Pjatt med skidor.

Dave_Spruce

Medlem
Pjatt med skidor.
Det verkar väldigt svårt att välja vilka skidor man ska köpa. Har man väl bestämt sig för tex ett par "jibb-skidor" så finns det en uppsjö olika att välja mellan, längder, märken, osv... Men egentligen, vad betyder dety vilka skidor man köper?

Jag vet att det är STOR skillnad mellan olika skidor men är det inte lite som golfklubbor. De golfklubbor du köper på ett varuhus tex är kanske 20 ggr sämre än, säg Callaways värsting klubbor, det är inte svårt att räkna ut. Men ändå, klubborna utgör kanske MAX 10% av ditt golfspelande. Utan teknik, så spelar det ingen roll vilka klubbor du har..

Samma med skidor? Utan den rätta tekniken, rotationen, stilen, osv, så hjälper det inte vilka skidor man köper. För skillnaden mellan, 1080 och Mad Trix tex, är inte SÅÅ extrem. Det är vikten, små måttskillnader och styvhet som är annorlunda. Stop me if I`m wrong, stop me if I`m wrong.

Köp ett par lagg. Träna som fan, så kan man åka på vilka skidor som helst:)

Pjatt med skidor.
Hoppas du har rätt Dave, är själv ute efter ett par nya pistskidor och är rädd för att köpa "fel" skidor. Det är typ läänge sedan jag böt skidor ofta, men för kanske 10...15 år sedan köpte jag ett par av Rossignol:s "värre" storslalom skidor (205 raka plank) och fattade inte hur fel dom skidorna var för mig förrän jag bytte bort dom efter två år. Då bytte jag iofs till en annan typ av skida men är lik förbenat lite rädd för att köpa fel skida nu när jag ska köpa carving för första gången (har hört att raka plank är ute, dom funkade visst nån gång förra århundradet :).

Det man bör göra är väl att läsa tester och om möjligt prova skidan innan man köper, men man blir ju så sugen när man kollar runt så det är ju svårt att vara klok och vänta...

Pjatt med skidor.
ja tycker att du har NÄSTAR helt rätt!
de e ju inte så att man kan åka på ALLA slags skidor bara för att man har bra teknik, de e ju skidorna åxå!
om du försöker dra en 360 med et par 5 kilos skidor, så kommer de inte gå så bra, till skillnad mot m man kör FETING big jumpet me en 200 meters start. DÅ går nog allt med vilka skidor som helst

//Robin

Pjatt med skidor.
Största skillnaden mellan dyra och billiga skidor är inte hur bra eller dåliga dom är att åka med. Den allra största skillnaden är belagen och kanterna. På ett par 3` lagg så håller belag och kanter inte samma kvalitet som på ett par 9` du behöver oftast slipa nogrannare och oftare på ett par billiga. belagen spricker lättare om du tjongar i en sten osv...

Sen kan billiga skidor ofta uppfattas som sladdriga (framförallt pistskidor i svenska förhållanden) eftersom jag inte är någon materialexpert så kan jag inte förklara varför, men med tanke på antalet par skidor man brukar prova varje säsong så ser man ju ganska lätt trender :-)

Annars så håller jag med : "Det är inte skidorna som gör åkaren, utan tvärtom!".

Är du duktig sätter du både en 360 och en 720, pumpar puder och puckel med ett par gamla störlopps lagg från 85... Men bara för det så innebär det ju inte att man inte ska använda vad som finns.

Men det är en jämrans djungel därute... Enda sättet att få nåt som passar en är att provköra... Jag har gjort så att jag plockat ut en fem sex par beggade skidor som jag valt mellan och tagit med en helg nånstans och provkört. Brukar inte vara något problem om man verkligen ska köpa... Man betalar bara en hyra och sen kan man dra av det från priset när man plockar ut skidorna :-)

Har du inte möjlighet att prova innan så är de ju bara att köra "elle belle bi, ole dole doff" eller nåt annat beprövat ;-)

Pjatt med skidor.
Du har rätt Putte. Du är nog ingen materialexpert.

Men visst hade varit trevligt. Om skillnaden mellan dyra och billiga skidor till största delen hade legat i kanten och belaget.

Billigare skidor är oftast uppbyggda kring en skumkärna med nån sliddrig cap-variant som ovanlager. Resultatet blir mjuka skidor utan spänst och liv. Vikten blir också låg vilket bidrar till leksakskänslan. Helt oåkbara för en driven åkare. Naturligtvis tar man sig ner med hedern i behåll, men glädjen och hela grejen med åkningen försvinner.
Dessutom håller skidan inte för påfrestningar som stenkörningar och dyligt. Konstruktionen alltså, man mosar helt enkelt hela skidan om man kör i lite. Man kan också få problem med att skruvarna tappar fästet i skidan. Speciellt om man har telisbindning typ Chili monterad. Går man väldigt långt ner på budgettrappan kan det hända att man får ett belag som inte är sintrat. Det är alltså i typ hinkplast och därmed omottagligt för glidvalla. Bland annat Elan använder sådana belagstyper på sina billigaste modeller. Men att belag helt spontant "spricker"? Nja.

Sk dyrare skidor är uppbyggda med dyrare och mer komplexa material. Sandwichkonstruktioner med fiberförstärkningar. Kol-, glas- och/eller kevlarfiber. Metallager. Kraftigare infästning av kant. Resultatet blir en spänstigare skida som iofs är lite tyngre, men i gengäld användbar för en avancerad åkare. Hållbarheten är en helt annan. Vissa skidor är lite mjukare men med bibehållen spänst och andra är hårdare.

I takt med att man utvecklas höjer man samtidigt kraven. Är man i början av sin karriär värdesätter man andra saker än om man har kommit en bit. Ingen nybörjare vill åka runt med ett par stora, tunga, brytiga och stabila plankor. Ingen avancerad åkare vill åka runt med ett par veka, sliddriga, fladdriga och lättåkta plastbitar.

Prova att släppa ut ett ess i en stökig slänt med ett par Verse 3 eller nåt och filma det hela. Låt sen samma kille åka samma linje med ett par Explosive, Asteroid, Arno, AkP, G4 eller dylika. Filma igen och jämför sen de båda filmerna. Notera skräcken och svetten i film nummer ett. Notera smilet och röjet i sekvens två.

Pjatt med skidor.
Vet ej hur det är inom skidtillverkningen, men inom golfen så tillverkas nästan 90% av alla klubbor i samma fabrik i Syd-ost asien. Alla stora tillverkare verkar och har sin R&D avdelning i samma industricluster i Californien.

Värdelöst vetande!

Pjatt med skidor.
Stop, stop, stanna!!!

Hur kan man bara jämnföra med en sån "sport" som G--F! Är inte såna messporter mot Freerides grundidé?
Har aldrig hört talas om extremgolf!

Tjohoo!

Pjatt med skidor.
Markus: Tack för liten snabbkurs. Har liksom aldrig brytt mig, testar planken till det dom ska vara, funkar det så skaffar jag :-)

Jämförlsen med med videofilmningen kan jag bekräfta från verkliga upplevelser. Det är sjukt...
Vad gäller att belag spricker så var det inte spontant jag menade, utan när man går på stenar och annat bröte... Har lånat billigare skidor och deras belag har helt enkelt spruckit upp när man gått på en sten eller liknande.

Pjatt med skidor.
Nog för att golf inte hör hemma på freeride men det finns de som tror de kan
extremgolfa:
Ena handen om klubbhuvudet, den andra högt upp på skaftet, en blixtsnabb
knäck över knäet, klubban i två delar, nästa sekund nonchalant slängd i
hallonbuskarna bakom ryggen. Snyggt. Rent. Klassiskt."

Läs hela artikeln på rockenrollgolf.nu:
http://www.rocknrollgolf.nu/

Pjatt med skidor.
Visst är det väl alltid så att tekniken spelar den största rollen.
Nu kan jag inget om golf men tror att Tiger Woods spöar dom flesta på 18 hål om du så ger honom en bandyklubba att spela med (nåja :) frågan är om han tycker att att det är så kul. Likväl tror jag att Michael Schumacher rattar en gammal vaz från 70-talet runt Monza med största finess, men han har nog inget leende på läpparna där han sitter :) Överdrivet så är det väl lite samma sak med skidor, är du i världseliten så kan du nog åka på vilka plank som helst överallt, men du gör det utan att skratta dig fram. Det gäller väl att hitta en skida som passar för din åkstil och din kapasitet för att man ska tycka att det är riktigt kul med skidåkning. Rätta mig om jag har feil :)

Tillbaka
Topp