Pjäx problem!

hermansson17

Ny medlem
Pjäx problem!
Hej!
jag är en kille som står och velar om vilken pjäxa jag ska köpa. har kollat ut 2 stycken som jag tycker passar min fot bra, "Salomon X max 100" och "Nordica hot rod 8,5. Har åkt skidor sedan barnsben och åker väldigt blandad åkning, runt 1-2 veckor om året. åker därför väldigt varierad åkning men finns det puder så är det ju alltid det favoritåkningen.

Salomonen är en lite hårdare pjäxa och när jag läser om den på nätet står det att det är en riktigt bra pist och freeridepjäxan. Den är också hårdare än var Nordican är 100 respektive 85 i flex. När jag sedan läser om Nordican så står det att den är en all mountain pjäxa.

Behöver tips om vad jag ska välja. den som har erfarenhet eller har prövat just dessa pjäxor får mer än gärna tycka till. glad för alla råd jag får!

Pjäx problem!
Du får väll testa vilka som sitter bäst. Jag skulle aldrig skicka efter ett par pjäxor om det är det du har tänkt. Men du kanske har fötter som passar i det mesta, i så fall kanske det funkar.

Senast ändrad:
Pjäx problem!
har båda dem två pjäxorna hemma men har svårt att bestämma mig. båda sitter riktigt bra funderar över hur dem beter sig i praktiken. vad det finns för kvaliteer hos dem ena som kanske inte finns hos dem andra

Pjäx problem!
Bumpar en tråd så att jag slipper göra en ny.

Har efter vinterns åkning beslutat mig för att det är dags att kassera mina gamla pjäxor. Har hittat två par på internet (fattig student) som jag med 98% vet kommer funka toppen. Det ena paret är ett par Nordica Jah Love, det andra paret ett par Nordica Doberman Spitfire 120.

Det som gör att jag ännu inte har bestämt mig är det faktum att dom har olika liners och att jag i mina nuvarande pjäxor (Speedmachine 10) har upplevt linern lite tunn, "svampig" samt svagt hälgrepp. Därför vänder jag mig till forumet för experthjälp/åsikt. Den liner som sitter i Jah Love heter "Performance Fit FSE Air" och den i Doberman "Race Fit Pro".

Mina funderingar går som följer, Jah Love-->friåkningspjäxa= varmare liner än Doberman?

Doberman, "fastare" liner med bättre kraftöverföring/feedback (något jag är ute efter), eller?

Något annat värt att nämna (förutom att pjäxor bäst köps hos en duktig bootfitter)?

Tacksam för all input!

Pjäx problem!
Bara flikar in att jag hade den nyare varianten av Jah Love som heter girish pro. Upplevde kvalitén som ytterst bristfällig. Plösen sprack, sulorna slets helt och 2 spännen lossnade. efter cirka 60 skiddagar visserligen men en pjäxa för 5000+ hoppas man skall hålla längre än så.

Pjäx problem!
Tack för den infon! Det är egentligen samma sak jag upplever med mitt nuvarande par Nordica Speedmachine 10, efter två veckors åkning var hälgreppet obefintligt, löste det genom att bygga på hälgrepp iofs. Men nu efter ca 50 åkdagar är innerskon helt slut. Funkar två timmar på förmiddagen sen spelar det ingen roll hur hårt jag spänner, verkar dessutom vara samma som sitter i Jah Love...

Någon som har några erfarenheter från årets Patron/Patron-pro?

Pjäx problem!
PNyberg sa:
Bara jag som tycker att det ser ut som att Patron Pro är en svart variant av Jah Love?
Fair point!
Vet att pjäxan funkar passformsmässigt, eftersom jag är lite besviken på linern i mina nuvarande var jag mer ute efter om någon har någon feedback på linern i Partonen. Dom heter inte samma, men som du sa så är det inte helt ovanligt att man bara byter namn och färg på en produkt som annars är densamma. Var egentligen det som var frågan, slö formulering av mig ;)

Pjäx problem!
nilssonalexander sa:
PNyberg sa:
Bara jag som tycker att det ser ut som att Patron Pro är en svart variant av Jah Love?
Fair point!
Vet att pjäxan funkar passformsmässigt, eftersom jag är lite besviken på linern i mina nuvarande var jag mer ute efter om någon har någon feedback på linern i Partonen. Dom heter inte samma, men som du sa så är det inte helt ovanligt att man bara byter namn och färg på en produkt som annars är densamma. Var egentligen det som var frågan, slö formulering av mig ;)
Kanske värt att titta på någon annan pjäxa? Lange har ju en del Low Volume (LV) varianter som kanske kan vara intressanta?
Testat andra märken alls? Har tyvärr lite för dålig koll, men jag har för mig att de har ganska stor volym i deras pjuck? (hörde en gammal sale-pitch..."nordica är, som du hör, för nordiska fötter"...jo..jag vet att det är italienskt...)

Pjäx problem!
Testat det mesta på marknaden med undantag för Dalbello och det är i regel Nordica eller Lange som sitter bäst. Dock så upplever jag Nordican strået vassare (svårt att få plats över vristen). Mitt enda complain är innerskon men får väl byta pjäxa lite oftare istället.

Blir till att klicka hem ett par Patron så får framtiden utvisa hur dom håller, det är trots allt ett säkert kort vad det gäller passform. :)

Pjäx problem!
om det bara är linern i dina nuvarande pjäxor du har porblem med varför köpa nya pjäxor när du kan köpa ny bättre liners? typ intuituin eller nått annat

Pjäx problem!
SirTeoM sa:
AxelB sa:
om det bara är linern i dina nuvarande pjäxor du har porblem med varför köpa nya pjäxor när du kan köpa ny bättre liners? typ intuituin eller nått annat
Formsprutade kanske? ;)
Det är ju en idé, funkar intuition i alla pjäxor? Jag tänker att själva linern måste fylla ut skalet även fast den passar foten. Pjäxorna är ju några år gamla och plasten börjar kännas lite "stel" så känns dumt att slänga ut pengar på ny liner och ändå behöva byta hela pjäxan.

Har tyvärr för få åkdagar för att motivera formsprut, ska väl krävas en hel del inåkning innan det är 100 vad jag har förstått?

Pjäx problem!
nilssonalexander sa:
SirTeoM sa:
AxelB sa:
Formsprutade kanske? ;)
Det är ju en idé, funkar intuition i alla pjäxor? Jag tänker att själva linern måste fylla ut skalet även fast den passar foten. Pjäxorna är ju några år gamla och plasten börjar kännas lite "stel" så känns dumt att slänga ut pengar på ny liner och ändå behöva byta hela pjäxan.

Har tyvärr för få åkdagar för att motivera formsprut, ska väl krävas en hel del inåkning innan det är 100 vad jag har förstått?
Det beror helt på vvilken typ av innersko du köper. Jag behövde 2-3 dagar för att börja tycka om mina Conformable innerskor.
Hade Intuition innan, och de få skillnaderna är att den nya känns rymligare i tåboxen, bättre hälgrepp, tyngre och kallare.
När man sprutar ett par Conformable så sprutar man inte hela skon som man verkar göra på tex bootdoctor. Så tex runt smalbenet är det inget skum utan istället tunt vanligt skum (som i vanliga pjuck) och det var egentligen inget bra för min egen del då jag har smala vader och måste nu spänna toppspännena så hårt det går.
En annan sak jag har tänkt på är att de flexar mjukare än mina intuition just pga att det är en mjuka tunga som inte ger något motstånd. BootDoctors innerskor blir betydligt styvare då de blir skummade i plåsen/tungan.

Ett billigare alternativ till att skumma är Intuition eller Zipliners. Har inte testat Zipliners men dem ska tydligen vara väldigt bra och sköna.
Jag lägger dock min röst på Intuition då det är billigare, lättare, varmare och behagligare. HD Race eller Powerwrap skulle nog passa bra.

Pjäx problem!
Hasse_Lindborg sa:
Stel? Om de är gammal blir den mjuk......
Stel= knakar suspekt när man spänner dom gentemot innan och känns inte lika följsam i plasten. Skulle varken säga att den är hårdare eller mjukare än tidigare.

Finns det någon tumregel för hur länge en pjäxa håller?

PNyberg sa:
Det beror helt på vvilken typ av innersko du köper. Jag behövde 2-3 dagar för att börja tycka om mina Conformable innerskor.
Hade Intuition innan, och de få skillnaderna är att den nya känns rymligare i tåboxen, bättre hälgrepp, tyngre och kallare.
När man sprutar ett par Conformable så sprutar man inte hela skon som man verkar göra på tex bootdoctor. Så tex runt smalbenet är det inget skum utan istället tunt vanligt skum (som i vanliga pjuck) och det var egentligen inget bra för min egen del då jag har smala vader och måste nu spänna toppspännena så hårt det går.
En annan sak jag har tänkt på är att de flexar mjukare än mina intuition just pga att det är en mjuka tunga som inte ger något motstånd. BootDoctors innerskor blir betydligt styvare då de blir skummade i plåsen/tungan.

Ett billigare alternativ till att skumma är Intuition eller Zipliners. Har inte testat Zipliners men dem ska tydligen vara väldigt bra och sköna.
Jag lägger dock min röst på Intuition då det är billigare, lättare, varmare och behagligare. HD Race eller Powerwrap skulle nog passa bra.
Intuition låter helt klart som ett alternativ. Vet du var det finns att köpa, skistore har någon variant vill jag minnas?

Hur ska jag tänka angående storlek, samma som på pjäxan? Har för mig att jag hört att man ska ha lite större för att "fylla ut" pjäxan ordentligt.

Pjäx problem!
nilssonalexander sa:
Hasse_Lindborg sa:
Stel? Om de är gammal blir den mjuk......
Stel= knakar suspekt när man spänner dom gentemot innan och känns inte lika följsam i plasten. Skulle varken säga att den är hårdare eller mjukare än tidigare.

Finns det någon tumregel för hur länge en pjäxa håller?

PNyberg sa:

Intuition låter helt klart som ett alternativ. Vet du var det finns att köpa, skistore har någon variant vill jag minnas?

Hur ska jag tänka angående storlek, samma som på pjäxan? Har för mig att jag hört att man ska ha lite större för att "fylla ut" pjäxan ordentligt.
Alla som säljer Full-Tilt och/eller Dalbello borde kunna ta in och de kostar ca 1500kr

En liten korrektion ang bootdoc innerskor. Verkar inte som att man skummar tungan på dem heller.....

Tillbaka
Topp