Pjäxflex

freeride_nu

Aktiv medlem
Pjäxflex
Tjenare alla gurus, här ska ni få ett ämne att briljera i:

När och varför vill man ha olika flex på sina skor?
Jag har åkt ganska mycket och kommer ner utan problem i de flesta branter och på de flesta underlag men har flera gånger köpt skor jag inte trivs med för att det är för hård (för lite) flex. När behöver man mycket resp lite flex?

Beror det på att jag är för klen eller för kass åkare att jag vill ha mjuk flex?

Tacksam för kloka svar från alla hjältar som bevakar det här forumet.

Pjäxflex
Trenden på nya "freeride" pjäxor går mot ett mjukare flex. Lange är ett bra exempel där man istället för att vara en stenhård pjäxa, nu har kommit med nya mjukare pjäxor (65 i flex istället för normalt c.a 90) anpassade för offpiståkning.
Jag har själv ett par Tecnica Icon Carbon där du kan ställa hårdheten på flexen med olika medföljande skal. Det går att justera i 3 olika hårdheter, och jag föredrar helt klart den mjukaste inställningen. Är det någon som har märkt något negativt med för mjukt flex?

Mvh Jörgen

Pjäxflex
Tja, det negativa med för mjukt flex är att skidan inte svarar på dina rörelser eftersom en stor del av kraften du lägger in går förlorad i pjäxan. Precis som Ace säger ovan alltså. Men sen beror det förstås på vilken typ av åkning man åker mest. Tycker dock själv om kontrollen man får med lite hårdare skor istället för den lite "svampiga" känslan som mjuka pjäxor kan ge.

Tillbaka
Topp