Pjäxhjälp! :)

Det där är ingen park pjäxa (?) och fråga inte på ett forum utan gå till en ordentlig skidbutik och fråga när det handlar om pjäxor!

Det är klart att dom duger men om dom passar dina fötter vet ingen förän du har provat dom. Säger som många redan har svarat på 10000 tals likadana trådar, Far till närmaste sportbutik och prova tills du hittar något som passar dej.

Jag har absolut har ingen koll, tänkte jag kunde få lite hjälp här, INNAN jag går till en skidbutik. Men tack iaf :)

Duger till vad? Det hela beror enligt min ringa åsikt vilken typ av flex du gillar? Hur bred fot har du? Och hur just den pjäxan sitter på just din fot?

jag har också funderat på den frågat men frågade en kille på stadium och han sa att man skulle ha samma storlek som sin fot :S

Varje år jag har åkt skidor har jag hyrt alltihopa, aldrig varit intresserad av flex osv.
Passa foten, det vet jag att jag måste åka till en butik för att testa.
Just det här med flex och sånt, inte en aning om vad som gäller :P
Borde jag ha mycket lr lite när det gäller park? 90% park

Alltså, faan svårt att säga. Beror ju på hur du vill att det ska kännas när du landar antar jag. Se om någon parkåkare kan svara på exakt mer vad dom föredrar. Som ovanstående skribent skrev, gå till en butik och prova. Tydligen inte Stadium, det där låter helt sjukt.

japp och jag mätte min fot den va 27cm och 27 i pjäxan va alldeles för liten, visade sej att jag skulle har 29,5

är du säker på att det är så. ska kännas inte klaustrofobiskt. jag har tex cirka 45,5 i skor men har 28 i pjäxor. tajt men bra känsla

Far till någon affär med lite kunnig personal och säg vad du behöver pjäxan till. Dom kommer hjälpa dej.

skiim4an sa:
japp och jag mätte min fot den va 27cm och 27 i pjäxan va alldeles för liten, visade sej att jag skulle har 29,5
Då undrar vi alla om den va för liten längdmässigt eller breddmässigt? Sen undrar vi också om han mätte båda dina fötter? Sen undrar vi också om du växt klart?

Generellt gäller:

- Mät båda fötterna
- Lägg på ~halv storlek (nu pratar vi cm)
- Ta en pjäxa
- Stoppa i foten och SPÄNN pjäxan (inkl en skidstrumpa)
- Gunga i knäna
- Känner du nu fortfarande i tårna så ta en storlek större. Men eftersom ni mätt foten så borde den inte vara det.

Pjäxan kan få ta emot i tån när du står rakt med benet alternativt lutar dig bakåt. Men när du står med böjda ben så behövs det inte. Sen kommer pjäxan anpassa sig lite också.

Jag skriver igen: Detta är generellt, bästa är att gå till en bootfitter såklart! Då vet dom redan från början vilka modeller som passar om det är en riktigt kunnig.

Och ta inte för guds skull emot sånt som "använd salomon spk för den använder jag" om inte han kan bevisa att han har samma fötter som dig.

Tillbaka
Topp