Pjäxor - canting?

Nojlas

Aktiv medlem
Pjäxor - canting?
Har lite allmänna funderingar omkring "canting" på pjäxor. Finnes på de alla salomon x-wave och crossmax pjäxor och förmodligen på de flesta av dagens lite bättre pjäxmodeller.

Vilket håll ska pjäxans överdel viklas åt? En kollega/skidlärare påstår att man ska stäla in pjäxorna så att man står lite utåt med benen (knäna flyttas från varandra).
Detta leder i så fall till att vid carvingsväng så kantas "dalskidan" mer och innerskidan mindre.
Låter bra, men efter lite funderande så tänkte jag att om man gör tvärt om så kantas innerskidan mer, vilket borde vara bättre då det ofta är lite svårare att få ett bra skär på innerskidan jämfört med ytterskidan. Vi diskuterade det och blev båda lite konfunderade.

Finnns det någon bevandrad där ute som kan upplysa mig om vad som är korrekt?

Pjäxor - canting?
Hej

Min erfarenhet är att det spelar väldigt liten roll hur man ställer in pjäxskaften. För det första så vinklar man skaftet väldigt lite och för det andra så vinklar man inte fotbädden i pjäxan så min slutsats är skillnaden mellan vinklat och ovinklat är minimal. Annan bevisad fakta emotses tacksamt.

Nåväl, den lilla skillnad som eventuellt är har jag alltid använt för att hålla skidorna parallella mot snön när man står i äggställning. D.v.s. står inåt med benen enligt beskrivning av Nojlas ovan. När man ligger i abfahrt är det som bekant oönskat med kanter i snön när man kör rakt fram. Detta ger också den teoretiska fördelen vid carving att man kan få lite bättre grepp med innerskidan.

Slut från Steepndeep

Och som alltid, kom ihåg

"Full fart spar tid"

Pjäxor - canting?
Gå till en välsorterad och kunnig skidbutik, tex Skidshopen i Vallåsen och låt den erfarna personalen där ställa in det åt dig. Det är värt pengarna.

Pjäxor - canting?
Jag har jobbat i skidbutik i alperna, och cantingen justerar man bara om man är ko eller hjulbent. Vi hade ett hjälpmedel man ställde sig på med pjäxorna sen kunde man läsa av på en skala hur många grader och åt vilket håll cantingen skulle ske. Det borde finnas ett sådant hjälpmedel på nån välsorterad skidbutik. Det handlar ofta om minimala justeringar. Man justerar canting för att få skidorna att gå platt, inte för att få "tyngd" eller "vinkling" åt nån kant.

Tillbaka
Topp