pjäxor flex

• Trådstartare Trådstartare seko
  • Start datum Start datum
pjäxor flex
Jag förstår dig. Efter att av misstag ha köpt ett par racepjäxor för många år sedan blev jag "rädd" för att ha för hård flex. Detta har dock bara lett till att jag kört på för mjuka i många år. Väger 73kg 173cm kör mest offpist och om jag är i pisten vill jag carva så hårt det går. Jag känner att Salomon xpro 110 uppskruvade till 120(flex boost på baksidan av pjäxan) fortfarande är lite mjuka, framförallt i pisten men även när jag landar små drop(gör aldrig stora:)) med lite framåtvikt.
Ett alternativ är ju att köpa en tredelad pjäxa (Dalbello eller Full Tilt) där man kan ändra flexen från mjuk till riktigt hård genom att byta tungan. På så vis skulle du kunna prova dig fram till rätt flex utan att det kostade skjortan.

Senast ändrad:
pjäxor flex
Amen vad fan, du ställer en fråga helt utan bakgrunds info och förväntar dig ett bra svar?
Även om säljarna på stadium inte har ett särskillt bra rykte kan de väl kanske iaf se om du är pinsmal på 160cm eller 190cm som kör 400kg marklyft medan gröten kokar till frukost.

Gå till en butik med duktig personal, får du inte bra hjälp kan du ju ställa om frågan på ett vettigt sett.

pjäxor flex
seko sa:
vad är ditt problem tror du att dem i butiken är kunnigare en dem i den här tråden el?
Du vet om att du skriver i ett forum där flertalet av Sveriges mest kunniga pjäxfixare (i brist på bättre ord) är aktiva va?

seko sa:
okunniga små barn som säljare i stadium el intersport som vill bara sälja kan ingenting!
Jag råder dig till att vidga dina vyer utanför Stadium och Intersport. Det finns kunnig personal på några av dessa butiker, men chansen är precis som du säger att du råkar på någon med otillräcklig kunskap.
Beroende på var du bor i landet så finns olika butiker att rekommendera.

För övrigt: Anklaga inte folk för att vara otrevliga om du själv inte är bättre på den punkten.

pjäxor flex
Jag är 180cm lång, väger 80-82kg och kör med Head raptor flex 115.
Åker offpist och pist och tycker de funkar kanon!
Hänga i parken är inget jag någonsin gjort, så där kan jag inte uttala mig och vad för flex man ska ha.
Men jag har åkt sedan jag var liten och skule nog rekomendera lite högra flex! Flexet ger ju med sig med tiden också - något att tänka på om du åker mycket!

80 tycker jag låter lite, men 130 kanske är mycket om du "bara" ska semesterglida lite! Finns ju flex därimellan också!
Ett hett tips är att prova i backen!! Kanske finns det någon uthyrningsbutik som hyr ut samma/liknande pjäxor? Och att gjuta egna fotsulor är det bästa du kan göra!!

Hoppas du hitta nått passande! :)

pjäxor flex

@bootfitta Även om de seriösa butikerna (Udéns, Skistore om man bor i GBG) har duktig personal så är det inte alltid de är så sugna på att lägga mycket tid på att ge folk rätt pjäxa. Känns ibland som om även de vill kränga prylar snabbt(egen erfarenhet). Därför är ju freeride ett utmärkt ställe att få en "second opinion"

pjäxor flex
JN72 sa:
@bootfitta Även om de seriösa butikerna (Udéns, Skistore om man bor i GBG) har duktig personal så är det inte alltid de är så sugna på att lägga mycket tid på att ge folk rätt pjäxa. Känns ibland som om även de vill kränga prylar snabbt(egen erfarenhet). Därför är ju freeride ett utmärkt ställe att få en "second opinion"
Absolut, men TS fråga var riktigt korkat ställd, väga mellan 80 och 130 är ju precis hela skalan av flex... Sen kommer Nene74 och langar sanningar som om han sett TS åka, noggrant inspekterat hans fötter och underben. Allt som allt innehåller starten på den här tråden allt som får mig att avsky människor på internet. Notera att jag länkat till en aktuell tråd om ämnet flex, men en mycket bättre diskussion om det, en pjäxväljarguide och en mycket informativ tråd om en man som köper pjäxor.

pjäxor flex
Jag uppfattade det som att det valdes mellan 80 och 130 i flex av samma pjäxa att själva pjäxmodell redan var vald!
Uttryckte mig uppenbarligen slarvigt!
Men utan att langa några sanningar så hade JAG valt 130.

Tillbaka
Topp