Pjäxor för breda vader

Marang

Medlem
Pjäxor för breda vader
Hej
Behöver verkligen hjälp. Mina vader ca 41 cm omkrets och fötter i storlek 37,5. Har alltid haft problem att hitta pjäxor. Jag har nu kört med ett par Salomon pjäxor i ett par år men får ständiga kramp, domningar och måste alltid knäppa upp. Dessa pjäxor gick i alla fall runt vaden men är ju för stora i foten, kan säkert lyfta hälen 1-2 cm. Vill ju kunna åka med familjen men höger snart upp. Finns det någon som har hittat en vettig dampjäxa?

Pjäxor för breda vader
Känner igen ditt problem men kan inte hjälpa…har själv hyggligt bred vad o smal klen fot. Det jag gjorde på mina gamla pjäxor var att ha 3 dubbla sulor för att minska volymen, hjälpte lite men tog inte bort grundproblemet. Det var heads pjäxor, minns inte modell…

Pjäxor för breda vader
Som alltid är svaret = gå till en kompetent bootfitter så kan de säkert greja en vettig pjäxa åt dig. Åre skidsport, Alpingaraget och Uden sport är butiker som ofta nämns här på forumet. Åre skidsport är den enda jag personligen har erfarenhet av och jag kan starkt rekommendera dom. Om möjligt så köp en pjäxa när du är på plats i fjällen så de kan göra justeringar på plats. Hos Åre skidsport ingår all justering av pjäxan under pjäxans livstid i priset.

Pjäxor för breda vader
Kollade vad jag haft, head edge 90. Åtsmodell ca 7år gammal. På mina ynka 40 cm går de bra på och det finns utrymme för mer. Men de har väldigt stor volym för foten. Visst bootfitter i all ära men nu vet jag inte i vilken användning de kommer. Om man åker med familjen sportlovsveckan kanske man främst söker i hyllorna på sportaffärerna å nöjer sig. Bootfitters är ju inte alltid så förmånliga.om man åker mer o aggressivare kan man ju satsa mer. Jag har i veckan prövat xpjäxor och åtminstone varannan har för tajt skaft, då ännu inte talat om övriga egenskaper…då är jag dessutom lång så min vad kommer högre upp än på nån som är 20cm kortare än mig= ännu större problem.

Pjäxor för breda vader
Kollade vad jag haft, head edge 90. Åtsmodell ca 7år gammal. På mina ynka 40 cm går de bra på och det finns utrymme för mer. Men de har väldigt stor volym för foten. Visst bootfitter i all ära men nu vet jag inte i vilken användning de kommer. Om man åker med familjen sportlovsveckan kanske man främst söker i hyllorna på sportaffärerna å nöjer sig. Bootfitters är ju inte alltid så förmånliga.om man åker mer o aggressivare kan man ju satsa mer. Jag har i veckan prövat xpjäxor och åtminstone varannan har för tajt skaft, då ännu inte talat om övriga egenskaper…då är jag dessutom lång så min vad kommer högre upp än på nån som är 20cm kortare än mig= ännu större problem.
Tack! Vad snällt! Ja jag gjorde ett försök när jag köpte mina nuvarande men glider liksom omkring fortfarande i pjäxan. Får hitta ett sätt att fylla ut. Och ska ha koll på Head Edge 90.

Pjäxor för breda vader
Visst bootfitter i all ära men nu vet jag inte i vilken användning de kommer. Om man åker med familjen sportlovsveckan kanske man främst söker i hyllorna på sportaffärerna å nöjer sig. Bootfitters är ju inte alltid så förmånliga.om man åker mer o aggressivare kan man ju satsa mer.
Du rekommenderar henne att köpa en pjäxa på egen hand som kanske fungerar för säg 3000 kr istället för en bootfitter för säg 5000 kr? För att spara 200 kr per år på en 10-årsperiod (vi säger att 10 år är pjäxans tekniska livslängd för enkelhetens skull). Det är ingen 100 procentig garanti att det blir fullträff hos en en bootfitter. Men det är många som ångrar sig att de inte gick till en bootfitter första gången.

Pjäxor för breda vader
Hej lite osäker på vad bootfitters faktiskt är men när jag köpte mina förra på udens sport (Nordica)så värmde vi upp stöveln samt att jag gjorde en sula. Dessa pjäxor var då de ena som funkade ( i affären) men har tyvärr inte varit ultimata i praktiken.
Jag åker relativt ok men känner att jag behöver en tajtare pjäxa runt foten men inte stryper blodtillförseln 😉. Tar gärna emot tips på vettiga märken eller hemmagjorda lösningar ( sulor mm).

Pjäxor för breda vader
Hej lite osäker på vad bootfitters faktiskt är men när jag köpte mina förra på udens sport (Nordica)så värmde vi upp stöveln samt att jag gjorde en sula. Dessa pjäxor var då de ena som funkade ( i affären) men har tyvärr inte varit ultimata i praktiken.
Jag åker relativt ok men känner att jag behöver en tajtare pjäxa runt foten men inte stryper blodtillförseln 😉. Tar gärna emot tips på vettiga märken eller hemmagjorda lösningar ( sulor mm).

En bootfitter anpassar pjäxorna så att de verkligen passar - även på oss med fötter som inte följer standardmallen.

Köpte du dina nuvarande hos Udéns eller var det en tidigare pjäxa? Har du testat med att gå tillbaka till Udéns och pratat med dem?

Pjäxor för breda vader
Då har du förmodligen redan varit hos en bootfitter. Tråkigt att det inte blev bra den gången. Skulle personligen aldrig köpa pjäxor utanför en skidort av den anledningen att det blir knepigt när man är i fjällen och behöver justera pjäxorna.

Jag tog mig faktiskt friheten att mäta mina egna vaders omkrets med pjäxorna på. Ovanför pjäxans kant så mäter mina vader ca 43 cm. Och det har aldrig varit ett problem att det skulle vara trångt eller så. Spänner den ca 4-5 hack in på spännet om du förstår vad jag menar. Detta är ett par dalbello panterra 120 flex. Du kanske kan titta på ett par med lite mjukare flex? Dessa till exempel

Jag tror att tredelade pjäxor (pjäxor med tunga) är att föredra om man har lite större vader.

Pjäxor för breda vader
Jag är 167 lång. Har special sula som jag gjorde på Udens.
Toppen, tack.
Som många andra föreslagit är en bootfitter vägen att gå. Har du smala fötter är det inte helt lätt att hitta en pjäxa som rymmer kraftigare vader, en relativt vanlig miss är att gå upp i storlek (en för rymlig pjäxa är också kanske den vanligaste missen över lag) för att få mer plats för vaden. Större pjäxor har inte bara rymligare skaft, de är även högre (eller åtminstone fästa högre på skon, det beror lite på) och vaden är som bekant bredare högre upp. Är man dessutom inte speciellt lång blir krocken mellan muskulaturen och skaftet än mer påtaglig. Kvinnor har i regel större bekymmer då deras vadmuskulatur generellt fäster lägre än mäns. För sakens skull, testa att lägga något under hälen (eller hela foten) för att få upp vaden lite i skaftet för att se om det blir någon skillnad.

Pjäxor för breda vader
Vi som inte bor vid en skidort eller som inte ofta åker till samma ställe har ju tyvärr mindre nytta av livstids garanti. Så de 2000 kr kan bli mer om det ändå inte blir bra. Men instämmer ändå i att gå till ett proffs. Svensk tradition av ”gör det själv” gör att man ibland låter bli att betala för tjänster som andra gör bättre.
Man kan kanske få en idé om vad som ev kan göras och vad det skulle kunna kosta.

Pjäxor för breda vader
Kan ju tillägga att oavsett var pjäxorna är köpta så kan du alltid ta dem till en bootfitter. Enda skillnaden är prislappen. Hos vissa bootfitters så ingår ett visst antal justeringar i priset för pjäxan och hos andra är det gratis ändringar till pjäxorna sitter bra.

Pjäxor för breda vader
Vemdalen finns både Conceptstore och Skishop, båda butiker med kompetent kunnig personal. Skulle du få i en hälkil bak i pjäxan för att lyfta upp hälen så muskelfästet inte hamnar i kläm, dock gäller det se till att inte "flytta" problemet utan att lösa det. Kilen ska kunna lösa ditt problem, dock får du se upp med tryck ovanpå vristen istället. Skulle dock säga att gå till en kunnig butik och få hjälp, det värsta som finns är när det kommer hobby-lösningar som absolut inte fungerar men folk står på sig med sina lösningar.

Pjäxor för breda vader
Skulle dock säga att gå till en kunnig butik och få hjälp, det värsta som finns är när det kommer hobby-lösningar som absolut inte fungerar men folk står på sig med sina lösningar.
Jag kan inte låta bli att känna mig lite träffad av ditt inlägg med tanke på att jag var den enda som lyfte fram kilen som ett exempel för att känna på skillnader. Även om jag inledde med att TS bör uppsöka en bootfitter.

Flera av de mer rekommenderade människorna och butikerna är mer eller mindre aktiva på forumet. Jag är själv en av dem som i många år jobbat med att bygga om och anpassa pjäxor efter skidåkares (och andra som av olika anledningar behöver ett par pjäxor eller liknande skodon helt eller delvis i någon form av plast) fötter. Precis som alla andra har bootfitters begränsat med tid och en hälkil ger relativt omgående en indikation på vad som är nästa steg. Många som vill ha hjälp med pjäxor har skidåkning som hobby (även om givetvis många fler hade mått gott av hjälpen) och det är inte ovanligt att därför ställa den korta frågan om åkaren i fråga har provat något själv. Det kan spara mycket tid. En hälkil som första steg är en mycket rimlig sak att pröva själv, givetvis ska det inte bli några följdproblem av det men det säger ju sig självt att ingen vill ha ont i fötterna när de åker skidor.

Senast ändrad:
Pjäxor för breda vader
Hej
Behöver verkligen hjälp. Mina vader ca 41 cm omkrets och fötter i storlek 37,5. Har alltid haft problem att hitta pjäxor. Jag har nu kört med ett par Salomon pjäxor i ett par år men får ständiga kramp, domningar och måste alltid knäppa upp. Dessa pjäxor gick i alla fall runt vaden men är ju för stora i foten, kan säkert lyfta hälen 1-2 cm. Vill ju kunna åka med familjen men höger snart upp. Finns det någon som har hittat en vettig dampjäxa?
Hej, min tjej har väldigt stora, muskulösa och lågt sittande vader. Vi testade runt 30 pjäxor, b.la. de som rekommenderats för personer med stora vader. Inga var ens nära. Tillslut chansade jag och beställde hem Nordica HF pjäxor som är "rear entry" och de passade perfekt. Tjejen var lyrisk rent ut sagt. De har en bak spoiler som vi tog bort och då satt de som en smäck.

HF pjäxor är bygda för att vara bekväma inte för prestanda men i jämförselse med att inte kunna åka alls så är de fantastiska. Jag köpte tjej modellen men har hört andra tjejer har köpt de styvare herrmodellerna. (Går att få upp till 120 flex men 110 och 120 är samma pjäxa fast 120 har en power strap men det är lätt att montera en egen booster strap om man vill styva upp en mjukare pjäxa.

Lycka till

Pjäxor för breda vader
Jag har inte på något sett några enorma vader men de är väldigt markanta i nederkant där benet blir smalare, underbenets omkrets är alltså väldigt ojämnt fördelad. Det resulterade i lite av samma problem då de flesta pjäxor jag provade under flera år gick en liten bit upp på muskeln vilket gjorde att det klämde väldigt hårt på muskeln men fortfarande satt löst nedanför. Till slut hittade jag ett par pjäxor som var lite lägre(Salomon QST Pro) vilket gör att de bara omsluter underbenet under den större vadmuskeln vilket gör att de går att knäppa med ett bättre/jämnar tryck över benet/foten. Ett par högre pjäxor ger ju i teorin stabilare åkning men det bygger ju då på att de sitter bra.. Så (något)lägre pjäxor var lösningen för mig.

Tillbaka
Topp