Pjäxor för jättestora vader.

westy

Ny medlem
Jag är en glad amatör som inte åkt skidor på 10 år, nu är det dock dags för en skidsemester. Problemet är pjäxorna. Jag har tänkt hyra nu "första" gången, för att sedan köpa egna till nästa säsong, då jag tänkt göra skidåkningen till en tradition. Jag kommer bara åka skidsemester-style i pistade backar. Jag har dock väldigt, väldigt, väldigt breda vader kombinerat med kort fot. Min fot är 22.5 cm lång och 11 cm bred. Min vad är ca 50 cm i omkrets där skaftet på pjäxan kommer att gå, samt att jag har 28 cm kring ankeln. Är det dömt att misslyckas? Finns det ens pjäxor som går att spänna på ett sånt ben? Går en befintlig pjäxa att modifiera så att den kan passa? Jag ska kontakta uthyrningen i förväg och fråga, men vill ändå gärna ha tips av er erfarna på olika märken eller modeller som kan tänkas passa ifall jag skulle bli tvungen att köpa egna pjäxor för att överhuvudtaget kunna åka. Om jag mäter på fyra ställen från skafthöjd och ner till ankeln på mitt ben ligger måtten på: 50 cm, 42 cm, 33 cm och 28 cm. Helst skulle jag köpa på Intersport, Stadium etc, men förstår om det inte går i mitt fall.

Stora vader är svårt. Gå till en seriös pjäxhandlare och påbörja en process där. Det är väldigt svårt att på förhand säga hur mycket arbete pjäxan kommer att behöva. Jag och en kollega ordnade pjäxor åt en gigantisk samoan-kille på NZ, där var vi tvungna att såga av pjäxan i överkant för att få foten att bottna i pjäxan. Jag säger inte att du kommer behöva göra det, men det finns sätt att rymma stora vader.

Tillbaka
Topp