Pjäxor till en 8årig tjej

enslow

Ny medlem
Jag har hittat ett par pjäxor till min dotter som är 22cm hennes fötter är 20,8 cm.
Problemet är att det är dam pjäxor och hon kanske skall ha junior.

Vilken skillnad är det på Dam resp Junior (styvhet,vikt etc??)

Och tycker ni att vi skall köpa lite större storlek har vi otur växer fötterna 1cm under vintern.
Det hände med sonens skridskor förra året.

Absolut inte en damsko till en åtta-åring!
Köp exempel- Tecnica Race Pro 60, Rossignol JR 1, Lange Comp 60, alt Nordica GPTj, Roxy Girl3 eller Hocus Pocus,

MvH

Magnus

Tacker för det tydliga svaret.

Nu till storleken kan hon ha 22cm eller skall jag köpa 21,5.
Eller till och med 22,5 ??

enslow sa:

Det enda sättet som fungerar är att gå till en bootfitter då jag tvivlar på att hon kan bedöma själv vad som är lagom. Besök alpingaraget eller alpint om du bor i Stockholmstrakten. Pjäxor är minst lika viktigt även fast hon är såpass liten, kan tänka mig att det är otroligt jobbigt att åka med en unge som klagar över att pjäxorna gör ont osv.

Köp Juniorpjäxor. Dampjäxor är alldeles för styva.

Och köp rätt storlek, finns inget värre än fel pjäxor. Spenderade hela min barndom i för stora pjäxor och skridskor för att farsan tyckte man skulle ha lite att växa i. Var ett helvete och jag lärde mig inte åka på riktigt förrän i tonåren när jag sparat ihop till ett par riktiga pjäxor.

Om hon har 20,8cm fot så blir det väl storlek 21...

jonathan_chips sa:
enslow sa:

Det enda sättet som fungerar är att gå till en bootfitter då jag tvivlar på att hon kan bedöma själv vad som är lagom. Besök alpingaraget eller alpint om du bor i Stockholmstrakten. Pjäxor är minst lika viktigt även fast hon är såpass liten, kan tänka mig att det är otroligt jobbigt att åka med en unge som klagar över att pjäxorna gör ont osv.
Menar du att man ska gjuta en conformable innersko till en àttaàring för att pjäxorna inte är lika sköna som sockiplasten?

Dags att köpa pà sig grejer......den dagen man blir farsa lär man ju inte fà nàgot själv! Nu fattar jag varför kondomer säljer sà bra!

alpint-mange sa:
Absolut inte en damsko till en åtta-åring!
Köp exempel- Tecnica Race Pro 60, Rossignol JR 1, Lange Comp 60, alt Nordica GPTj, Roxy Girl3 eller Hocus Pocus,

MvH

Magnus
Håller helt med Mange.
Har Lange Comp 60 till junior och han är 6år (fast stor som en 8åring) och de fungerar grymt bra.

Jag vet som förälder att det är lockande att köpa saker att "växa i". Men prova själv att åka i 5-10% för stora grejor (Pjäxor, skidskor, hjälm etc.) det är inte kul som vuxen, så varför skulle barn tycka det var OK? Jag vet hur illa jag tyckte om illasittande utrustning när jag var barn! Bytardagar och begagnatmarknaden är ens bäste vän som småbarnsförälder. Grejor till knattar slits sällan särskilt hårt så det brukar gå att hitta schyssta grejer där.

//TH

Snowgod sa:
Köp Juniorpjäxor. Dampjäxor är alldeles för styva.

Och köp rätt storlek, finns inget värre än fel pjäxor. Spenderade hela min barndom i för stora pjäxor och skridskor för att farsan tyckte man skulle ha lite att växa i. Var ett helvete och jag lärde mig inte åka på riktigt förrän i tonåren när jag sparat ihop till ett par riktiga pjäxor.

Om hon har 20,8cm fot så blir det väl storlek 21...
Jag skulle aldrig köpa pjäxor som är 0,2 mm större än fötterna.
En -20 dag i åre så fryser fötterna sönder direkt.
Sen som jag skrev så kan fötterna växa lite mellan dec-april,Och även om man letar på bytardagar (om man hittar nån i mars) eller fyndlager så är det inte så lätt.
Det blir nog 21,5mm

Sen är dom säkert för höga, måste ju gå upp till knäskålarna...

Det blev ett par Tecnica Freeride Agent 65 jr från sport-conrad.
Samt ett par Völkl mini pearl med Marker EPS 7.0.
Vi får väl se om bindningarna håller annars köper vi några nya som jag frågat efter i en annan tråd.

Tillbaka
Topp