Juniorpjäxor 24,5

KarinLager

Aktiv medlem
Juniorpjäxor 24,5
Sonen, snart tio år, behöver pjäcor i storlek 24,5. Han har lika stors fötter som jag har och testade mina pjäxor. Funderar lite generellt över hur stor skillnad det är mellsn dam- och juniorpjäxor. Är det en dum idé att helt enkelt låts honom överta mina pjäxor?
Alternativt, hur viktigt är srt att det är storlek 24,5 i just junior och inte dam på nya ojäcorna?
Jag åker i såna här:
https://m.lannasport.se/sv/articles/2.2503.177688/salomon-x-pro-90-dam-1718

Juniorpjäxor 24,5
Flex 90 kan vara lite för hårt för en 10-åring. Sen är det väl en fråga hur de sitter runt benet då dampjäxor är anpassade efter lägre vadfäste men det är ju bara att testa så att de inte är för vida i skaftet. Måste gå att spänna åt runt benet så att det inte glappar.
Juniorpjäxor är ju anpassade för barn med lite lägre skaft och lättare konstruktion/vikt och lägre flex, så det blir troligen bättre för honom.

Juniorpjäxor 24,5
Det är ingen skillnad i ”storlek” på 24,5, dvs längden inuti skalet, oavsett jr, dam eller herr. Det är mondostorlek 245 mm. Samma lika. Det kan däremot skilja i passform. Din dampjäxa kan absolut passa din son, förutsatt att flex är ok och att den sitter bra (läst, skaft...). Prova! Många dampjäxor är precis som juniorpjäxor lite kortare och smalare i skaftet.

Tillbaka
Topp