Pjäxor

martens

Medlem
Pjäxor
Det finns någon tråd sedan tidigare om pjäxor för toppturer men ingen som jag tycker ger något fullständigt svar på min undran. Jag har idag en alpin pjäxa med 120-flex. Jag tycker att det har fungerat bra även för de korta toppturer jag gör (turer utan övernattning). Nu börjar det bli dax att skaffa nya pjäxor och då funderar jag på ett titta på en lättare pjäxa med gåläge. Gärna någon som inte blir stenhård när det är kallt (vilket mina nuvarande pjäxor blir) och som är bekväm en hel dag men samtidigt funkar nedför. Kommer jag kunna hitta det eller kommer jag att tycka att vanliga randonnépjäxor är för mjuka? Kan tex Lange Super Blaster eller Tecnica Agent AT vara ett alternativ? Någon som provat?

Pjäxor
Gröna Dynafit zzero är gjorda i Pebax som inte varierar lika mycket i hårdhet med temperatur som vanlig pjäxplast. Några 120 i flex är det dock inte. Finns kanske fler pjäxor som är gjorda i Pebax men för alpinbindning istället. Annars är väl grundregeln mjukare=bekvämare även om det finns undantag. Titan är Dynafits hårdaste pjäxa och har gåläge och funkar med eller utan dynafitbindning. Bra om du ska uppgradera bindningen till Dynafit senare och slippa onödig vikt.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp