Pjäxornas betydelse för åkningen?

icemann

Ny medlem
Hur stor betydelse för åkningen har egentligen pjäxorna? Vinner man något i åkningen av att byta upp sig till ett par bättre pjäxor och i så fall varför? Eller handlar det bara om bekvämlighet?

Pjäxorna har såklart betydelse. Det är ungefär som att jämföra om du skulle köra på ett par helt raka skidor som man hade förr i tiden eller ett par nya carvingskidor. Sen om dom är sköna blir åkningen bättre eftersom du trivs i pjäxorna och känner dej bekväm osv.

Gudrunnator sa:
Pjäxorna har såklart betydelse. Det är ungefär som att jämföra om du skulle köra på ett par helt raka skidor som man hade förr i tiden eller ett par nya carvingskidor.
Så stor kan väl ändå inte skillnaden va? Skidorna har väl störst betydelse.

Klart det har betydelse men skall sova nu så jag förklarar senare...

//H

Det finns bara ett svar på den frågan. Pjäxorna har en enorm betydelse. Det finns inget som höjer din nivå som åkare lika mycket som att gå från ett par mjuka och slappt sittande medel-/lågnivåpjäxor till en högprestandamodell med rätt passform. Som tur är förstår man inte det förrän man har testat ett par riktigt bra pjäxor, så det går att åka med sämre grejor så länge man är omedveten. Om du däremot har vant dig vid ett par top of the line och har lyckats få till rätt passform är ett byte ner till en medelklasspjäxa smått chockerande.

När det gäller skidor kan man åka in sig på vilket skit som helst om man ger dom tid. Med ett par kass pjäxor (dvs antingen kass rent allmänt, eller en bra modell med kass passform för just dig) finns det ingen räddning. Det förstör alla möjligheter att utvecklas som åkare.

Jag har ett par ganska hårda Tecnica-skal med en formsprutad innersko som efter många timmars anpassning sitter som ett smäck. Jag testade förra vintern ett par åk med ett par Salomon Performa Customfit, en väldigt populär modell i den lägre prisklassen med flex på 85 tror jag. Storleken var rätt och pjäxan kändes bekväm på foten, men åkkänslan? Ojojojoj, den var obefintlig. Jag hittade ingen närkontakt alls med skidorna. Ingen direkthet, ingen respons, ingen kontroll, ingen kraft och framförallt ingen feedback från snön. Alla nyanser som olika skidor bjuder på försvann omedelbart och jag blev mycket passiv i åkningen. Jag tog direkt ett rejält kliv neråt i åknivå. Det var en fullständigt makalöst stor skillnad alltså, och då överdriver jag inte det minsta.

Skidorna har som sagt mindre betydelse, men samtidigt är olika skidor olika krävande för pjäxvalet. Ju mer högpresterande raceskidor, eller ju bredare och ju större freerideskidor, desto större skillnad upplevs mellan olika pjäxor. En snäll skumkärne-mainstream-carver i kort längd kan vara åkbar med ett par mjuka pjäxor. En stor friåkningsskida eller en racestock-gs däremot är bara att glömma att man kan driva med en slapp pjäxa.

Senast ändrad:
Som MnO säger betyder pjäxorna i stort sett allt.
Vad tror du dina rörelser i ben och fötter överförs till skidorna igenom?

Det har tagit mig 5 par pjuk och 7 säsonger av min moderna skidkarriär innan jag äntligen funnit de perfekta pjuken för mig, Full Tilt Bumble Bee Pro med Intuition-innerskor.

Jag har prövat det mesta, för stora Dolomite Sintesi med ett extra spänne över ankeln, supermjuka Salomon Teneighty, "allroundfavoriten" (?) Salomon X-wave 10, både med och utan Conform'able-innerskor. Under en hemsk dag i Alta körde jag även ett par lågnivåpjäxor och det var det läskigaste jag någonsin vart med om. Vid flera tillfällen kändes det som att jag skulle flyga ur pjäxorna, ahhh.

Vi kan ta ett exempel från tävlingsvärlden, ett par bra pjäxor gör två sekunder på ett åk och ett par bra skidor gör två tiondelar.
Det finns inga genvägar till de perfekta pjäxorna, det är bara att jobba jobba jobba som gäller för att få de perfekta.

Pjäxorna har enorm betydelse för åkningen -sant, men en sanning med modifikation. Helt klart har det betydelse för att kapa sekunder/tiondelar i racepisten och givetvis för din åkkänsla. Allt detta har jag tidigare anammat både för offpiståkning och för racing.
Numera åker jag uteslutande med randonnépjäxor (Garmont Adrenalin fn), på "vingliga randonnébindningar" och det är sällan jag saknar mina gamla tunga raceklumpar som var ganska rejält ombyggda.
Senast var jag en sväng till Trysil och testade mina nya Völkl Mantra i pist. Stora, skärande aggressiva svängar och flera åk gick i över 100 km/h mätt med GPS.
Givetvis ska du ha pjäxor med bra passform, men du behöver inte ha racingpjäxor om du inte åker extremt hårt/fort. Alltså inte ju hårdare -desto bättre per automatik.

/K

carvingkimbo sa:
Pjäxorna har enorm betydelse för åkningen -sant, men en sanning med modifikation. Helt klart har det betydelse för att kapa sekunder/tiondelar i racepisten och givetvis för din åkkänsla. Allt detta har jag tidigare anammat både för offpiståkning och för racing.
Numera åker jag uteslutande med randonnépjäxor (Garmont Adrenalin fn), på "vingliga randonnébindningar" och det är sällan jag saknar mina gamla tunga raceklumpar som var ganska rejält ombyggda.
Senast var jag en sväng till Trysil och testade mina nya Völkl Mantra i pist. Stora, skärande aggressiva svängar och flera åk gick i över 100 km/h mätt med GPS.
Givetvis ska du ha pjäxor med bra passform, men du behöver inte ha racingpjäxor om du inte åker extremt hårt/fort. Alltså inte ju hårdare -desto bättre per automatik.

/K
Var ju inte det det handlade om utan om pjäxan har betydelse och det har den. En nycarving skida med en gamla SX 90 pjäxa är ingen bra kombo. Eller en pjäxa som inte ens sitter bra på foten... Köp en riktigt bra pjäxa som är anpassad efter din fot så kommer din skidåkning bli så mycket bättre/roligare.

//H

Men den är känslan som MnO beskriver, där det känns helt ohållbart att åka i en sämre pjäxa, vad säger den egentligen? åkte man lika bra fast den var mjuk eller blir man snabbt bättre såfort man kliver i ett par pjucks som ger mer respons, som är lite mer robusta eller är det mer utav en vanessak?

åker på ett par lange fr100 men innan hade jag någon typ av salomon-pjuck som var hur skön som helst men däremot förbannat mjuk även om jag inte märkte det då. testat åka i den ngåon gång sedan jag införskaffade nya och vill minnas att den var "knappt åkbar".

Intressanta inlägg. Självklart är passformen jätteviktig eftersom den annars kan förstöra hela njutningen. Rent spontant, vilka pjäxor i det bättre segmentet erbjuder bästa prestande (och är sköna)?

// Johan

Beror på din fot. Man kan inte säga att en pjäxa är bra för alla fötter helt enkelt...

//H

Veldig spontant: Tecnica Diablo Magma (hiperfit) synes jeg har det meste. For meg ihvertfall

Det känns som om pjäxvalet följer en skidåkares utveckling.

Jag exemplifierar med ett extremfall:
Jag åkte runt med hyrda Salomon SX11 i min sportlovsungdom och tyckte att de funkade klockrent. Visst drömde jag om justerbart hälgrepp som på SX41 och kanske tom (långt borta i ouppnåbarheten) tågreppsjustering som på SX91 Equipe. Poängen är att:

1. Jag då faktiskt var fullt ut nöjd med pjäxprestandan. Men
2. Jag var en kraftigt sämre åkare när jag var 10 år än vad jag är nu.
3. Det skulle verkligen vara helt omöjligt att åka som jag gör nu, med de prylar jag har nu, med SX11.
4. Jag hade kunnat anpassa min åkning till att passa för SX11 även idag. Mindre, mjukare skidor och gubbåkning royal. Så…

Visst spelar vanans makt en stor roll, men att kliva ner i pjäxprestanda är som att tvingas backa ett antal år i personlig utveckling.

Åker en åkare runt på för dåliga pjäxor hämmas utvecklingen. På stegen uppåt upplever man flera gånger vid pjäxbyte att "de nya är sjukt mycket bättre än mina gamla alltså!" och tar ett par kliv i åkskicklighet och aggressivitet. När utvecklingskurvan sen planar ut, eller om fokus på åkningen skiftar mot lite softare åkstil planar också pjäxbehovet ut. De flesta blir ju inte Herman och behöver heller inte skor anpassade för denne man och hans gelikar.

De pjäxor man för tillfället äger påverkar vidare till väldigt stor grad även valet av skidor. Har man mjuka små skor med dålig passform så upplever man säg Katana 183 som en enorm och okontrollerbar best. Inget köp där inte. Får bli monster 78 istället. Med en bra sko känns 183:an tvärtom lite liten och det blir ett köp. Av 190.

Ett exempel till: Mina Titan Pro 193 är nåt av det bitigaste som står att finna. Hårda jävlar alltså, på riktigt. "There is hard, then there is Titan Pro Hard" /Teton. De känns lite väl bitiga för mig. Så vad skulle jag då göra för att tämja dessa bestar? Jo. Träna, lägga på mig 10 kg muskler och byta till rejälare pjäxor skulle jag tro svaret blir. Nu har jag iofs redan Technica Icon Carbon som är både hög och hård jämfört med dagens TyskCarverAnpassade fjuttskor.

Precis som Hasse säger. Pjäxor är en individuell sak, alla fötter är inte gjutna i en och samma form.
Kör på ett par modifierade Technica Diablo burn. De funkar kalas för mig.

Finns det någon tråd om pjäxors passform på olika fötter här på forumet? någon sorts guide för det. så man vet vad man ska leta. jag har smala fötter och de jag fann passande var lange efter att testat ett helt gäng med pjäxor. finns givetvis olika breda pjäxor av samma märke. men det finns vad jag förstått, en generell skillnad mellan pjäxtillverkare. där nordica gör bredare, salomon ligger väl bland dom mjukare och lange bland dom lite smalare?

hade varit tokigt najs att få reda på sådan information. visst med en sprutad sko spelar de väl mindre roll hur breda dom är. men jag tror ni greppar resonemanget. och det verkar som att ni mer insatta("skigeeks") har rätt bra koll på pjäxor och skulle kunna förmedla en sorts generell lista på vart man ska börja titta.

Sen är det typiskt svenskt att köpa för hàrda och för smà pjäxor.
Tror att mànga kör med för hàrda pjäxor i dagens läge. Vet att det är en del gammla racers som har gàtt ner mycket i styvhet när de började friàka istället.

En normal àkar behöver kring 100-120 flex skulle jag vilja pàstà. Och dà är de fà som behöver 120...

//H

Wiipeh: De flesta tillverkare har flera olika läster med olika bredder helt enkelt. Gà till en riktigt skidshop sà kan de hjälpa dig.

//H

Wippeh sa:
Men den är känslan som MnO beskriver, där det känns helt ohållbart att åka i en sämre pjäxa, vad säger den egentligen? åkte man lika bra fast den var mjuk eller blir man snabbt bättre såfort man kliver i ett par pjucks som ger mer respons, som är lite mer robusta eller är det mer utav en vanessak?

åker på ett par lange fr100 men innan hade jag någon typ av salomon-pjuck som var hur skön som helst men däremot förbannat mjuk även om jag inte märkte det då. testat åka i den ngåon gång sedan jag införskaffade nya och vill minnas att den var "knappt åkbar".
Jag har två ytterligare exempel i den här frågan (som jag iofs har dragit någon gång innan, men dom passar in här också).

Jag har vid två tillfällen praktiskt testat att gå ner i nivå och hårdhet på pjäxor och fått erfara vad det innebär för åkningen.

Fall 1: Tre spännen pajjade samtidigt på ett par Tecnica Icon Carbon (spännen av den urdumma haktypen som fanns på de första årsmodellerna av den skon) med ca 130 i flex. Jag skickade in pjäxan till Tecnica för reklamation och byte till bättre spännen. Under de tre veckors om reparationen skulle ta fick jag låna ett par Atomic Freeride nånting med flex 100. Rätt storlek, bra passform, men markant mjukare skal.

Jag hade oerhört svårt att anpassa tekniken efter den pjäxan. Den bara vek sig tyckte jag och jag hade några tunga dagar i början. Dock vande jag mig efter ett tag och efter kanske 10 åkdagar så tyckte jag att det gick ganska bra ändå. Efter 15 åkdagar var jag relativt god vän med pjäxan, även om jag kände att åkningen blev lite passiv här och där och att jag inte riktigt kunde åka ut. Men överlag funkade det helt ok tyckte jag...

...ända tills jag fick tillbaka mina nu reparerade Icon. Herrejävlar säger jag bara. Under det första åket där återupptäckte jag i princip skidåkningen. Jag hade under tre veckors tid gradvis sänkt mig till en betydligt lägre nivå utan att egentligen märka det. Plötsligt fick jag ner kraften i snön, hittade bett och svar i skidorna och kunde attackera terrängen på ett helt annat sätt. Jag tom förändrade min syn på berget och vart man lägger linjen i det ständiga aktiva valet att välja väg.

Fall 2: Två år senare körde jag sönder ovan nämnda Tecnicapjuck. Dom sprack i skalet och gick inte att reparera. Jag skickade in paret till Tecnica och fick till min stora förvåning ett par helt nya Diablo Magnesium i utbyte bara några dagar senare. Även i detta fall innebar det ett ofrivilligt steg ner från runt 130 i flex till ca 110. Det var samma visa den här gången vid teståkning. Pjäxorna bara vek sig när jag belastade dom. Men på pappret borde Diablo vara en naturlig efterföljare till Icon, så jag gav dom ett par veckor och gjorde även ett par formsprutade innerskor till Diablon. Det sistnämnda styvade till viss del upp pjäxan och förbättrade en del av problemen.

Jag vande mig betydligt snabbare den här gången och fick det att fungera riktigt bra tyckte jag. Pjäxorna satt bra på fötterna, skavde inte och gav bra komfort överlag, men jag kom på mig själv att hela tiden "vara lite ur form idag", "jag kan filma, så åker ni", "det här är inte min typ av linje", osv. All åkning blev lite småslapp och bekväm på nåt sätt. Det gick helt enkelt inte att maxa ur med stora offpistskidor. Speciellt ett par Völkl Explosive som jag tidigare hade uppskattat kändes alldeles för stora.

Jag kopplade dock inte ihop dom lätt diffusa problemen med pjäxorna omedelbart, men med ovanstående erfarenheter i minnet så var jag ändå lite rädd för att jag hade hamnat i samma sits igen utan att veta om det. Saken var tvungen att undersökas, och som en flinga från snöguden uppenbarade sig ett par helt nya Icon Carbon i rätt storlek längst inne i ett mörkt hörn hos en sömnig uthyrare. Jag fick dom i princip gratis "eftersom ingen hyr så hårda pjäxor nu för tiden". Som om inte det var nog flyt visade det sig att dom sprutade innerskorna från Diablo passade alldeles utmärkt i Icon-skalen utan modifikation. Ut och testa.

Och det var samma visa igen. HERREDJÄVLARNS, vilken skillnad! Jag hade gått i samma fälla ytterligare en gång! Och detta trots att jag verkligen trodde att det inte var riktigt lika illa den här gången. Jag kunde knappt fatta att det ännu en gång kunde vara en så sjukt stor skillnad och med en gång höjdes nivån på åkningen rejält. Jag som hade trott att det till viss del berodde på att jag var sliten efter 80-90 åkdagar och att man var kräsen som säsongare. Nu var den fysiska formen och glädjen tillbaka. Det jublades i högan sky dagen lång och jag hade en av mina bästa skiddagar någonsin.

Lärdomen är alltså: Man vänjer sig i princip vid vilket skit som helst och anpassar sin nivå på åkningen därefter. Man kan vara riktigt nöjd med prylarna, men utan att man vet om det hämmar utrustningen åkningen och man har resurser rent tekniskt och mentalt att åka betydligt hårdare, större och bättre. Snåla aldrig när du handlar pjäxor. För en skidåkare finns det få saker som så direkt kan översättas i livskvalitet som ett par välsittande högprestandapjäxor.

MnO: Màste tyvärr säga att detta inte stämmer till alla, Allt beror pà àkstil, tyngd med mera.

Ta en sàn kille som Glenn Plake som kör med 110 i flex till exempel. Eller Seth. Hans pjäxor fràn Full Tilt har 100 (110 beronde pà tunga i pjäxan) i flex. Och jag tror inte dessa tvà herrar kör sämre för att de har sà mjuka pjäxor eller? Ta tex Dalbello Krypton som är sà om tyckte. Den är MJUK....

Sen kan man inte jämför 130 pà Techinca med till exemple 130 pà Lange dà dessa är styvare.

Sà bara för att du köper styv pjäxa sà blir du inte en bättre àkare.

Tror däremot att du kan fà bättre känsla med en Bootstraper.

//H

Senast ändrad:
Hasse sa:
Sen är det typiskt svenskt att köpa för hàrda och för smà pjäxor.
Tror att mànga kör med för hàrda pjäxor i dagens läge. Vet att det är en del gammla racers som har gàtt ner mycket i styvhet när de började friàka istället.

En normal àkar behöver kring 100-120 flex skulle jag vilja pàstà. Och dà är de fà som behöver 120...

//H
Fast jag håller inte helt med när det gäller hårdheten, tycker snarare det är så att alldeles för många åker runt i pjäxor som inte har rätt vinklar för åkaren och då kan hårdheten bli ett problem, tex så blir det svårt att komma in i sväng. Jag får på nästan alla kurser som jag håller bygga om pjäxor för att de har totalt fel vinklar.
Storleken hör ju ihop med hur mycker respons du vill få, om du inte vill känna vad som händer ja då kan du åka i ett par lite stora mockasier om man vill, supervarma etc.
Det är lite som att springa maraton i oknutna skor bara för att då sitter det inte åt :-)

Hasse: Flexvärdet varierar nåt enormt mellan fabrikat. Såklart. (Jag vet, du vet redan naturligtvis, se det mest som ett retoriskt svar) Flexindexet är ett väldigt luddigt mått. Det känns som det varierar mellan årsmodeller också, typ att de alltid kallar sin toppsko för konsument för 130, oavsett hur hård eller mjuk den är.

Fulltilten är ganska speciell i flexet också. Den känns hårdare än en vanlig ca-110-flex-pjäxa inledningsvis, men har en jämnare flexkurva. Vanliga överlappsskor har ett mjukare initialt flex, men biter till efterhand på ett annat sätt än FT. Skillnaden är väl i ärlighetens namn iofs inte så stor som tillverkaren gärna vill påskina.

Sen vetifan om inte SethBoy har rökt på lite väl mycket och snöat in på sina gamla Flexon. Jag tror att det är mer vanans makt än prestanda där som ligger bakom hans pjäxval. Känns mer som hype än verklighet, nordamerikanernas Flexxon/FT-snack. Jag har testat flexon comp och inte fan är det en direkt revolutionerande skillnad mot en överlappssko. I varje fall inte till det bättre. Och, ja, jag har sett promotionfilmen där Seth snackar om saken. Samma kille har ju som bekant satt sitt namn på Pistolerna, vilket ju visar att han har enormt konstiga referenser för vad som klassas som "bra". Maken till trötta skidor får man ju leta länge efter.

Morrison kan åka. Ja. Och han åker bra med FT. Men koll på prylar ..? Njaaa... Än så länge finns det inget som bevisar nåt i den riktningen.

Senast ändrad:
Hasse sa:
MnO: Màste tyvärr säga att detta inte stämmer till alla, Allt beror pà àkstil, tyngd med mera.

Ta en sàn kille som Glenn Plake som kör med 110 i flex till exempel. Eller Seth. Hans pjäxor fràn Full Tilt har 100 (110 beronde pà tunga i pjäxan) i flex. Och jag tror inte dessa tvà herrar kör sämre för att de har sà mjuka pjäxor eller? Ta tex Dalbello Krypton som är sà om tyckte. Den är MJUK....

Sen kan man inte jämför 130 pà Techinca med till exemple 130 pà Lange dà dessa är styvare.

Sà bara för att du köper styv pjäxa sà blir du inte en bättre àkare.

Tror däremot att du kan fà bättre känsla med en Bootstraper.

//H
Du har förstås rätt där Hasse. Det har mycket med gammal vana att göra. Är man vad vid att få ner kraften i skidan via en styv pjäxa så får man inget svar alls med en mjukare. Är man däremot van vid en modern mjuk pjäxa som ändå är vridstyv och går åt andra hållet upplever man det istället som att åkningen blir lite stel och odynamisk. Jag upplever det som att mjuka, men sidostyva, moderna pjäxor fungerar utmärkt i orört puder och kanske framförallt med korta carvingskidor i pist.

Det sistnämnda är kanske inte så konstigt, eftersom hela övergången till mjuka pjäxor baseras på att pjäxorna har anpassats till kortare skidor. Det säger sig självt att det inte är optimalt att åka med samma pjäxor med ett par 205 raklagg (mina Tecnica Icon härstammar från en konstruktion anpassad för den typen av skidor) som med ett par 165 carvingskidor. Men friåkningsskidor av dagens mått som är 190cm eller längre och har en väl tilltagen bredd har inte mycket med små carvingskidor att göra. Samma personer som säger att det är fel att åka med gamla stenhårda pjuck till nya carvingskidor (den meningen har man ju hört till leda) borde inse att det är lika fel att åka med ett par carvinganpassade pjäxor till ett par stora, hårda och raka bredlagg.

När Seth talar väl om FullTilt handlar det inte mycket om åkning i real world conditions. Istället fokuseras det på kvickhet i puder och kanske framförallt mjuka pjäxors förträfflighet i tuffa landningar. I uppkörd pist framåt eftermiddagen i Åre, eller i en pucklig sönderkörd linje i Anton är det inte lika självklart längre. Jag är övertygad om att Seth hanterar även dessa förhållanden med stor aggressivitet och att han slår dom flesta i att ta sig fram med heder där, MEN jag är lika säker på att i den typen av förhållanden så hade han åkt ännu värre om han hade varit inkörd på ett par hårdare pjäxor med mer raceframtoning. Ibland nämns motiveringar som att "inte ens killarna i världscupen kör på hårda pjäxor längre", men då glömmer man bort att då rör det sig om ett steg från pjäxor som är ren betong till pjäxor som är nästan ren betong i flex. Visst går dom mot mjukare grejor, men de har ändå pjäxor som är bra mycket hårdare än vad de hårdaste butikspjäxorna är.

Det är helt rätt att man inte kan säga att man överlag blir en bättre åkare om man byter till hårdare pjäxor, men jag skulle ändå våga mig på att påstå att det i många fall stämmer, oavsett vad trenden säger. Det uttalandet gäller främst åkare som har fastnat kvar i en äldre pjäxa som köpts i ett läge då de var klart sämre åkare.

Jag har minst fem exempel på kompisar som har klivit upp ett rejält steg på utvecklingskurvan bara genom att gå från 80-90 i flex till 120 (ja, jag vet att det inte är en standardmåttstock på flex, men det är ändå vedertaget) och alla har senare smått skrattande konstaterat att "det är ju fan otroligt att jag kunde åka med skiten" senare när de gamla testas.

Jag har också exempel på kompisar som har haft det väldigt jobbigt att anpassa sig till mjukare pjäxor efter byte. Sam Alinski (mrTightbaj här på FR) tex hade en tuff vinter när han gick från stenhårda Ross till mjukare Lange FR110. Däremot har jag inte ett enda exempel på någon som har uttryckt en klar förbättring i åkningen när dom har bytt ner sig i flex. Då gör jag ett generellt undantag för raceåkare som har så hårda och kalla pjäxor för banåkning att det inte är rimligt att använda dom för friåkning.

Jag kör med hemmagjord Boosterstrap som extra komplement till den vanliga powerstrapen. För min del är det ett måste iom att jag har en innersko som är förhöjd 4cm. Utan extra strap får jag ingen bra stängning av innerskon.

Av nån nerrökt anledning funkar inte citeraknappen för mig. aja..

"Morrison kan åka. Ja. Och han åker bra med FT. Men koll på prylar ..? Njaaa... Än så länge finns det inget som bevisar nåt i den riktningen."

Det borde väl iallafall bevisa att åkaren och inte prylarna bestämmer? Gillar intervjun med Seth i Vertikal där han bla säger att han åker på sina egna skidor som de är i butik (och inte andra ommålade och specialfixade skidor som en del säger) samt att han har bindningarna mellan 9-13.

För oss andra som inte åker riktigt lika bra som Seth så är det bara hålla med resten här. Pjäxorna gör sjukt mycket för känslan. Köpte precis nya själv efter att mina gamla mjuknat till runt 30 i flex och det är precis som Mno säger. Man vänjer sig vid skiten och blir riktigt positivt överraskad när man hittar tillbaka till ett par bra pjäxor.

Vilka långa inlägg, ni måste ha hur mycket tid som helst på dagarna ; )

För min del är komforten j-igt viktigt eftersom jag ofta får riktigt ont, har testat 1000 pjäxor (lätt överdrift). Att man dessutom har ankfötter, lika breda som lång, storlek 24,5 gör ju inte saken lättare!!!

// Johan

evil sa:
Av nån nerrökt anledning funkar inte citeraknappen för mig. aja..

"Morrison kan åka. Ja. Och han åker bra med FT. Men koll på prylar ..? Njaaa... Än så länge finns det inget som bevisar nåt i den riktningen."

Det borde väl iallafall bevisa att åkaren och inte prylarna bestämmer? Gillar intervjun med Seth i Vertikal där han bla säger att han åker på sina egna skidor som de är i butik (och inte andra ommålade och specialfixade skidor som en del säger) samt att han har bindningarna mellan 9-13.
Jag har inte rökt och kan citera. ;-)
Du har rätt såklart. Tyvärr så är jag kraftigt sämre än Seth (...) och kan inte åka hur bra som helst på vilket skit som helst. Jag måste ta till de värsta prylarna jag kan hitta för att försöka hänga med de stora grabbarna. Så att säga. Jag behöver all hjälp jag kan få...

Tycker diskuterandet snöat in väl mycket på flex då jag anser att själva passformen är bra mycket viktigare. Glapp på millimetrar kan ju göra enorma skillnader i respons och känsla likväl som nån liten och obetydlig söm eller kant kan kännas som en rostig morakniv in i foten efter en halv dag på berget. Vad man föredrar för flex är ju mer personligt, blir ofta retad av en polare för att jag har klena ben som behöver hårda pjäxor. Sen kör han ifrån mig utan att ens ha spänt sina mjuka och sköna...

Att fixa bra passform på ett par noggrannt utvalda pjäx är det bästa jag någonsin gjort.
Är förresten dax att byta om någon har bra tips. Har kört Lange (smal läst 98mm) i många år och de har ju varit bra men det skadar ju inte att titta på annat.

Har precis gått igenom processen att byta pjäxor, från ett par Nordica med 80 i flex (helg-pist-softande) till ett par Atomic Hawk med 100 i flex och gjuten innersko (inte sprutad).. Bytet gick inte direkt smärtfritt och jag fick ganska klart för mig vad FEL pjäxa och speciellt fel skal kan göra för åkningen (negativt)..

Anledningen till bytet var att jag mer eller mindre ramlade ur pjäxan när jag pressade på lite. Speciellt i brantare offpist eller knixigare partier..

Det första skalet jag fick mig tilldelat var Dalbello Reflex (tror jag det var) vilket verkade som ett schysst alternativ (har kalle-anka fötter och boot-fittern påstod att krypton och full-tilt var alldeles för smala).. Hur som haver, efter en timmas joxande bar det iväg upp på berget, och jag kom väl 100m sen tog det stopp. Det gick inte alls, jag höll på och ramla framlänges. Provade massa olika inställningar innan jag begav mig tillbaka, samma skal modellerades om lite men utan något bättre resultat...

Efter en mer "djupgående analys" kunde jag precisera det som att "hävstången" (som bildas när tryck läggs mot plösen) var för långt ned, således var jag tvungen att pressa betydligt längre fram och då sträckes akilles ut mer, vilket inte alls gick så bra... (kan vara en något galen analys, men det var så det kändes)...

Det andra skalet satt betydligt bättre (högre hävstångsposition) fick mer kraft ned i skidan och bättre känsla. Hade jag gjort om det idag hade nog valt ett ytterligare lite styvare skal, men annars är jag nöjd...

Iaf, pjäxan gör ordentligt mycket för skidåkningen.. Den största direkta skillnaden jag såg var att man inte behövde spänna ytterskon till förbannelse för att sitta fast, utan en bra innersko fixar detta ändå...

Johan_Halmstad sa:
Att man dessutom har ankfötter, lika breda som lång, storlek 24,5 gör ju inte saken lättare!!!

// Johan
Hur har du löst det problemet? Har oxå ank-fötter och väldigt smala fotleder dessutom. Brukar ha problem med hälgrepp och slapp passform runt nedre smalbenet. Har mycket sånt där blått utfyllnadsmaterial runt innerskon men det ger otäcka kanter även om man slipar skarvarna. Har konstant blånader där nu och en och annan inflammation...

Har ett par rätt mjuka Salomon Xwave, ca 4 år gamla, alltså inte nån avancerad pjäxa. Har "lästat" ut dom över framfoten. Hansons i åre fixade det över natten för några hundringar. Innerskon är uppvärmd efter foten och det tillsammans med den lilla extra vidden gjorde susen.

Dom är lite mjuka i flexen men eftersom dom nu sitter perfekt vågar jag inte byta....

Nåt jag märkt som gör att pjäxorna sitter skönt är rejält med Jäger på After Skin!!!!

Snowgod sa:
Johan_Halmstad sa:
Att man dessutom har ankfötter, lika breda som lång, storlek 24,5 gör ju inte saken lättare!!!

// Johan
Hur har du löst det problemet? Har oxå ank-fötter och väldigt smala fotleder dessutom. Brukar ha problem med hälgrepp och slapp passform runt nedre smalbenet. Har mycket sånt där blått utfyllnadsmaterial runt innerskon men det ger otäcka kanter även om man slipar skarvarna. Har konstant blånader där nu och en och annan inflammation...
Har också "ankfötter" och letade febrilt, Nordica passade mig bäst, 26cm långa fötter gick precis att klämma in i ett par 25.5. Innerskon är nån primitiv formad sak (Beast, original) och en conformablesula behövdes. Första skiddagen gjorde ONT men sen har de suttit som handskar (!?).

Åker med Nordica Supercharger Enforcer med conform sula och massa modifikationer på den. Är sjukt nöjd. Har en ganska smal fot och var ändå pjäxan jag fick foten att sitta fast riktigt bra. Fick just ner min 26.5 fot i en 25.5a. Hade jäkligt ont dom 7-9 första skiddagarna men nu sitter dom hur bra som helst...

Men förutom passform och flex, har inte pjäxans lutning en hel del att göra med en bra pjäxa för rätt åkstil???

jag tycker inte det är nån skillnad jag är lika bra med båda!

Tycker det är klart skönare med mycket framåtvinkel på skaftet. Känns som man automatiskt står rätt på skidorna då och så slipper man dragga med röven i puder när men börjar bli trött.

Snowgod sa:
Tycker det är klart skönare med mycket framåtvinkel på skaftet. Känns som man automatiskt står rätt på skidorna då och så slipper man dragga med röven i puder när men börjar bli trött.
Ja.. Men varför marknadsförs det inte på nåt sätt?
Jag skulle gärna ha mer "vinklade" pjucks.

Det kanske inte är tillräckligt märkvärdigt för att någon tycker det ska vara värt att hitta på ett fiffigt namn så försäljarna har nåt att peka på.... Men det finn ju olika spoilrar och sånt att köpa som man sätta bak vid vaden. Funkar bra tycker jag och fyller dessutom ut skaftet en aning om man tycker det glappar lite där.

Tillbaka
Topp