Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så stor kan väl ändå inte skillnaden va? Skidorna har väl störst betydelse.Gudrunnator sa:Pjäxorna har såklart betydelse. Det är ungefär som att jämföra om du skulle köra på ett par helt raka skidor som man hade förr i tiden eller ett par nya carvingskidor.
Var ju inte det det handlade om utan om pjäxan har betydelse och det har den. En nycarving skida med en gamla SX 90 pjäxa är ingen bra kombo. Eller en pjäxa som inte ens sitter bra på foten... Köp en riktigt bra pjäxa som är anpassad efter din fot så kommer din skidåkning bli så mycket bättre/roligare.carvingkimbo sa:Pjäxorna har enorm betydelse för åkningen -sant, men en sanning med modifikation. Helt klart har det betydelse för att kapa sekunder/tiondelar i racepisten och givetvis för din åkkänsla. Allt detta har jag tidigare anammat både för offpiståkning och för racing.
Numera åker jag uteslutande med randonnépjäxor (Garmont Adrenalin fn), på "vingliga randonnébindningar" och det är sällan jag saknar mina gamla tunga raceklumpar som var ganska rejält ombyggda.
Senast var jag en sväng till Trysil och testade mina nya Völkl Mantra i pist. Stora, skärande aggressiva svängar och flera åk gick i över 100 km/h mätt med GPS.
Givetvis ska du ha pjäxor med bra passform, men du behöver inte ha racingpjäxor om du inte åker extremt hårt/fort. Alltså inte ju hårdare -desto bättre per automatik.
/K
Jag har två ytterligare exempel i den här frågan (som jag iofs har dragit någon gång innan, men dom passar in här också).Wippeh sa:Men den är känslan som MnO beskriver, där det känns helt ohållbart att åka i en sämre pjäxa, vad säger den egentligen? åkte man lika bra fast den var mjuk eller blir man snabbt bättre såfort man kliver i ett par pjucks som ger mer respons, som är lite mer robusta eller är det mer utav en vanessak?
åker på ett par lange fr100 men innan hade jag någon typ av salomon-pjuck som var hur skön som helst men däremot förbannat mjuk även om jag inte märkte det då. testat åka i den ngåon gång sedan jag införskaffade nya och vill minnas att den var "knappt åkbar".
Fast jag håller inte helt med när det gäller hårdheten, tycker snarare det är så att alldeles för många åker runt i pjäxor som inte har rätt vinklar för åkaren och då kan hårdheten bli ett problem, tex så blir det svårt att komma in i sväng. Jag får på nästan alla kurser som jag håller bygga om pjäxor för att de har totalt fel vinklar.Hasse sa:Sen är det typiskt svenskt att köpa för hàrda och för smà pjäxor.
Tror att mànga kör med för hàrda pjäxor i dagens läge. Vet att det är en del gammla racers som har gàtt ner mycket i styvhet när de började friàka istället.
En normal àkar behöver kring 100-120 flex skulle jag vilja pàstà. Och dà är de fà som behöver 120...
//H
Du har förstås rätt där Hasse. Det har mycket med gammal vana att göra. Är man vad vid att få ner kraften i skidan via en styv pjäxa så får man inget svar alls med en mjukare. Är man däremot van vid en modern mjuk pjäxa som ändå är vridstyv och går åt andra hållet upplever man det istället som att åkningen blir lite stel och odynamisk. Jag upplever det som att mjuka, men sidostyva, moderna pjäxor fungerar utmärkt i orört puder och kanske framförallt med korta carvingskidor i pist.Hasse sa:MnO: Màste tyvärr säga att detta inte stämmer till alla, Allt beror pà àkstil, tyngd med mera.
Ta en sàn kille som Glenn Plake som kör med 110 i flex till exempel. Eller Seth. Hans pjäxor fràn Full Tilt har 100 (110 beronde pà tunga i pjäxan) i flex. Och jag tror inte dessa tvà herrar kör sämre för att de har sà mjuka pjäxor eller? Ta tex Dalbello Krypton som är sà om tyckte. Den är MJUK....
Sen kan man inte jämför 130 pà Techinca med till exemple 130 pà Lange dà dessa är styvare.
Sà bara för att du köper styv pjäxa sà blir du inte en bättre àkare.
Tror däremot att du kan fà bättre känsla med en Bootstraper.
//H
Jag har inte rökt och kan citera. ;-)evil sa:Av nån nerrökt anledning funkar inte citeraknappen för mig. aja..
"Morrison kan åka. Ja. Och han åker bra med FT. Men koll på prylar ..? Njaaa... Än så länge finns det inget som bevisar nåt i den riktningen."
Det borde väl iallafall bevisa att åkaren och inte prylarna bestämmer? Gillar intervjun med Seth i Vertikal där han bla säger att han åker på sina egna skidor som de är i butik (och inte andra ommålade och specialfixade skidor som en del säger) samt att han har bindningarna mellan 9-13.
Hur har du löst det problemet? Har oxå ank-fötter och väldigt smala fotleder dessutom. Brukar ha problem med hälgrepp och slapp passform runt nedre smalbenet. Har mycket sånt där blått utfyllnadsmaterial runt innerskon men det ger otäcka kanter även om man slipar skarvarna. Har konstant blånader där nu och en och annan inflammation...Johan_Halmstad sa:Att man dessutom har ankfötter, lika breda som lång, storlek 24,5 gör ju inte saken lättare!!!
// Johan
Har också "ankfötter" och letade febrilt, Nordica passade mig bäst, 26cm långa fötter gick precis att klämma in i ett par 25.5. Innerskon är nån primitiv formad sak (Beast, original) och en conformablesula behövdes. Första skiddagen gjorde ONT men sen har de suttit som handskar (!?).Snowgod sa:Hur har du löst det problemet? Har oxå ank-fötter och väldigt smala fotleder dessutom. Brukar ha problem med hälgrepp och slapp passform runt nedre smalbenet. Har mycket sånt där blått utfyllnadsmaterial runt innerskon men det ger otäcka kanter även om man slipar skarvarna. Har konstant blånader där nu och en och annan inflammation...Johan_Halmstad sa:Att man dessutom har ankfötter, lika breda som lång, storlek 24,5 gör ju inte saken lättare!!!
// Johan
Ja.. Men varför marknadsförs det inte på nåt sätt?Snowgod sa:Tycker det är klart skönare med mycket framåtvinkel på skaftet. Känns som man automatiskt står rätt på skidorna då och så slipper man dragga med röven i puder när men börjar bli trött.