Pjäxors material och hållbarhet

kebacken

Aktiv medlem
Hör ofta argument att pjäxors livslängd är X antal år på grund av att materialets egenskaper försämras och bryts ner över tid. Har hört så lite som 5 år.

Kan inte alls kemi på det sättet, men för mig låter det helt orimligt. Är det någon som vet mer exakt vad detta baseras på?

Om detta stämmer, hur ser det ut med olika sorters plasters hållbarhet och livslängd?
Är snart dags för nya pjäxor och undrar vilka material man ska leta efter för lång hållbarhet.
Äger idag:
Scott G2 (Polyamid (PA)?)
Hawx Ultra XTD (Grilamid och Polyurethane?)

PU håller bäst mot mekanisk nötning som stenskravel, stålkanter och dylikt. PA, PP, nylon och andra förekommande plaster slits på det sättet betydligt snabbare. För att röra till det är all PU inte likvärdig, alla möjliga ting blandas i för att göra pjäxan mer formbar vid värmning, olika mängd och typ av pigmentering, antal uppvärmningar vid tillverkning, kemiska bindning mot andra material i pjäxan m.m påverkar också pjäxans hållbarhet och prestanda.

I frågan vilken plast vars polymerkedjor bryts snabbast av att böjas, vistas i solljus, utsättas för värmeväxling m.m finns det säkert någon med mer kunskap inom kemi som kan svara på. Min egen anekdotiska upplevelse är att tjockare, relativt ren PU klarar sig bäst.

Kan man tänka sig att byta ut delar som är mer utsatta än andra kan skalet klara sig betydligt längre. Innerskor ger ju sig relativt tidigt och är något som många byter men skaft, bakkappor och tungor är det färre som byter enligt min erfarenhet.

Kanske bättre att fokusera på vilka egenskaper du är ute efter (plasten) i dina nästa pjux. Tror det finns ett avsnitt på Blister om detta.

Kanske bättre att fokusera på vilka egenskaper du är ute efter (plasten) i dina nästa pjux. Tror det finns ett avsnitt på Blister om detta.
Hittade precis avsnitt från blister!

Absolut sätter jag egenskaper först, men om jag förstått det rätt så finns det nu 2 st varianter av Hawx XTD, där den ena har PU och den andra har PA (Grilamid). De får då olika vikt, olika egenskaper, och olika hållbarhet.

Hittade precis avsnitt från blister!

Absolut sätter jag egenskaper först, men om jag förstått det rätt så finns det nu 2 st varianter av Hawx XTD, där den ena har PU och den andra har PA (Grilamid). De får då olika vikt, olika egenskaper, och olika hållbarhet.
Är det inte så att nuvarande XTD typ bara innehåller PU men förra modellen PU i nedre delen och PA i skaftet, eller om det var tvärtom. Tror det även här finns ett Blister-avsnitt tillsammans m Atomic

I fallet med atomic så gillar de att använda tpu, den går att spruta tunnare än traditionell pu. Därav att deras hawx xtd var lättare än konkurrenterna när de kom

I fallet med atomic så gillar de att använda tpu, den går att spruta tunnare än traditionell pu. Därav att deras hawx xtd var lättare än konkurrenterna när de kom
Var inte den förstra versionen (som jag har) Grilamid-plast, dvs Polyamid. Nuvarande har "True Flex" PU? Senaste versionen väger ca 1800g jmf med första utgåvan 1400g

Tillbaka
Topp