Pjäxstorlek?

hellbergarn

Ny medlem
Pjäxstorlek?
Hej!

Idag var jag och prövade nya pjäxor. Till min stora förtvivlan så är min fötter antingen 0.5cm för stora eller 0,5cm för små.

Jag prövade först 27,5cm pjäxan. Skalet var för 27 och 27,5 centimeters innesko. Min fot var perfekt i bara innerskon. Stortån tryckte ut sista halva centimetern men det töjer sig ju. Men när jag drog ned innerskon i skalet så mosades min stortå, tryckte in i toppen med nästan en halv cm.

Då fick jag gå upp en "skalstorlek" till skalet för 28 och 28,5 cm. Denna storlek var självklart för stor. Satt bra från början men kommer töja sig och bli för stor.

Mina frågor är då: Hur ska jag göra? Går det att ta det tighta skalet och sedan bara trycka ut skalet i tådelen? Hur mycket skulle då detta kosta om jag inte köpte pjäxan i butiken som utförde arbetet.

Erfarentheter kring hur mycket en pjäxa töjer sig i storlek är också välkomna.

Om det är till någon hjälp kan jag säga att mina fötter är lite drygt 28,5 cm långa.

Sedan undrar jag också om ni vet var jag kan göra formgjutna sulor billigast i sthlm:s-rådet

Alla tankar och idéer är till nytta!

//Hellberg

Senast ändrad:
Pjäxstorlek?
formgjuta kna du göra i vilken stadium butik som hellst o de går inte på mer än 100 kr typ..
dedär me strl kan ja inte svar apå då ja inte har haft samma problem..

All makt åt Tengil

Pjäxstorlek?
Jag har mycket svårt att tänka mig att skalet skulle töja sig på längden. Är du låst vid en modell eller kan du testa andra märken?

Pjäxstorlek?
Hej.

Om det är så att du känner att du vill gå ner till ett tightare skal stl 27 så går det att lästa cirka 0.5 mm fram i tåboxen innan man börjar tumma på DIN skalan för främmre tåklack.
Om nu din fot är 28.5 cm så är det inte så konstigt att det gör ont i en 27.5 skal då den endast är 27 cm i innandömme. Kostnaden för att lästa en sko ligger på 150 per tryck, (varierar mellan butiker,) Ingår i köpet i de butiker som gör det annars.
För att få ett säkert svar på hur mycket en innersko töjer sig så måste du först säga vilken modell av innersko du har provat, exempel så töjer sig Tecnicas billigare "Ultra fit" innersko mer än den dyrare och hårdare "Hiper fit" osv. Ett 100% säkert svar på mm är heller inte möjliggt att ge.
Om du vill ha bästa priset på comformable sulor så är det alltid billigast om man köper pjäxan i samma butik, brukar sänka priset med cirka 200-300 kr.

Hoppas det ordnar sig//Zacke

Pjäxstorlek?
Iggander sa:
Tyvärr Stefan, ingen aning, men jag vet att mina snowboardboots är sköna. Hur går det med benhinnorna? Fota lite i veckan?
Mina benhinnor är döda men nu ska dom få en riktigt skön pjöxa och fötterna formgjutna sulor. Så nu ska det bli ändring på detta!

Senast ändrad:
Pjäxstorlek?
Har du varit till proffsen på Alpint eller Alpingaraget?
Jag har oxå problem att få till pjäxorna bra har långa stortår, men jag fräser ur dem lite lite i stortån så blir det bra... Men hur mkt åker du per år? Blir det 10 eller 100 dagar?
Om det är första alternativet hade jag kört på 28,5...
Formgjuten sula brukar ju göra att foten blir "kortare" eftersom hålfoten får riktigt stöd...
Jag undrar dock över att du skrev att skalet var 27 och innerskon 27,5??????????
Skalen brukar ligga på halvstorlekar. en längre innersko än vad skalet är låter ju hel knasigt!
Lycka till!

Pjäxstorlek?
Iana sa:
Har du varit till proffsen på Alpint eller Alpingaraget?
Jag har oxå problem att få till pjäxorna bra har långa stortår, men jag fräser ur dem lite lite i stortån så blir det bra... Men hur mkt åker du per år? Blir det 10 eller 100 dagar?
Om det är första alternativet hade jag kört på 28,5...
Formgjuten sula brukar ju göra att foten blir "kortare" eftersom hålfoten får riktigt stöd...
Jag undrar dock över att du skrev att skalet var 27 och innerskon 27,5??????????
Skalen brukar ligga på halvstorlekar. en längre innersko än vad skalet är låter ju hel knasigt!
Lycka till!
Jag ska till garaget eller länna snart och fixa problemet. Bli att lästra skalet, alltså trycka ut det lite i tådelen och sedan köra den tighta pjäxa. Jag menar förstås att skalet är till för innerskon på 27cm och på 27,5 cm.

Tack!

Pjäxstorlek?
Du är inte ensam att ligga mitt emellan storlekarna på skalen. Har själv haft exakt samma problem. Tipset är att prova flera märken: På flera Technica, som jag körde tidigare på, så töjde sig alltid innerskon så jag klarade mig med den mindre (och bredden räckte till). Salomon, däremot, är tajtare (trots 2 ggr utpressning så var det fortf. för trångt) och kräver en storlek större på ytterskalet men sitter ändå perfekt!

Pjäxstorlek?
okej. är det någon som vet du lästring går till? Alltså hur man trycker ut skalet. Är det något man kan göra själv? Typ med värmepistol eller liknande.

Pjäxstorlek?
hellbergarn sa:
okej. är det någon som vet du lästring går till? Alltså hur man trycker ut skalet. Är det något man kan göra själv? Typ med värmepistol eller liknande.
Att lästa ut pjäxor är inget du bör göra själv, gå till en duktig bootfitter och få det snyggt gjort!

Pjäxstorlek?
Nojlas sa:
hellbergarn sa:
Att lästa ut pjäxor är inget du bör göra själv, gå till en duktig bootfitter och få det snyggt gjort!
"Lästa" va det ja! Tyckte det lär lite konstigt med lästra :p Får väl bli så. Ytterligare en fråga bara: När man pratar om bred läst på pjxor och breda fötter, hur breda är breda fötter? Mina är drygt en decimeter bakom tårna, är det smalt eller brett?

Pjäxstorlek?
En decimeter är ganska normalt skulle jag vilja säga. I allafall med din storlek, jag tror de flesta "normala" ligger omkring där. Jag tror mina Nordica Doberman WC 150 har 94mm läst, kan tillägga att det inte var någon bekväm historia i början med tanke på min 101mm fötter :-)

Manx

Pjäxstorlek?
Viken_80 sa:
En decimeter är ganska normalt skulle jag vilja säga. I allafall med din storlek, jag tror de flesta "normala" ligger omkring där. Jag tror mina Nordica Doberman WC 150 har 94mm läst, kan tillägga att det inte var någon bekväm historia i början med tanke på min 101mm fötter :-)

Manx
Okej, någon som vet hur brd läst salomon gun, mojo, dalbello krypton eller lange 120fr har? :P

Pjäxstorlek?
Hej igen!

Nu har jag varit och prövat pjäxor utförligt och beställt ett par salomon gun i 28,5.

Anledningen till detta var att när jag prövade innan och inte ordentligt så tog jag bara på pjäxan på min högerfot. Det visade sig idag när jag prövade pjäxor att min vänsterfot var 0,5 cm längre än högerfote. Detta gjorde 27,5:an helt omöjlig på vänster fot :p

Så det är 28,5 med formgjutna sulor som gäller.
Om denna sko mot förmodan skulle bli lite stor skaftet eller foten. Hur kan man då göra den trängre?

//Hellberg

Senast ändrad:
Pjäxstorlek?
Har inget svar men är också nyfiken på detta, jag köpte den större storleken eftersom min ena fot är lite längre än den andra och mina stortår är långa.(låg mitt emellan två storlekar) Har även köpt formgjutna sulor. Känns underbara. Men om skon senare känns för stor runt foten eller runt hälen, går det att fixa då? Nu känns dom grymma.

Pjäxstorlek?
min största orolighet är att skaftet ska bli för stort.
Men om jag förstått rätt så går det att lägga i en kil så det blir tightare?

Sen en till fråga. jag har gjort formgjutna sulor och dom går upp väldigt mycketi min hålfot. Jag ör rädd för att trycka ner den, bör jag fylla upp med något underifrån?

Pjäxstorlek?
Ja alla fötter är ju olika men mina är 27,5 cm och det finns ingen möjlighet att jag någonsin skule kunna ha en 27,5 pjäxa.
Vill jag ha någon form av prestanda ur dem blir det 26.5, kan ha 25.5 på fjolårets Gun.
Till alla som åker mycket säger jag bara gå ner en stl såvida ni inte har sjukt kraftiga fötter.
Innerskorna går alltid ut sig och när man åker får du mycket mer kraft att föra foten bak i pjuxen. I liften och när du står still får man tryck på tån men man har ju inte pjäxor på sig för att stå still.
Alla jibbers skulle dessutom bli av med sina benhinne problem.
Tack för mig.

Till hellbergarn: Du bör inte fylla upp det hålrummet själv. Sulan ska kunna flexa lite.
Känner du av problem så gå tillbaks till där du fick dem gjorda.

Tillbaka
Topp