Pjäxval SPK

jeppenator

Aktiv medlem
Pjäxval SPK
Tjenare freeriders.. dax att införskaffa sig ett par nya pjux att stoppa fötterna i i vinter.
jag ska köpa ett par SPK men så när jag skulle köpa så fick jag veta att de fanns 2 modeller.

SPK CHAOS som liknar förra årets den vita och SPK PRO MODEL som ser ut som den vita men läder utanpå, dessa skiljer en del i pris och undrar nu vad som är skillnaden mellan dessa pjäxor.. om man köper CHAOS som är billigare vad är de då för nått man går miste om?

skulle va grejt me lite svar från dom som vet eller dom som kört i pjäxorna/pjäxan

ha de gött!
/jeppe

Pjäxval SPK
jag har också funderat starkt på dom ! det finns ju en ännu billigare model än kaos som är blå ! kommer inte ihåg vad den heter . dom är ungefär desamma endå tror jag .

Pjäxval SPK
jag är med intresserad av Spk Pro model, skillnaderna jag vet om är att pro är lite styvare bättre/tunnare innerboot som är mer formbar efter foten.

Edit: Glöm styvare, verkar vara samma flex i båda, då är väl den viktigaste skillnaden mest innerskon MyCF PRO som sitter i Spk pro och MyCF Sport i Kaos.

Senast ändrad:
Pjäxval SPK
SKP PRO MODEL:
SPK%20Pro%20Model1.jpg

SPK CHAOS:
slmn_spk_boot_blk07.jpg

Pjäxval SPK
SPK Kreation är ju grymt mycke mer basic om man jämför med de andra två, en helt annan pjäxa alltså. Skillnaden mellan Kaos och Promdl. är att promodell har mer dämpning i tåboxen (vad nu de är bra för) och i plösen, den har även lite annorlunda innersko, då den har en s.k. ''walkable sole'' som jag antar är mer formbar/dämpande än kaosens
..

Pjäxval SPK
så de är värt dedär lilla extra kronorna för att få lite mer dämpning å sånt =) låter ju vettigt

snabbt svar nu.. bör jag köpa SPK promodel?.. måste bestämt mig till imorrn.. dom är ju jävligt attraktiva!!

Pjäxval SPK
köpte mina spk "chaos" alltså dom vanliga rätt nyligen på alpingaraget. Dem rekomenderade faktiskt den blåa modellen kreation om man ofta har besvär med benhinnor eftersom den har bättre flex än dem andra. Och det är INTE en juniorpjäxa. Enligt dem var promodeln knappt någon skillnad på om man jämförde med Chaos förutom typ allt läder som man får betala 1000kr extra för

Pjäxval SPK
köpte mina spk "chaos" alltså dom vanliga rätt nyligen på alpingaraget. Dem rekomenderade faktiskt den blåa modellen kreation om man ofta har besvär med benhinnor eftersom den har bättre flex än dem andra. Och det är INTE en juniorpjäxa. Enligt dem var promodeln knappt någon skillnad på om man jämförde med Chaos förutom typ allt läder som man får betala 1000kr extra för

Pjäxval SPK
om du är ute efter den där cowboypimpkänslan (vem vill inte ha den?) så ska du lätt köpa SPK PRO ^^ Passa bara så att du inte skär bort det fina lädret med stålkanterna :P

Pjäxval SPK
en liten fråga till.. är de en styv pjäxa.. så att man knappt kan böjja fotlederna? eller är de lite lagomt flex i den?

hur skiljer flexen från chaos till promodel?

Pjäxval SPK
läderskon verkar ju högre därbak???vilket är bra för benhinnor o så

Men jag funderar också på att köpa en av dessa skor, men jag måste kolla lita andra, vissa säger att salomon inte är den bästa pjäxan för binhinneproblem, utan istället kanske en atomic eller trecnina...

va tror ni?

Pjäxval SPK
Vad jag kan förstå skiljer det inget alls, båda är 95 flex i Salomons skala. vet inte riktigt om de uppgifterna är 100%, kommer ej från salomon men tror att de stämmer. Ja skulle säga att det är rätt normalstyvt.

Jag har bara kört med 120 flex och det är röven kan jag lova. Var köper ni Spk Pro? Och vilka priser handlar det om?

Jag tror att SPK Pro kommer att sitta bra på din fot längre tid utan att bli "för stor" av att innerskon töjer ut sig pga att MyCF Pro är stabilare och tunnare från början, men kanske är enda skillnaden att den har fler "thermoformable" punkter på foten, vet ej riktigt.

Pjäxval SPK
så alla har 95 i flex? salomon 1080 hade iaf förra året 85 i flex om jag inte minns fel. skönare med mjukare pjäxor man inte smäller på allt för stora hopp?

Pjäxval SPK
Den blå har 85 i flex och de andra 95, ja mjukare är skönare men såklart förlorar man något på det och som vanligt är det kontroll tyvärr men kör man med skiis utan stålkander så kanske inte kontrolle när det viktigaste. men för mjuka ska man såklart passa sig för, jag körde en hel säsong i Whistler på Salomon Course med 120 flex och periodvis var shinbangen så jävlig att jag fick käka 2 ipren direkt när jag vaknade och två till i liften efter ett par åk. så nu inför denna säsongen skall mjukare doningar inhandlas...

Pjäxval SPK
Var finns spk pro model att köpa? asså markbutiker, äre alpingaraget som gäller om man ska få tag i dom där pjuxen?

Pjäxval SPK
Jag kan verkligen rekommendera Full Tilt. Spännet över fotleden häller foten på plats vid bakviktslandningar. Byt tunga för det flex du vill ha, alternativt såga lite i flikarna under bakkappan tills det känns bra. Riktigt lätt pjäxa.

Pjäxval SPK
JEPPENATOR.

SPK pjäxorna är stenhård i flexen, den flexar alltså INGENTING 95+ min polares racinpjäxor är mkt mkt mjukare. Sen så är skillnaden med pro pjäxan enligt salomons hemisda att den är lite styvare, inget annat.

Senast ändrad:
Pjäxval SPK
Jag är också inne på att köpa nya pjuck, dock passar inte salomonpjucken till mina fötter så det får bli några andra. Är det någon som testar exempelvis Rossi Scratchpjäxan, Langes freestylepjäxa, Dalbello osv. Jag är alltså ute efter en hoppjäxa.

Pjäxval SPK
Hjalle_S sa:
JEPPENATOR.

SPK pjäxorna är stenhård i flexen, den flexar alltså INGENTING 95+ min polares racinpjäxor är mkt mkt mjukare. Sen så är skillnaden med pro pjäxan enligt salomons hemisda att den är lite styvare, inget annat.
Allt är ju relativt. Jag körde på ett par Salomon 1080 Gun Pro model i vintras med samma flex som spk. Jag tyckte att dom i vissa lägen var för mjuka. Inga stenhårda raceplugboots där inte. Och inte heller SPK. Karln hade ju ett par Salomon Course med 120 flex, dom va ganska hårda. 95flex känns nog rätt mjuka om man väger 70kg+ skulle jag tro. Så allt är ju relativt.

Pjäxval SPK
Rastavibrationer sa:
Jag är också inne på att köpa nya pjuck, dock passar inte salomonpjucken till mina fötter så det får bli några andra. Är det någon som testar exempelvis Rossi Scratchpjäxan, Langes freestylepjäxa, Dalbello osv. Jag är alltså ute efter en hoppjäxa.
LAnges freestylepjäxa tycker jag är rätt hård. JAg är dock 168com lång och 60 kg tung.
Dom andra vet jag inte. DAlbello verkar skön, kan även be dig titta närmare på Fulltilt konflict. Lite dyrare men verkar sjukt skön.

Pjäxval SPK
Hjalle_S sa:
JEPPENATOR.

Efter mer efterforskning så är det ingen skillnad alls mellan PRO och Kaos, samma boot alltså samma flex. Det som skiljer förutom de optiska detaljerna är att PRO har en mer racig innersko. Kaos innersko är mer inriktad mot komfort.

Pjäxval SPK
Davidson sa:
Rastavibrationer sa:
LAnges freestylepjäxa tycker jag är rätt hård. JAg är dock 168com lång och 60 kg tung.
Dom andra vet jag inte. DAlbello verkar skön, kan även be dig titta närmare på Fulltilt konflict. Lite dyrare men verkar sjukt skön.
För er med smala fötter är ju dalbello ett alternativ, annars skippa det!

Pjäxval SPK
Jag har köpt ett par spk chaos just. men vet inte ifall det är någon skillnad..
Har inte prov åkt lr nått så.
det är ju bara att pröva och känn ifall det är någon skillnad på dom, och vilken du tycker är skönast ifall det nu är nån skillnad.

Mvh/david.

Pjäxval SPK
Spk pro är mer upprätt för att man ska kunna få bättre tweaks. Spk kaos är mer framåtlutad lixom. Tror även att läderpjuken har bättre häldämp

Pjäxval SPK
Kreation är billigare för att det är en mer budgetinriktad pjäxa. Sämre innersko och lägre flexindex är väl de största skillnaderna.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp