Placering av bindning

foof

Ny medlem
Placering av bindning
Har nu fått mina monster iM70x, kollade markeringen på pjäxan mot skidans markering och ser att i neutralläget så sitter pjäxan ungefär 4mm bakom strecket på skidan, hur viktigt är detta egentligen, märks det överhuvudtaget? Jag har ju iofs railflex bindningen så jag kan justera 15mm fram eller tillbaka från detta läget också.

..lite konstigt att de inte placerat den rakt över iaf.?

Placering av bindning
hmm... skumt...

Jag har ett par iM70X också, men på mina sitter markeringerna precis över varandra. Men ta och skruva loss skruven på mitten och ta loss bindningen, det skall stå samma både fram och bak på bindningen undertill. Mina står på 330, sedan finns där en justering som man kommer åt när bindingen är monterad, precis som en vanlig bindning.

Jag vet dock inte hur det påverkar skidan egenskaper i ditt fall.

Placering av bindning
Har nu skruvat loss bindningen på ena skidan, mina stod på 305 både fram och bak. Måste de stå på samma både fram och bak?

Jag experimenterade lite och fick linjen på pjäxan precis i linje med skidans streck om jag satte den på 315 fram och 320 bak och pjäxan passade med. Var sitter den där justeringen som man kommer åt när bindningen är monterad eller menar du skruven för +-15mm?

Om vi jämför hur själva railflex-plattan sitter på skidan då, om jag tittar från sidan av skidan så sitter strecket på skidan ungefär 5mm framför -15 på railflex-plattan, är det likadant på din?

Placering av bindning
hörru!

Först kikar du millimeter måttet på pjäxan, om det e typ 317mm skall du sätta både fram o bak 317!
SEN skall du sätta i pjäxan o passar det inte då, får du skruva på skruven baktill.... inte på den i mitten!
Det är finjustering du skall göra då, annars funkar inte utlösningsmekanismen helt på det sätt som tanken är!

Placering av bindning
Pjäxans mått är 305mm. Mätte och kollade skillnaden när jag flyttat om till 315-320 och då var egentligen bindningen 3mm för brett isär jämfört med när den satt i 305-305.

Skruven baktill?? Den justerar väl bara hur lätt/hårt bindningen ska lösa ut? ..inte avståndet mellan främre och bakre hållaren väl?

Placering av bindning
Det är ingen skruv därbak som du skall skruva på, längsbak på bindningen så sitter där en metallbit som man kan trycka upp, när du gjort det kan du flytta bindningen där bak, sen när du har en i rätt läge ser du till att metallsaken kommer ner igen, använd inte något våld när du gör detta, det krävs lite teknik för att få rätt på justeringen, den där metallsaken jag babblar om är lite lurig att få rätt på

Placering av bindning
Provade lite, satte i en mejsel och tryckte upp metallbiten lite, men jag kunde inte flytta bindningen!? Hur mycket ska det gå att justera fram å tebaks där? Bindningen ska sitta fastskruvad och utan pjäxa i eller?

Placering av bindning
Tryck upp den mer, då går det att flytta den, sedan kan du flytta den bakom den läng du skall ha, fast bara lite, tryck sedan ner den, inte helt utan till det skumma mellan läge som finns och för bindningen framåt tills metallbiten åker ned igen.

Jag har för mig att det är så, jag har inte möjlighet att kolla det nu.

Placering av bindning
Har nu lyckats flytta bakre bindningen, men kom också fram till att det inte påverkar pjäxans placering mot skidan alls, utan endast hur mycket förspänning det ska vara när man trycker i pjäxan. Kanske den du ska flytta bak lite om du har svårt att få skidorna att lossna när du ska ta av skidan?

Nån som vet om detta påverkar hur lätt bindningen löser ut, om det är som jag tror så gör det inte det utan det är bara skruven baktill och framtill som påverkar detta eller har jag fel?

Tillbaka
Topp