Planerat inköp av skidor

Planerat inköp av skidor
Nu är det så att skistarshoppen har rea! Och rean ligger på de skidor som jag fått litet sug för. :D
Då syftar jag på
Nordica Enforcer 93
Völkl Kendo
Völkl RTM 84
Extrem Project 90

Jag tror jag kommer att köpa ett par av dessa. Jag vet inte riktigt exakt vad som skulle passa mig perfekt men för tillfället så tror jag inte det kommer spela så superstor roll. Vill ha en skida som jag kan ta med mig till backen och slippa stå i hyrskidkö ytan bara sticka ut direkt. Jag skapade tråden för att försöka hitta en allmountainskida som jag skulle kunna börja åka lite offpist med, men samtidigt ha kvar en härlig piståkning. Som sagt förut så är jag hyffsat tung pjäs på 95 kilo och 183 cm som är ändå en rätt van åkare, gillar att carva snabbt.
Och av dessa 3 så känns egentligen vilken av dom bra. Har tippat över lite mer och mer emot Völkl RTM och fortsätter mina tankar i den riktningen dom är nu så tror jag nästan det blir ett par sånna. Dom säljer dom med bindning så det underlättar ju lite. :D
Någon som verkligen vill få mig på andra tankar och lämna dessa tre förslag och gå på annat feel free to do so! :D Annars kommer detta köpet hända snart. :D

Senast ändrad:
Planerat inköp av skidor
Alla skidorna du kollat på är bra, men kan avslöja att när man kör med RTM på test så är det lite som att dela ut godis till barn, alla blir glada när de testar dem.

Du kan utan tvekan gå ner till 177cm längd om du vill ha en kvickare skida, den står pall för dina kilon utan problem, väger lika mycket och har aldrig känt att de är för veka.

Så 182cm om du vill ha en stabilare/långsamare skida, 177cm om du vill åt en kvickare/lekfullare.
Inget är rätt eller fel, bara bra att tänka till vad man är ute efter :)

Lycka till med allt

Planerat inköp av skidor
Du blir nog inte missnöjd med någon
Men du jämför tre mer utpräglade freerideskidor med ett par pistskidor med mer allsidigt användningsområde.
Mitt val hade varit någon av dom två översta som jag provåkt, har även kört RTM84
Har inte kört P90.
Du kommer tappa mycket offpistprestanda med RTM84, men får ett par carwingmaskiner.

Planerat inköp av skidor
GoranC sa:
Men du jämför tre mer utpräglade freerideskidor med ett par pistskidor med mer allsidigt användningsområde.
Mitt val hade varit någon av dom två översta som jag provåkt, har även kört RTM84
Har inte kört P90.
Du kommer tappa mycket offpistprestanda med RTM84, men får ett par carwingmaskiner.
Anledningen jag har börjat kolla på RTM är att jag börjar bli osäker om en allmountain är det jag vill ha. Jag kommer ju åka mest pist med enstaka turer utanför när jag åker. Och den ökningen utanför jag kommer göra är typ skog. Inte öppen fin offpist. ?

Planerat inköp av skidor
Oj, att säga att du blir nöjd med köpet är ju helt omöjligt, är tyvärr inte synsk -hade varit trevligt att ha den förmågan iallafall när man skall tippa lotto, men har ju inte det.

Men som sagt, jag jobbar ju med de skidorna, och när vi har tester, så kan det någon gång hända att man får en som är negativ, och 90% av gångerna så beror det på att de inte är tillräcklig bra skidåkare för skidan, det är ingen nyböjarskida, så den kan vara tungåkt om man inte behärskar skidåkning, sen är det den lilla lilla klicken som prompt skall ha en racingskida, och bara det, och även om de inte klarar av en sådan skida så tror de att alla andra skidor än racing är skräp, fruktansvärt svårt att få dem på andra tankar och, visst, de får åka på dem då.
Men i stort sätt så gillar de flesta andra RTM serien, och utav de avancerade modellerna, så gillar ca10% RTM 81, 60% RTM 84 och typ 30% RTM86.
Jag kör själv 86, den är lite kralligare än 84 och 81:an, vilket kan vara negativt om man vill ha en mer allround, jag kör även med ett par 90eight, så kan variera lite efter var jag skall åka och hur det ser ut.

Jag åker inte offpist just nu, utan håller mig mer i backen, och anledningen till det är Kendon. Tog ut ett par sådana för 2år sedan, kom dock bara 200 meter på dem innan jag fick ett felskär pga okoncentration och lyckades rensa rent i knät på korsband, ledband, miniskar och liknande, så kan inte berätta något om dem utav egen erfarenhet, men han som köpte mina var mer än nöjd med dem och på testerna så är det många som gillar dem, så de är inga dåliga skidor heller, verkligen inte. Men som sagt, kan inte uttala mig om dem av förklarliga anledningar :)

Sen kan jag för att försvåra allt för dig säga att Nordica är riktigt bra, men personligen så gillar jag verkligen Extrem, så om jag skall rekommendera något förutom Völkl så blir det dem, de är riktig bra, och gillar verkligen de som ligger bakom märket, så de får bli mitt andra val

Planerat inköp av skidor
Tankar från mig, upplever RTM 84 som en pistdräpare oavsett underlag, stabil men ändå relativt lekfull. Är inne på min andra säsong med dessa skidor och är grymt nöjd. Går att pressa hårt och med fart utan att tappa stabilitet eller känsla med fantastiskt kantgrepp när det behövs. För mig är det lagg jag kommer att utvecklas med i många år framåt. Åker med 177cm, är 1.82 och 80 kg.

Dock upplever jag RTMen som alldeles för tung och ”död” i offpist och letar själv efter par nr2 och just nu lutar det åt BC atris eller Opinion 108, men fler teståk behövs...

Lycka till med ditt skidval!

Planerat inköp av skidor
Skalet sa:
Tankar från mig, upplever RTM 84 som en pistdräpare oavsett underlag, stabil men ändå relativt lekfull. Är inne på min andra säsong med dessa skidor och är grymt nöjd. Går att pressa hårt och med fart utan att tappa stabilitet eller känsla med fantastiskt kantgrepp när det behövs. För mig är det lagg jag kommer att utvecklas med i många år framåt. Åker med 177cm, är 1.82 och 80 kg.

Dock upplever jag RTMen som alldeles för tung och ”död” i offpist och letar själv efter par nr2 och just nu lutar det åt BC atris eller Opinion 108, men fler teståk behövs...

Lycka till med ditt skidval!
Tack för din inblick! Men om åkkvaliten där 1 är nybörjare och 5 är expert så ligger jag nog nånstans 3.8 kanske. ? Har ju läst runt lite och RTM klassas som en kanske 3.5-5 skida? ? Aja du har iaf hjälpt mig närmare ett val!
Lutar mer och mer mot RTMEN så får jag tänka mig att köpa nått mer offpistaktikt när det är dags. Eller bara hyra om det blir nå offpist nån gång.

Planerat inköp av skidor
Tycker du är inne på helt rätt bana när du kan tänka dig hyra ett par bredare skidor om det skulle vara tillfälle för dem, alt köpa ett par.
Generelt kan jag säga att det verkligen är köparens marknad när det kommer till breda skidor, många dumpar priserna på riktigt fina breda skidor då de inte får dem sålda medan fina pist/allmountainskidor är betydligt mer lättsålda. Så att hitta ett par bra offpistskidor till ett riktigt bra pris är inte så svårt om du någon gång skulle vilja ha ett par.
Hyr någon gång först, så du får lite aning om vilken typ av skida du vill ha, enkelt kan man säga att du kan välja på en väldämpad skida som kör igenom allt, men är rätt död i allt annat än överljudsfart, där man på din skala bör vara runt 9 för att få dem tills sin rätt, medans den andra skidan är en odämpad livlig och lekfull, men inte lika stabil i överljudsfart, kan vara bra att prova och se vad man gillar, även om man ligger på nivå 3,8 så märker man skillnad och föredrar en eller den andra :)

Planerat inköp av skidor
zerode sa:
Hyr någon gång först, så du får lite aning om vilken typ av skida du vill ha, enkelt kan man säga att du kan välja på en väldämpad skida som kör igenom allt, men är rätt död i allt annat än överljudsfart, där man på din skala bör vara runt 9 för att få dem tills sin rätt, medans den andra skidan är en odämpad livlig och lekfull, men inte lika stabil i överljudsfart, kan vara bra att prova och se vad man gillar, även om man ligger på nivå 3,8 så märker man skillnad och föredrar en eller den andra :)
När du pratar om hyra menar du då offpist skidan? Men min fina skala börjar ju på 1 och slutar på 5 Så det betyder att 9 betyder att man ska vara typ OS guldmedaljör? :D På en skala från 1-10 skulle jag väll placera mig närmare 7.5 :D
Men RTM 84 är väll mer "lättåkt" än RTM 86an?
Blev riktigt sugen på den nu när den låg på REA på skistar. :D

Planerat inköp av skidor
Jonteg sa:
GoranC sa:
Har inte kört P90.
Anledningen jag har börjat kolla på RTM är att jag börjar bli osäker om en allmountain är det jag vill ha. Jag kommer ju åka mest pist med enstaka turer utanför när jag åker. Och den ökningen utanför jag kommer göra är typ skog. Inte öppen fin offpist. ?
Då skall du absolut inte välja RTM84
Har ett par RTM84 V-werks, det är inte dom skidorna jag tar ut på skogsturer. Då får det bli Pinnacle 84 eller 105 orna.

Men om du nu mest/bara skall åka i pist så är RTM84 ett bra val. Men skillnaden på dom och mer mångsidiga, kendo, Pinnacle 88, Enforcer, Brahma. Är inte så jäkla stor.
Skulle jag bara ha ett par skidor, Brahma eller Pinnacle 95. Ger mycket mer variationsmöjligheter i åkningen än RTM skidan. Är vad jag tycker

Senast ändrad:
Planerat inköp av skidor
Haha, 3,8 på en 5 gradig skala, är galet bra, alltså sjukt bra på riktigt. jag jämför mig med typ Henke Windstedt
Reine Barkered, Hans Olsson och liknande, och om de är 5 så jag nere på minus, långt långt ner på minusskalan :D

Men ärligt, jo jag kan verkligen rekommendera RTM84 till dig, efter vad du skrivit så skulle jag tro att du kommer få en riktigt rolig skida som du kommer få riktigt kul på.
Sen ja, hyr ett par feta skidor om det skulle dumpa rejält när du är på en skidort och möjlighet finns för bra åkning, eller bara är lite sugen på att testa ett par. Många skidorter har även skidtester så du kan faktiskt testa ett par för att se om det är något för dig.

Lycka till nu

Planerat inköp av skidor
zerode sa:
Haha, 3,8 på en 5 gradig skala, är galet bra, alltså sjukt bra på riktigt. jag jämför mig med typ Henke Windstedt
Reine Barkered, Hans Olsson och liknande, och om de är 5 så jag nere på minus, långt långt ner på minusskalan :D

Men ärligt, jo jag kan verkligen rekommendera RTM84 till dig, efter vad du skrivit så skulle jag tro att du kommer få en riktigt rolig skida som du kommer få riktigt kul på.
Sen ja, hyr ett par feta skidor om det skulle dumpa rejält när du är på en skidort och möjlighet finns för bra åkning, eller bara är lite sugen på att testa ett par. Många skidorter har även skidtester så du kan faktiskt testa ett par för att se om det är något för dig.

Lycka till nu
Haha jag kanske tänker för höga tankar om mig själv. Eller fått en skev bild skicklighet. :P Tack för hjälpen hela vägen också! Alla har gett bra feedback! Och uppskattar ärligheten också från många!
Jag är sugen på 177 an, vet egentligen inte vilken längd som är bäst men nånstans inom mig så vill jag inte ha en skida som är längre än mig själv. nog för att 182an är en centimeter kortare än mig men. :D Om jag tar den kortare så har jag förstått det som att man kan köra den i lite tajtare svängar. Och tror ärligt att jag skulle föredra lite kortare svängar än dom längsta.
Så kommer nog bli en RTM 84 med längd 177cm.
Återkommer när dom är åkta! :D

Tillbaka
Topp