platta för både alpin- och telemarkbinding?

jonasR

Ny medlem
"Kombi"-platta. 20mm. Platta med skruvhål passande både för telemarkbindning och slalombindning så man kan vara flexibel och byta... någon som har koll om det finns? vad det kostar? och vart man kan beställa?

tack på förhand.

:: jonte

Det bygger du enkelt själv. Själv har jag slipat fram två bottenplattor av delrin man skruvar fast i (varje) skida. Sedan sitter alpinbindningen på en lång aluplatta och telisbindningen på en kort delrinplatta. Alpinplattan sitter liksom i en skena bak (och lite fram) och fast med två skruv. Telisframmen fästs med tre skruv och klacken med en (sam skenan).

Det hela funkar mycket bra. Alpinplatta styvar upp skidan lite, men inte så det stör. Jag tycker snarare detta är bra. Telisplattan är (som vanligt) tvådelad och gör alltså skidan maximalt mjuk. Med mitt system tar det ca 5 minuter att byta mellan telis och alpint (exklusive pjäxbyte) och det enda verktyget som behövs är en 5mm insexnyckel.

HitMe

Din konstruktion låter intressant! Har du några bilder?

Frågan är väl snarare om han har utrustningen kvar efter drygt fyra (4) år...

Konstruktionen höll tills dess att jag kom på en bättre ide som är en aluplatta, 3.5mm direkt på skidan. Den sitter med fyra "nyckelhålsskruvar och fyra bultar med helicoilgängor direkt i skidan. Verkar sitta som berg. Den stora nackdelen är att monteringen av helicoil och skruv kräver sjuk exakthet och är rätt nervöst att göra.

Skall posta bilder snart...kanske.

HitMe

Det finns en del problem med crossplaten enligt mina sätt att se det (jag har utvecklat detta i ett inlägg någonstanns här). Men givetvis är det en å andra sidan är färdig produkt som finna att köpa. Lite enklare än mina grejjor...

HitMe

Tillbaka
Topp