Jag har inte sett annonsen, ellr något sådant över hudud taget, men däremot funderat på det själv en del eftersom jag bygger egna plattor. Det finns minst ett problem med den här typen av konstruktion och det är att om man inte har en svinhög platta måste ledan sitta ganska långt fram, dvs längst fram på plattan, som ju måste vara minst så lång att den täcker hela tådelen. Men andra ord, leden kommer sitta minst 10cm framför pjäxans tå. Det här innebär en del instabilitet och är helt klart en kompromiss när det gäller bestigningsbekvämligheten.
Kollar man t.ex. på en Diamir ser man att leden sitter förhållandevis nära pjäxans tå. Att konstruktörerna jobbat för att få det så är anledningen till att tådelen ser väldigt annorlunda ut jämfört med en vanlig bindning. Den måste helt enkelt vara så kort som möjligt.
En konstruktion som den du säker kommer dessutom väga lite mer (än en Diamir). Dels väger plattan och dessutom är de flesta alpinbindningar är tunga. Det skulle dock kunna vara, lite lättare än ett par Alpine Trecker/Securafix (som man ju klickar i alpinbindningen på vägen upp).
Alltså, om inte konstruktören tänkt till ordentligt blir det rejäla kompromisser på vägen upp. Man bör också noggrannt kolla hur stabil (och tung) plattan är när det är fastlåst.
En intressant variant, på detta tema är att liksom bygga ett par "inverterade alpine trecker". Utgå från ett system liknande crossplate, dvs någon typ av bottenplatta (skena) på skidan och en platta md alpinbindning på. När du sedan skall knalla uppför plockar du helt sonika av alpinbindningsplattan och skickar på en superlätt konstruktion (alá Silveretta) endast för uppförsåkning direkt på skenan. Då får givetvis bära båda bindningstyperna hela vägen upp och ned, liksom med ALpine Trecker. Dock med mitt förslag kan du sätta de tunga alpinprylanra på ryggan på vägen upp. Det du lyfter på foten suger säkert 5-10 gånger mer energi än det du har i ryggan. Det blir också aningen mer fipplande på toppen (och i dalen) för att byta bindningar, men med en smart konstruktion kan det bli överkomligt.
Det är bara att sätta igång och konstruera grabbar.
HitMe