Plattor med gåfunktion för montering under vanliga alpin bindningar?

Bionicon

Medlem
Jag bläddrade förbi en anongs i Åka skidor för ett tag sedan som visade en platta som under vanliga alpinbindningar ger samma funktion som alpintur bindningar.
Kan någon säga mig vad dom heter, länk på nätet, om dom funkar bra, om man (lätt) kan flytta platta+ bindning mellan olika skidor, m.m.................................

Är det Crossplate du menar?

innebär isåfall att du kan byta mellan flera olika bindningar på samma skida, eller bindningar mellan skidor.

Det tar ca 2 minuter att byta från telis till Diamir eller alpina bindningar, den nya versionen är tydligen lite vridstyvare och hållbarare.

Dom säljer den lite överallt, men du kan beställa via http://www.northstar.se i Gällivare bland annat. Om du inte har vägarna förbi Stockholmet då kan du knata in på Alpint och tvinga Micke eller Mange borra fast en åt dig :-)

Men köp inte den första versionen som kom, den är ganska lättknäckt.

om det nu är crossplate du menar...

Jag har inte sett annonsen, ellr något sådant över hudud taget, men däremot funderat på det själv en del eftersom jag bygger egna plattor. Det finns minst ett problem med den här typen av konstruktion och det är att om man inte har en svinhög platta måste ledan sitta ganska långt fram, dvs längst fram på plattan, som ju måste vara minst så lång att den täcker hela tådelen. Men andra ord, leden kommer sitta minst 10cm framför pjäxans tå. Det här innebär en del instabilitet och är helt klart en kompromiss när det gäller bestigningsbekvämligheten.

Kollar man t.ex. på en Diamir ser man att leden sitter förhållandevis nära pjäxans tå. Att konstruktörerna jobbat för att få det så är anledningen till att tådelen ser väldigt annorlunda ut jämfört med en vanlig bindning. Den måste helt enkelt vara så kort som möjligt.
En konstruktion som den du säker kommer dessutom väga lite mer (än en Diamir). Dels väger plattan och dessutom är de flesta alpinbindningar är tunga. Det skulle dock kunna vara, lite lättare än ett par Alpine Trecker/Securafix (som man ju klickar i alpinbindningen på vägen upp).

Alltså, om inte konstruktören tänkt till ordentligt blir det rejäla kompromisser på vägen upp. Man bör också noggrannt kolla hur stabil (och tung) plattan är när det är fastlåst.

En intressant variant, på detta tema är att liksom bygga ett par "inverterade alpine trecker". Utgå från ett system liknande crossplate, dvs någon typ av bottenplatta (skena) på skidan och en platta md alpinbindning på. När du sedan skall knalla uppför plockar du helt sonika av alpinbindningsplattan och skickar på en superlätt konstruktion (alá Silveretta) endast för uppförsåkning direkt på skenan. Då får givetvis bära båda bindningstyperna hela vägen upp och ned, liksom med ALpine Trecker. Dock med mitt förslag kan du sätta de tunga alpinprylanra på ryggan på vägen upp. Det du lyfter på foten suger säkert 5-10 gånger mer energi än det du har i ryggan. Det blir också aningen mer fipplande på toppen (och i dalen) för att byta bindningar, men med en smart konstruktion kan det bli överkomligt.

Det är bara att sätta igång och konstruera grabbar.

HitMe

Produkten finns, en bekant konstruerade en sådan platta och sökte patent på den men det var tydligen redan taget.
Har inte en susning om vad den heter eller vart den finns.
/6:e april, 1981.

Är det möjligt att kontakta din bekant Inga-Marta-Nilsson-Skit-Morten och reda ut detta?
Grunden till att jag söker efter detta är att jag skall försöka få till en Splitsnowboard så att det går ann att åka med den i skid "modus" med fast häl,
En av anledningarna till detta är att jag håller på väldigt mycket med Kiteskiing och vill ha möjligheten att segla med skidor upp på toppar vilket är mycket lättare i brant och stenig terreng än med snowboard, för att sedan åka snowboard utför vilket ju ofta slår skidåkning med hästlängder när det är pudder eller slush.

Orsak nr2 är att jag som pistör i skidpatrullen måste åka skidor för att kunna köra pulka med skadade turister, det fungerar ej med snowboard på benen.

Vore väldigt taxam (Vovvovv slick) för all hjälp jag kan få för att komma till lösningen i denna gåta, En klen tröst när den ynka snön som finnes smälter så det hörs :o(

... som du förstår blir inte första intrycket "raketforskare" när en kille stavar ordet annons "anongs". En sån kille kan säkert missuppfatta fler saker (som t ex om plattan sitter ÖVER eller UNDER bindingen). Hej på dig/

Ja visst, Det finns ju ett otal solklara paraleller mellan Dyslexi och Raketforskning :o)
Jag håller med dina vänner om att Alpinetrekker fungerar att gå med, Så länge som bredden på skidorna inte överstiger hårdheten på snön när man går på skrå (Hmmm får nog kontakta NASA om hjälp för den ekvationen)
Jag har dessutom faktiskt skjutit upp en hel del raketer genom åren, Så de så!

Jag gick en sväng med Alpine Treckers och V-Explosiv (95mm midja) för ett par veckor sedan. Det var mycket skrå, men inte direkt stenhårt. Det hela funkade OK, men jag fick helt klart känslan av att halkar man till lite och lägger lite snedkraft på grejorna skall det inte mycket till för att de två M5 skruvarna som hela skiten sitter med ryker. Dessutom blir det som sagt ganska tungt och "gå-geometrin" blir inte heller här den bsta eftersom man står väldgt högt över skidan. Kort sagt, mest nåt för korta och inte allt för stenhårda (i dubbel bemärkelse) turer.

HitMe

Lustigt! jag har suttit de senaste dagarna och ritat jusst en sån platta stora problemet är ju tyvärr att hålla nere höjden på den utan att man får "tån" för långt fram men ett liknande system som Naxo använder torde det gå hyfsat om man samtidigt kapar lite på bindningarna man ska använda.

fortfarande ingen som vet va för produkt Gunnar såg?
-får väll sätta mig och gloigenom alla åka skidor jag kan hitta för att se om de kan ha löst de4t på nått bra vis.

Egil: Har du kommit någonstans med din konstruktion de senaste två åren? Jag har själv funderat vidare, men det verkar lurigt att få ihop det hela.

HitMe

Hehe denna tråd hade jag fullkomligt glömt.

Projektet har resulterat i några mindre bra prototyper och en än ej prövad version som jag tyvärr inte har haft tid eller råd att tillverka än. Det som främst håller mig tillbaka där är att den nog blir svår att komersialisera då den till viss del gör patentintrång och de pengar jag måste lägga på att göra en prototyp tycker jag är för mkt för eget bruk. får se den dagen jag har en fräs hemma i garaget.

Har du möjligen patentnumret på det aktuella patentet? Är det svvenskt, europeiskt eller amerikanskt?

Jag har för övrigt under min plattkonstruktionskarriär ägnat många, många timmar åt patentstudier och när det begav sig hittade jag bl a patentet till Salomons pilotsystem före systemet blev officiellt och kunde därmed göra några intressanta förutspåelser. Det finna annars en hel del intressanta "oanvända" patent från de stora bindningstillverkarna.

HitMe

Tillbaka
Topp