Plattor på breda telisskidor?

Viotti

Medlem
Hej

Funderar på att skaffa ett par breda (ca 95 mm midja) telisskidor. Behöver man ha högre plattor på bredare skidor för att kunna kantställa i pist eller fungerar 20 mm bra? Eller är det kanske nödvändigt med 30 mm? Dela gärna med er av era erfarenheter!

Jonas.

Jag har ett par Rossignol T4 som är 94 mm i midjan tror jag. Jag anvander Rottefellas Cobrabindning, inga andra plattor, tycker att det fungerar bra aven i pisten! Mina skidor ar iofs ganska mjuka, kanske ar det annorlunda med hardare lagg.

Lycka till!

Breda lagg=låga plattor
Du behöver inte komma upp så mycket för att undvika att slå pjäxan i snö om du har så breda skidor.
Höga plattor känns bara skumt, som att åka på styltor, utanför pisten, och det är väl ändå det som är prio ett med ett par så breda lagg?

Jag kör med G3s standardplattor på mina 90+mm, funkar lika bra som det gjorde på 83 och 67 mm. ;-)

Ska ru pumpa puder rekomenderar jag glasklart puderhålan i Bydalen. Färskaste dunet på klotet alltså! För att hitta feelingen kan du ju alltid droppa in faiky i korridoren för att sedan grinda eller streeka vid Lill-Arnes lift! Men kom framförallt ihåg att alltid carva när du åker blades!
/AW

Tillbaka
Topp