Plattor på Freeride?

Stomatol

Medlem
Plattor på Freeride?
Jag funderar på att skaffa ett par freeride skidor men har några frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med att bena ut.
Sen slutet av 90-talet så gick jag över från bräda till carving-skidor. Nu har jag börjat snegla på freeride-skidor. Jag åker mest pist och det blir lössnö när tillfälle ges, vilket av naturliga skäl inte blir så otroligt ofta eftersom det alltid dumpar någoannanstans än där jag befinner mig. Efter att ha läst tester och annat så har jag fått klart för mig att det går finfint att åka pist med många freeride-skidor också. Den jag har fastnat för och börjat snegla extra på är Salomon Sentinel, bl.a. för att den verkar ha bra pist-egenskaper.

Alla carvers jag åkt på har haft olika höga plattor, men dessa finns ej på Sentinel skidan. Vad förlorar/vinner jag på att den inte finns? Jag trodde att den var till för att det blir lättare att kanta skidan och få tryck. Om den saknas, blir det inte jobbigare att åka och hur blir då bettet? Speciellt när dom är bredare så inbillar jag mig att det går åt mer energi att skära svängarna. (Kan det vara här rockern kommer in i bilden kanske?) Naturligtvis har jag läst tester (mycket bra här på freeride!) och förstår att dom är bra på pist, men vad utgår man ifrån? Bra i jämförelse med andra freeride-skidor eller att dom är bra i allmänhet, även om man jämför med carving?

Hoppas att någon förtsår mitt svamlande och kan ge mig någon sorts jämförelse på carving/freeride. Ska jag byta eller ligga kvar på carving. Egentligen trivs jag finfint på mina carvers men jag blir sjukt avundsjuk på freeride när det kommer en dump och jag vill helt enkelt komma en bit till i utvecklingen.

Jag har letat i forumet, men inte hittat vad jag sökt, hamnat mest på gamla trådar från i början av -00 som kändes ganska innaktuella.

Plattor på Freeride?
Salomon sentinel är en modern pistskida med några extra millimeter! typ. Klart den kommer att gå bra i pisten, skruva bindningen direkt i skidan och ut å åk!

Plattor på Freeride?
Jag har en race bindning med plattor på freeride skidor det fungerar, Det är många som påstår motsatsen men jag väljer att köra med dom. //NEE

Plattor på Freeride?
De som kör med marker duke har en ganska hög montering och de verkar generellt inte missnöjda. Den som skulle kunna ge dig ett bra svar är nog MnO men han har nog fullt upp med att försäsongstesta skidor.

Plattor på Freeride?
SiSt sa:
Atomic har byggt sina Tracker pjäxor så att man får en 5mm högre ståndpunkt än på vanliga! detta just för att det ska bli enklare att få bredare skidor på kant än vad det blir om man står lägre.

Så om det om det skulle vara en stor nackdel att komma upp en bit på skida så är iaf jag ganska fucked, då jag både har atomic tracker pjäxan och ska köra på en Baron i vinter ;)

Finns det någon som har experimenterat och kan uttala sig om hur skillnaderna blir mot att stå lågt eller högt på skidan? För/nackdelar?

Plattor på Freeride?
Hm.

Har erfaring med Duke, og må si jeg langt foretrekker et par FKS/P når det gjelder hvordan skien føles. Her er det selvfølgelig andre ting enn høyden som spiller inn, men synes uansett at jeg ikke får skikkelig "snøkontakt" eller kontakt med underlaget på et par Dukes. Dette kan også komme av platekonstruksjonen til Duke.

Dersom de få millimeterne det er snakk om i ekstra høyde har noe å si i det hele tatt kan dette lett kompenseres med å være lit mer agressiv i svinginngangen. Foretrekker selv 100% at ski og binding ligger rolig og krever input fremfor at de svinger av seg selv.

Dessuten lurer jeg på om +- 5-10mm egentlig har noe å si for hvor krevende en ski/binding er å få inn i sving. Klarer ikke forstå annet enn at kraftarmen som man har i forhold til å kante skiene går minst opp til støvekanten og kanskje helt opp i hoftehøyde.

Dersom man trekker det hele ut i det ekstreme kan man også lett se at man med en plate på skiene må forflytte seg mer relativt til stålkanten for å kunne kante like mange grader.

Er det forresten ikke slik at man har plater på racingski for å unngå at støvelen tar nedi snøen ved ekstreme kantvinkler? Ikke noe problem på brede ski...

Tillbaka
Topp