Plattor?

Plattor?
Utter sa:
Den största anledningen till att plattor används nu för tiden (derbyflex och dylikt slutade man använda redan när jag fortfarande var aktiv då dom var alldeles för tunga) är för att komma upp i höjd, detta gör att man får en större hävstång, snabbare från kant till kant samt att du kan vinkla in skidan ännu mer utan att pjäxorna tar i snön.
Dämpningen är ganska moderat nu, lite gummi eller fjädrar på några plattor, men de är mest kompositplast.
Og du kan ta høyere g-krefter uten å lene deg like langt inn i svingen (forsåvidt det samme som å unngå at støvlene tar i snøen).

Det er da ikke noe problem å carve svinger som f. med fks-bindinger uten plater på ski med 115mm midje, og det er sykt mye bedre i offpist enn f.eks. dukes. Dukes er jo heller ikke egentlig plater, men mer ren oppbygning og du får dermed det verste fra to verdener, oppbygning uten dempning.

Prioriterer du pistegenskaper -> plate i dempende materiale, evt. fordi du har for smale ski.

Prioriterer du offpist -> lavest mulig på skien.

Det kunne vært interessant å teste å legge tynne gummistrips under bindingene og finne ut hva som er optimalt for offpist. 0,5-1,5mm med butylgummi? Bare viktig at bindingen er helt flat under så du ikke river i stykker gummien...

Plattor?
Mountain_Man sa:
@Hendryx
Intressant! :-) Googlade på "boota ur" men hamnade ofelbart någonstans mellan CPU och HDD. Vad betyder det i alpina sammanhang?

/MM
At støvelen tar nedi snøen, så du:

A - Løser ut av bindingen og tryner.

B - Begynner å skli på støvelen og tryner.

Plattor?
Bra och initierade svar i denna tråd. Boota ur lär ju inte hända med feta skidor så plattor av den anledningen behövs nog inte för bredare lagg. Drog i allafall dit bindningar med plattor på laggen jag nämnde förut. Har tillräckligt med skidor utan plattor :-)

Plattor?
Lite roligt det här...

Jag missade att detta var en gammal tråd...såg bara datum på de sista inläggen...

På slalomskidor dämpar man inte lika mycket...där kör många utan de dämpsystem som Atomic har tex.. Men i storslalom är det definitivt så att man dämpar mycket...dock är det så att dom ska inte preppa banorna riktigt lika hårt i år...men de sista åren har banorna varit extremt hårda och detta har gjort att man tagit fram mer effectiva dämpsystem. Enligt hörsägen var det Svindal som föreslog Atomics dämpsystem. Atomics D2 skidor är markant mer dämpade än tidigare modeller utan D2. Nordicas dämpsystem med stötdämpare är extremt väldämpade.
Om jag inte missminner mig så var det Ligety som talade om plattor och höjd i vintras och sa att dom vill inte ha onödigt höga plattor eftersom man tappar känsla då...
Och jo...dämpningen på en "skjuv" platta påverkas definitivt av höjden och av längden på denna...det är ren mekanik...

/H

Plattor?
Nä...jag överdriver om jag säger att jag alltid har plattor...jag har det inte på väldigt breda skidor...men så fort jag tar en skida som ska klara många olika fören tar jag platta.
Det är helt riktigt för puderskidor behövs inga plattor, det vore som att kasta pärlor till svin. Men redan i uppkörd vårsnö känner man skillnad...en skida med dämpplatta är betydligt lugnare...bra eller dåligt? Man åker fortare på skidor med dämpplattor...och det är skönt när skidan inte fladdrar runt utan ger en sån mjuk kontrollerad känsla när man åker...
/H

Plattor?
Hendryx sa:
Och jo...dämpningen på en "skjuv" platta påverkas definitivt av höjden och av längden på denna...det är ren mekanik...

/H
Nu lägger du till att det ska vara en skjuvplatta. Tidigare sa du ju bara att höjd=dämpning?
Givetvis ger mer dämpningsmedium/längre fjädringsväg mer dämpning. Men höjd ger inte mer dämpning i sig.

Plattor?
Hendryx sa:
Nä...jag överdriver om jag säger att jag alltid har plattor...jag har det inte på väldigt breda skidor...men så fort jag tar en skida som ska klara många olika fören tar jag platta.
Det är helt riktigt för puderskidor behövs inga plattor, det vore som att kasta pärlor till svin. Men redan i uppkörd vårsnö känner man skillnad...en skida med dämpplatta är betydligt lugnare...bra eller dåligt? Man åker fortare på skidor med dämpplattor...och det är skönt när skidan inte fladdrar runt utan ger en sån mjuk kontrollerad känsla när man åker...
/H
Det här är intressant. Jag har svårt att se att en platta ska göra att skidan blir lugnare, alltså att den vibrerar mindre och håller kursen/skäret bättre? Ändrar man verkligen skidans egenskaper såååå mkt med att sätta på en platta?
Jag kan förstå att känslan blir mer bämpad, men inte att skidan blir mer dämpad? Plattor på dynafitskidor=lättviktscharger?

Plattor?
PNyberg sa:
Hendryx sa:
/H
Det här är intressant. Jag har svårt att se att en platta ska göra att skidan blir lugnare, alltså att den vibrerar mindre och håller kursen/skäret bättre? Ändrar man verkligen skidans egenskaper såååå mkt med att sätta på en platta?
Jag kan förstå att känslan blir mer bämpad, men inte att skidan blir mer dämpad? Plattor på dynafitskidor=lättviktscharger?
En "skjuv" -plate (for å holde oss til Hendryxspråket), vil i en viss grad være frikoblet fra skien og derfor formidle mindre vibrasjoner over i bindinger og støvler. Jeg tror ingen mener at en plate gjør noe med hvor mye skiene vibrerer, men skiene føles roligere (lugnare), fordi mindre vibrasjon blir overført til bindinger/støvler.

Om noen er interessert i å teste tynne gummiplater under bindingene, så skal jeg ta kontakt med en produsent og se om jeg kan skaffe noen kvadratdecimeter i ulike tykkelser...

Senast ändrad:
Plattor?
PNyberg sa:
Hendryx sa:
/H
Dynafit Radical bindningarna har ju en form av platta som är tänkt som dämpning. Bygger inget i höjd dock. Dessutom har den en on/off switch.

Senast ändrad:
Plattor?
Hej SiSt!
Jo det gör den och det är detta som är själva funktionen...gummit, mellan platta och skida, skjuvas och tar upp en viss mängd inergi då skidan böjs...skidan kommer således inta att slå tillbaka lika fort som en skida utan denna funktion.
Funktionen är som på en bil och dess stötdämpare...en skida utan dämpning kan liknas vid en bil utan stötdämpare...det blir inte så bra då...
Sedan kan man bygga in dämpning i skidors konstruktion samt att geometrin på skidorn reducerar vibrationer i stor utsräckning...

Plattor?
Hendryx sa:
Hej SiSt!
Jo det gör den och det är detta som är själva funktionen...gummit, mellan platta och skida, skjuvas och tar upp en viss mängd inergi då skidan böjs...skidan kommer således inta att slå tillbaka lika fort som en skida utan denna funktion.
Funktionen är som på en bil och dess stötdämpare...en skida utan dämpning kan liknas vid en bil utan stötdämpare...det blir inte så bra då...
Sedan kan man bygga in dämpning i skidors konstruktion samt att geometrin på skidorn reducerar vibrationer i stor utsräckning...
Det høres jo logisk ut, men effekten vil helt klart være størst på korte ski med kort radie (slalomski f.eks). En freerideski vil bøye seg relativt lite under foten pga lang radie på hardt underlag, i tillegg er den såpass lang at vibrasjoner i tupp og tail vil være ganske uavhengige av hva som foregår under foten. Selv om de forplanter seg gjennom skien og defor passere platen.

Selv har jeg såpass fokus på freeride, lav ståhøyde over skien og følelse med skien at jeg aldri vil vurdere å ha på plater. Jeg har hatt bindinger med ulik grad av oppbygning (Duke, PX med 4mm riserplater) og har alltid foretrukket å være så lavt som mulig.

Fin diskusjon, og jeg kan forstå at du setter plater på ski som GSS. Hva gjelder dine andre skimodeller så synes jeg det virker litt rart (konstig) ut ifra bredden, men du har jo alltid veldig fokus på carving og pistegenskaper når du shaper ski, så kanskje det ikke er så rart. Selv står jeg nesten bare på CD3, og med 55m radius under foten, gummi i layupen og en relativt tung glassfiberkonstruksjon, så opplever jeg aldri at den føles særlig ustabil, ihvertfall ikke nok til at jeg vurderer plater som noe alternativ.

Plattor?
Det är riktigt men man ska veta att det är inte bara spetsarna som vibrerar utan det är så kallade övertoner som fortplanatar sig genom skidan...om du kommer i håg Rossignols VAS system...där satte dom en platta, aluminium platta med gummi under, en bit framför och bakom bindningarna för att dämpa dessa svägningar.
Om du står vid ett fritt stående långt räcke och slår till detta då kan du titta utmed räcket och se hur svägningen fortplantas genom hela räcket och hur olika övertoner skapar så kallede inteferenser, förstärkningar, av svägningarna. Dessa passerar plattorna och dämpas effektivt.
Men jag håller med dig...jag skulle inte heller sätta plattor på dina skidor...man ska veta att mjuk snö är mycket effektivt på att dämpa skidornas rörelser...men så fort det blir lite hårdare då blir skillnaden stor med en dämpplatta...

Här är en film där man ser tydligt hur skidorna går i snön:

speciellt Innerhofer vid 2:30...nu har ju dom här grabbarna väldigt dämpade skidor...men den illustrarar problematiken tydligt...

Plattor?
En platta isolerar bindningen från skidan. om man böjer en skida med separat fram och bakbindning så pressar dom ihop mot pjäxan.

Plattor?
Smyg-hijack: Finns det någon typ av "universal-plattor" att få tag på - dvs som funkar till vilken bindning som helst - eller är alla märkes-, typ- och/eller bindningsspecifika?

Plattor?
Notosai sa:
Smyg-hijack: Finns det någon typ av "universal-plattor" att få tag på - dvs som funkar till vilken bindning som helst - eller är alla märkes-, typ- och/eller bindningsspecifika?
Ta en skärbräda av plast. Lätt att såga med t ex bågfil och funkar att skruva bindningarna i så man kan flytta monteringspunkt utan att borra sönder skidorna. Finns på t ex Clas Ohlson.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp