PNyberg
Aktiv medlem
Plattor?
Min erfarenhet med dukesUtter sa:En platta på puderskidorna gör bara att du får sämre känsla för underlaget och en mer nervös skida som är gräslig att skråa med.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Min erfarenhet med dukesUtter sa:En platta på puderskidorna gör bara att du får sämre känsla för underlaget och en mer nervös skida som är gräslig att skråa med.
Og du kan ta høyere g-krefter uten å lene deg like langt inn i svingen (forsåvidt det samme som å unngå at støvlene tar i snøen).Utter sa:Den största anledningen till att plattor används nu för tiden (derbyflex och dylikt slutade man använda redan när jag fortfarande var aktiv då dom var alldeles för tunga) är för att komma upp i höjd, detta gör att man får en större hävstång, snabbare från kant till kant samt att du kan vinkla in skidan ännu mer utan att pjäxorna tar i snön.
Dämpningen är ganska moderat nu, lite gummi eller fjädrar på några plattor, men de är mest kompositplast.
At støvelen tar nedi snøen, så du:Mountain_Man sa:@Hendryx
Intressant!Googlade på "boota ur" men hamnade ofelbart någonstans mellan CPU och HDD. Vad betyder det i alpina sammanhang?
/MM
Nu lägger du till att det ska vara en skjuvplatta. Tidigare sa du ju bara att höjd=dämpning?Hendryx sa:Och jo...dämpningen på en "skjuv" platta påverkas definitivt av höjden och av längden på denna...det är ren mekanik...
/H
Det här är intressant. Jag har svårt att se att en platta ska göra att skidan blir lugnare, alltså att den vibrerar mindre och håller kursen/skäret bättre? Ändrar man verkligen skidans egenskaper såååå mkt med att sätta på en platta?Hendryx sa:Nä...jag överdriver om jag säger att jag alltid har plattor...jag har det inte på väldigt breda skidor...men så fort jag tar en skida som ska klara många olika fören tar jag platta.
Det är helt riktigt för puderskidor behövs inga plattor, det vore som att kasta pärlor till svin. Men redan i uppkörd vårsnö känner man skillnad...en skida med dämpplatta är betydligt lugnare...bra eller dåligt? Man åker fortare på skidor med dämpplattor...och det är skönt när skidan inte fladdrar runt utan ger en sån mjuk kontrollerad känsla när man åker...
/H
En "skjuv" -plate (for å holde oss til Hendryxspråket), vil i en viss grad være frikoblet fra skien og derfor formidle mindre vibrasjoner over i bindinger og støvler. Jeg tror ingen mener at en plate gjør noe med hvor mye skiene vibrerer, men skiene føles roligere (lugnare), fordi mindre vibrasjon blir overført til bindinger/støvler.PNyberg sa:Det här är intressant. Jag har svårt att se att en platta ska göra att skidan blir lugnare, alltså att den vibrerar mindre och håller kursen/skäret bättre? Ändrar man verkligen skidans egenskaper såååå mkt med att sätta på en platta?Hendryx sa:Nä...jag överdriver om jag säger att jag alltid har plattor...jag har det inte på väldigt breda skidor...men så fort jag tar en skida som ska klara många olika fören tar jag platta.
Det är helt riktigt för puderskidor behövs inga plattor, det vore som att kasta pärlor till svin. Men redan i uppkörd vårsnö känner man skillnad...en skida med dämpplatta är betydligt lugnare...bra eller dåligt? Man åker fortare på skidor med dämpplattor...och det är skönt när skidan inte fladdrar runt utan ger en sån mjuk kontrollerad känsla när man åker...
/H
Jag kan förstå att känslan blir mer bämpad, men inte att skidan blir mer dämpad? Plattor på dynafitskidor=lättviktscharger?
Dynafit Radical bindningarna har ju en form av platta som är tänkt som dämpning. Bygger inget i höjd dock. Dessutom har den en on/off switch.PNyberg sa:Det här är intressant. Jag har svårt att se att en platta ska göra att skidan blir lugnare, alltså att den vibrerar mindre och håller kursen/skäret bättre? Ändrar man verkligen skidans egenskaper såååå mkt med att sätta på en platta?Hendryx sa:Nä...jag överdriver om jag säger att jag alltid har plattor...jag har det inte på väldigt breda skidor...men så fort jag tar en skida som ska klara många olika fören tar jag platta.
/H
Jag kan förstå att känslan blir mer bämpad, men inte att skidan blir mer dämpad? Plattor på dynafitskidor=lättviktscharger?
Det høres jo logisk ut, men effekten vil helt klart være størst på korte ski med kort radie (slalomski f.eks). En freerideski vil bøye seg relativt lite under foten pga lang radie på hardt underlag, i tillegg er den såpass lang at vibrasjoner i tupp og tail vil være ganske uavhengige av hva som foregår under foten. Selv om de forplanter seg gjennom skien og defor passere platen.Hendryx sa:Hej SiSt!
Jo det gör den och det är detta som är själva funktionen...gummit, mellan platta och skida, skjuvas och tar upp en viss mängd inergi då skidan böjs...skidan kommer således inta att slå tillbaka lika fort som en skida utan denna funktion.
Funktionen är som på en bil och dess stötdämpare...en skida utan dämpning kan liknas vid en bil utan stötdämpare...det blir inte så bra då...
Sedan kan man bygga in dämpning i skidors konstruktion samt att geometrin på skidorn reducerar vibrationer i stor utsräckning...
Ta en skärbräda av plast. Lätt att såga med t ex bågfil och funkar att skruva bindningarna i så man kan flytta monteringspunkt utan att borra sönder skidorna. Finns på t ex Clas Ohlson.Notosai sa:Smyg-hijack: Finns det någon typ av "universal-plattor" att få tag på - dvs som funkar till vilken bindning som helst - eller är alla märkes-, typ- och/eller bindningsspecifika?