Plusgrader i Kungsberget under sportlovet

donken

Ny medlem
Hej!

Jag hade tänkt åka till Kungsberget nu måndag-onsdag nästa vecka men såg på väderleksrapporten att det kommer vara plusgrader (3-6) i området och som kallast 3 plusgrader på natten.

Hur tror ni att snön påverkas av detta? Är det någon vits att åka dit eller blir det blaskfest?

Tacksam för svar!

Senast ändrad:
Eftersom det ligger en bra grund med kanonsnö kommer säkert förhållandena att vara helt OK. Den underliggande snön kommer att kyla ytsnön och det kommer troligtvis att gå bra att pista. Det vill säga, fina pister på morgonen som mjukas upp under dagen till lite mer krävande underlag framåt eftermiddagen. Eller roligare om man gillar mjuka uppkörda pister ... ;-)

Om du ska åka upp? Det beror väl på vad du har för alternativ. Sannolikt betydligt bättre förhållanden i fjällen ... så det är ju ett alternativ!

/MM

Tack för ett tydligt svar! :)

Mina alternativ är att åka till kungsberget eller stanna hemma och jobba hehe :)

Tror jag testar kungsberget.

Rapport.
Var i berget idag (trots 5-mil och Hockey...!). Det har blåst flera dygn nu och det verkar fortsätta, vilket tyvärr också betyder att det inte fryser till även om det råkar vara klar himmel några timmar under natten (vilket det faktiskt har varit...).

I a f, hela berget är åkbart, parken såg fin och välpreparerad ut, det saknas inte snö direkt men det är mjukt. En rejäl dos kyla 2-3d skulle konservera pisterna och utgöra en bra grund för ny sprutsnö (...för det verkar inte börja snöa den närmaste tiden...). Ska dit igen på onsd kväll, då får vi se...

/Ace DG

Tillbaka
Topp