PMTS - Primary Movements Teaching System

Extremt oeffektivt skulle jag säga. Gubben gör många tekniska fel. Nr1 är att han har alldeles för smalt mellan fötterna.

Utter sa:
Extremt oeffektivt skulle jag säga. Gubben gör många tekniska fel. Nr1 är att han har alldeles för smalt mellan fötterna.
Han verkade ju ändå ha bra flyt i mina otränade ögon. Att han har det smalt mellan fötterna verkar inte påverka honom negativt tycker jag.

Senast ändrad:
Primary Movements TS

Om man ska lära sig teknik från en bok så skulle jag nog vilja påstå att Essentials är bland dom allra bästa böckerna, och jag har läst ganska många.

Slutresultatet är ganska likt raceteknik, men det är vägen dit som är grejen med PMTS.

Jamt69 sa:
Primary Movements TS

Om man ska lära sig teknik från en bok så skulle jag nog vilja påstå att Essentials är bland dom allra bästa böckerna, och jag har läst ganska många.

Slutresultatet är ganska likt raceteknik, men det är vägen dit som är grejen med PMTS.
Tack för korrigeringen! Slarvfel.

Använder du själv metoden/principerna som PMTS bygger på? Om så, använde du endast boken och gjorde de olika övningarna från den? Jsg tittade lite på Sofa Ski School också men av någon anledning så verkade Klaus Mair lite mer 'slarvig'.

Senast ändrad:
FemEtt sa:
Utter sa:
Han verkade ju ändå ha bra flyt i mina otränade ögon. Att han har det smalt mellan fötterna verkar inte påverka honom negativt tycker jag.
Om man säger det såhär, det syns att han kommer ifrån spikraka 2m-lagg utan skärning. Hans teknik i kortsväng är inte anpassad för "nya" skidor. Långsväng var bättre.

Om du vill lära dig rätt teknik så föreslår jag en motionsgrupp i närmaste slalomklubb alternativt en bra skidlärare.

Utter sa:
FemEtt sa:
Utter sa:
Om man säger det såhär, det syns att han kommer ifrån spikraka 2m-lagg utan skärning. Hans teknik i kortsväng är inte anpassad för "nya" skidor. Långsväng var bättre.

Om du vill lära dig rätt teknik så föreslår jag en motionsgrupp i närmaste slalomklubb alternativt en bra skidlärare.
Jag är rätt dålig på det här med analys . När du ser honom åka, vad är det som du ser som pekar på felaktig teknik? Du nämnde för smalt mellan fötterna, är det mest det?

FemEtt sa:
Jamt69 sa:
Primary Movements TS

Använder du själv metoden/principerna som PMTS bygger på? Om så, använde du endast boken och gjorde de olika övningarna från den? Jsg tittade lite på Sofa Ski School också men av någon anledning så verkade Klaus Mair lite mer 'slarvig'.
Jag använder många av övningarna som tränare i en slalomklubb, och grunderna vilken ordning man lär sig saker innan man går vidare till nästa "essential". Många av övningarna är kända sedan tidigare men dom är sammansatta på ett bra sätt.

Håller med om att Mair är slarving. Genvägar till bättre skidåkning funkar sällan i långa loppet IMO.

Själv tycker jag hh har klockren teknik i kortsväng, särskilt med tanke på åldern. Eftersom han inte åker kortsväng i det klippet så kan man inte uttala sig om det, men jag har sett andra klipp där han åker kortsväng.

HH har varit tränare åt många åkare i Världscupen, bl.a. Jon Olsson, så att säga att hans ideer om teknik är gammaldags och att amatörer i den lokala klubben har bättre koll kan man ju fundera på.

FemEtt sa:
Utter sa:
FemEtt sa:

Jag är rätt dålig på det här med analys . När du ser honom åka, vad är det som du ser som pekar på felaktig teknik? Du nämnde för smalt mellan fötterna, är det mest det?
Framför allt bredden mellan fötterna ja, han åker i princip "kloss" och sätter ett kort, hårt tryck nästan parallellt mot fallinjen när han slängt ut skidorna. Så som man gjorde på de gamla raka. Nu bör du vara mer följsam och lägga ett lite längre och mjukare tryck längs med falllinjen istället. (För raceåkning iaf, som är det enda jag utgår från.)
En lägre position med bredare mellan benen är bättre nu. Se bara på slalomåkarna nu och jämför med längden på de bästa innan "carvingskidorna" kom. Innan var det de långa som hade en stor fördel (Fogdö är ett utmärkt exempel) medans en låg tyngdpunkt och en kortare kroppslängd är att föredra nu.

@Jamt69: Att man är en bra tränare betyder inte att man är en bra åkare, betyder inte ens att man kan åka skidor öht. Jag har bara utgått från videon som postats, böckerna är kanske bättre? Men teori utan praktik är värdelöst när det gäller teknik, lätt att lära sig, svårt att utföra. Så en bok kan aldrig ersätta egen åkning, speciellt med någon som kan visa på plats.

Utter sa:
FemEtt sa:
Utter sa:
Om man säger det såhär, det syns att han kommer ifrån spikraka 2m-lagg utan skärning. Hans teknik i kortsväng är inte anpassad för \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"nya\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" skidor. Långsväng var bättre.

Framför allt bredden mellan fötterna ja, han åker i princip \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"kloss\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" och sätter ett kort, hårt tryck nästan parallellt mot fallinjen när han slängt ut skidorna. Så som man gjorde på de gamla raka. Nu bör du vara mer följsam och lägga ett lite längre och mjukare tryck längs med falllinjen istället. (För raceåkning iaf, som är det enda jag utgår från.)
En lägre position med bredare mellan benen är bättre nu. Se bara på slalomåkarna nu och jämför med längden på de bästa innan \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"carvingskidorna\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" kom. Innan var det de långa som hade en stor fördel (Fogdö är ett utmärkt exempel) medans en låg tyngdpunkt och en kortare kroppslängd är att föredra nu.

@Jamt69: Att man är en bra tränare betyder inte att man är en bra åkare, betyder inte ens att man kan åka skidor öht. Jag har bara utgått från videon som postats, böckerna är kanske bättre? Men teori utan praktik är värdelöst när det gäller teknik, lätt att lära sig, svårt att utföra. Så en bok kan aldrig ersätta egen åkning, speciellt med någon som kan visa på plats.
Ok, då förstår jag hur du menar. I den 1wghZxVzhQM[/MEDIA] sekvensen så tyckte jag inte att han hade ett kort, hårt tryck. I mina ögon verkade det vara carving. Just den åkstilen tycker jag ser riktigt bra ut.

Senast ändrad:
Jamt69 sa:
FemEtt sa:
Jamt69 sa:
Primary Movements TS

Använder du själv metoden/principerna som PMTS bygger på? Om så, använde du endast boken och gjorde de olika övningarna från den? Jsg tittade lite på Sofa Ski School också men av någon anledning så verkade Klaus Mair lite mer \\\\\\\\\\\\\\\'slarvig\\\\\\\\\\\\\\\'.
Jag använder många av övningarna som tränare i en slalomklubb, och grunderna vilken ordning man lär sig saker innan man går vidare till nästa \\\\\\\\\\\\\\\"essential\\\\\\\\\\\\\\\". Många av övningarna är kända sedan tidigare men dom är sammansatta på ett bra sätt.

Håller med om att Mair är slarving. Genvägar till bättre skidåkning funkar sällan i långa loppet IMO.

Själv tycker jag hh har klockren teknik i kortsväng, särskilt med tanke på åldern. Eftersom han inte åker kortsväng i det klippet så kan man inte uttala sig om det, men jag har sett andra klipp där han åker kortsväng.

HH har varit tränare åt många åkare i Världscupen, bl.a. Jon Olsson, så att säga att hans ideer om teknik är gammaldags och att amatörer i den lokala klubben har bättre koll kan man ju fundera på.
Vad jag har förstått så betonar PMTS kantställning via fötterna. Innerfoten vinklas gradvis upp, och ytterfoten följer med i samma lutning. Trycket på skidorna är mest på dalskidan. Sen följer resten av underkroppen med, medan man lutar överkroppen i motsatt riktning för att motbalansera (jag kan ha fel, så rätta mig gärna). Jag tycker man kan se det rätt väl i videon ovan. Om man går på skidskola är det detta man får lära sig, eller används en annan teknik där?

Senast ändrad:
FemEtt sa:
Utter sa:
FemEtt sa:
Framför allt bredden mellan fötterna ja, han åker i princip \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"kloss\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" och sätter ett kort, hårt tryck nästan parallellt mot fallinjen när han slängt ut skidorna. Så som man gjorde på de gamla raka. Nu bör du vara mer följsam och lägga ett lite längre och mjukare tryck längs med falllinjen istället. (För raceåkning iaf, som är det enda jag utgår från.)
En lägre position med bredare mellan benen är bättre nu. Se bara på slalomåkarna nu och jämför med längden på de bästa innan \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"carvingskidorna\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" kom. Innan var det de långa som hade en stor fördel (Fogdö är ett utmärkt exempel) medans en låg tyngdpunkt och en kortare kroppslängd är att föredra nu.

Ok, då förstår jag hur du menar. I den 1wghZxVzhQM[/MEDIA] sekvensen så tyckte jag inte att han hade ett kort, hårt tryck. I mina ögon verkade det vara carving. Just den åkstilen tycker jag ser riktigt bra ut.

Nej exakt, där är det lite längre svängar och de ser bra ut!

Ang inlägget under det jag citerade så har du rätt tänk där. Men man behöver inte ha lika mycket motlut nu utan du kan arbeta lite mer med g-krafterna. Men en del motlut ska man alltid ha givetvis.

Jag tittade på klippet i slow-motion och tycker mig se att snön som sprutar upp börjar från framdelen av skidan. Om han hade tryckt till med hälen istället för att låta skidans skär göra jobbet hade väl snösprutet börjat mer bakåt på skidan? Alltså även vid mer tvära svängar använder han carving. Jag är bara en nybörjare med carving så det är mycket möjligt att jag är ute och cyklar. :D

Utter sa:
Det har du rätt i, men jag har aldrig hört talas om en coach på wc nivå som inte kan åka skidor. Som du säger är det väldigt svårt att ha fullt grepp på tekniken om man inte praktiserat det själv.

Jag håller faktiskt inte med om analysen. Han åker visserligen kloss i klippet med uppkört puder men i andra klipp har han rätt så normal bredd tycker jag. Även många WC åkare har tätt mellan benen. Man måste skilja på vertikal och horisontell separation. Om du kantar 70-80 grader och ytterknät nuddar innerpjäxan så kan man inte åka så mycket tätare med benen, men skidorna kommer ändå att vara ganska mycket separerade på snön.

Sedan håller jag inte med dig om att han åker med heel push. Om du kollar på spåren så är dom carvade. Det sista han gör är att trycka ut benen i svängen.

Men men, vad är "rätt" teknik? I wc är det måltiden som avgör vem som har bäst teknik, men utanför det är det ju ganska mycket smak och tycke, och åsikterna går isär ganska mycket. Kolla t.ex. på senaste interski hur mycket teknikerna skiljer mellan olika länders demo-team. HH var för övrigt med i PSIAs demoteam men han lämnade det för att han tyckte att dom inte anpassade sig till carvingskidorna när dom kom.

Hej, jag började studera HH videor förra året. Har faktiskt inte sett några bättre på nätet. Ibland kan jag tycka han pressar ut skidorna lite från mitten, men hur enkelt är det att köra perfekt i alla filmåk? Har inte carvingen förändrats en del? När den kom så körde man ju kälke,stod brett och stabilt. Jag minns hur fransmännen körde och med tiden har ju fötterna kommit ihop allt mer. Dessutom står man rakare numera. HH tycker ju man ska hålla knäna böjda mellan svängarna, ligga lägt, men många i WC kör ju mer allt mer upprätt stil.

Marcel Hirscher från Österrike, kör ju enligt HH, samma stil som HH lär ut i sin video. Vad det gäller storslalom tex så verkar det ju bli allt mer sladdstopp, pga de ny skidorna. Personligen tycker jag det är svårt att vara helt fixerad vid carvingen. Ialla åk måste det till lite sladdsläpp osv, men det jag alltid får höra är att jag ska åka smalare mellan benen och de som säger det är verkligen topptränare.

mickeberg sa:
Hej, jag började studera HH videor förra året. Har faktiskt inte sett några bättre på nätet. Ibland kan jag tycka han pressar ut skidorna lite från mitten, men hur enkelt är det att köra perfekt i alla filmåk? Har inte carvingen förändrats en del? När den kom så körde man ju kälke,stod brett och stabilt. Jag minns hur fransmännen körde och med tiden har ju fötterna kommit ihop allt mer. Dessutom står man rakare numera. HH tycker ju man ska hålla knäna böjda mellan svängarna, ligga lägt, men många i WC kör ju mer allt mer upprätt stil.

Marcel Hirscher från Österrike, kör ju enligt HH, samma stil som HH lär ut i sin video. Vad det gäller storslalom tex så verkar det ju bli allt mer sladdstopp, pga de ny skidorna. Personligen tycker jag det är svårt att vara helt fixerad vid carvingen. Ialla åk måste det till lite sladdsläpp osv, men det jag alltid får höra är att jag ska åka smalare mellan benen och de som säger det är verkligen topptränare.
Om man inte har knäna böjda mellan svängarna innebär inte det då att man skjuter ifrån med fötterna och förlorar till en viss del kontakten med snön och gör det långsammare att komma på kant inför nästa sväng? Jag antar alltså att knäna är böjda i själva svängen (innerskidan mer än ytterskidan).

Tillbaka
Topp