Pocket Rocket telis/aplint med norsk "platta"?

UlfAckmer

Ny medlem
Hej,

Ni som kört telis på Salomon Pocket Rocket, vad tycker ni?

Jag funderar på att köpa ett par och sätta på den där norska plattan så att man kan byta mellan telis- och alpinbindningar. Ni som testat plattan (kanske rent utav på ett par Pocket Rocket) vad tyckter ni?

Vad heter den norska "plattan", pris?

Pocket Rocket 185cm, kan den passa mig som är 193 cm och väger 86kg (finns det risk för att den är för mjuk)?

//Ulf

Jag har kört ett par Pocket Rocket med G3-bindningar i en säsong och måste säga att det fungerar väldigt bra. Skidorna är ju ganska mjuka, vilket är inte är fel om man åker telemark och som jag inte väger mer än 75 kg.

Den enda haken som jag ser det är att skidorna väldigt anpassade för lössnö (puder eller "vårsnö"), fast där är dom helt underbara! Dock fungera de helt ok i välpreparerade pister, förutsatt att man har ganska rejäla pjäxor (annars blir det svårt att kanta dom ordentligt). Ojämnt och hårt, eller isigt före är däremot inte så kul, men är det någonsin kul?

Plattan du snackar om har jag däremot ingen erfarenhet av, tyvärr.

Vad för platta??? Aldrig hört om någon sådan. Berätta mer! Varifrån hörde du om en sådan greija och var kan jag höra om en sådan greija??? Jag blev väldigt intresserad.

jag antar att du menar "crossplate", det är faktiskt en kille i åre som har gjort den och outside säljer den i sverige och jag den kostar lite drygt 1000 kr...

men det var inte det du ville veta. jag (165cm, 55kg) har åkt på ett par pocket rocket (175cm) nu i vintras (åkte >100 dgr) och då hade jag dessa plattor med ett par vanliga alpina bindningar (hyrvariant) och ett par targa G3 telisbindningar. jag tycker att det har fungerat mycket bra, jag har åkt mest telisar på dem (bla i 70 cm fluff nere i frankrike...suck...) och de fungerar ju bäst i lössnö och slask men fungerar även kanon i pistade backar så länge det inte är is. är det pistat går det att gå ner riktigt lågt i svängarna utan att pjäxorna plöjer i pisten. de fungerar även kanon att hoppa med eller iaf landa, dock är de lite mjuka - jag missade en backflipp lite och de säger att skidorna böjdes nästan 90 grader i landningen, inkl plattan. jag har även gått på dem med stighudar men det kanske blir lite tungt, men det fungerar och ska man inte gå några längre sträckor så. OCH så kan du åka telisar baklänges!
alpint fungerar de också väldigt bra även om vissa säger att plattan är lite glapp, men det är inget som jag har kännt och i år kommer de med en ny version. de blir även ganska tunga men det tycker jag bara känns när man bär skidorna.

ska du åka mest i sveriges "sydliga" fjäll så skulle jag nästan föreslå ett par nya 1080s istället, de är fortfarande ganska breda men mycket bättre i pist, jag åkte på ett par sådana också i vintras med samma platta och det tog ca 2 minuter att byta bindningar i snö och minusgrader...

Tjena,

NDI Crossplate funkar fint. Jag kör den på mina Atomic R EX, med Bomber Bishop som telis pistbindning och en Cobra för topptur, samt en vanlig alpin bindning. Den enda invändningen hitintills är väl att det blir en del skrot på skidorna, så det är väl inte en idealisk lösning för topptur. Om du inte nödvändigtvis vill ha snokar bak kan jag rekommendera R EX som fetskida med bra pistegenskaper, det går att ladda på ganska bra med även i hård pist. Nån kort sväng blir det förståss inte med det är väl knappas Salomons blå bananer lämpade för heller.

/Jonas

Har under relativt slaskiga förhållanden i Åre provat plattorna med alpinbindningar på, och jag måste nog säga att de till en början kunde upplevas lite glappa( är 188 cm, 85 kg) i vissa partier på backarna. Dock så är det inget man störs av.

Angående de 185cms blåingar som du undrar över, de går otroligt bra över slaskpucklar och liknande förhållanden men direkt det blir lite kallare kan den nog upplevas som för mjuk. Om du inte är säker på vilken skida, prova nya AK Rocketskidan innan du bestämmer dig. Tror att den skulle kunna passa dig perfekt...

Tillbaka
Topp