Pocket Rocket VS Santiago

ollefjall

Ny medlem
Hejsan är en liten pudertönt från stockholm. (Bra början). Jag ska köpa nya skidor har jag tänkt, jag har funderat på ett par pocket rockets dels därför att de är mjuka och det passar ju mig som bara väger 62 kilo och dels för att man kan finna dom billigt begagnat. MEN. Det jag nu vill veta är om det är som många säger, är pocket rocket en skit skida eller en mjuk skitskön skida? Jag åker ganska fort i pisten och gärna med ganska stora svängar. Här har jag tidigare kört med ett par scratch så jag är van vid att det fladdrar lite. Det är inga problem. Men om jag köper ett par pocket rockets så vill jag kunna utnyttja mjuheten i skidan och köra mer fluff än vad jag gjort med Sratchen.
Jag åker som det är nu ungefär om vädret tillåter 65 % offpist och 30% pist och 5% park. Jag har hört från många att santiago är ett alternativ. Den har en extrem skärning och en bred mjuk front vilket gör den allround. Den är däremot lite dyrare.
Haar ni några andra förslag på några skidor med ungefär 85-90 i midjan som inte är i hårda. Skriv då vilka det är och varför!

Sedan ska jag även tydliggöra att det är inte emorma puderfält skidan ska vistas på utansnarare ganska tät skog a la Åre.

ett par mojo kanske....de klarar vindpackat/hård pist bättre. men med så lite tid i parken (om du nu inte ska bygga backcountry-kickar) är nog santiago bättre. fast om du vill ha en twintipsskida så är nog 1080 ett roligare och mer allround val med tanke på att du ska åka i åre.

Har bytt från PR till Santiago i vinter:

Pocket Rocket är en helt jävla underbar skida! ...Så länge det är mjuk. På kanonsnö och i isiga backar har de ungefär samma grepp som en pulka.
De är väldigt lätta och trevliga. Jag jibbar dock inte, så jag vet inte hur de beter sig i luften.

Santiagon är absolut mer allround, men ibland saknar man mjukheten hos PR:en. Santiagon har dock minst 100 ggr bättre grepp på hårt underlag! Den känns verkligen trygg, något som brukar innebära tråkig (läs Salomon X-Scream t ex), men så upplever jag den inte. Den är kort sagt enligt mig den ultimata skidan om man vill kunna åka överallt.
PR funkar NÄSTAN överallt, och är lite roligare i vårslask och rent puder. Betänk dock att den har mittmonterade bindningar, om man inte väljer att montera dem annorlunda. Den funkar inte nåt vidare på vindpackad snö och skare heller, men det funkar om man inte kör i typ 100 blås. Det där med fort och pist kanske avgör för dig. Klart olämpliga förutsättningar för PR tycker jag. Men om du är lätt funkar det kanske iofs.

Vad gäller skärningen tycker jag att "extrem" är att ta i. Jag upplever det som att Santiagon svänger ungefär lika mkt som PR. Antagligen för att den är lite hårdare.
Enda nackdelen med den snäva radien är vid vindpackad snö, då laggen kan gräva fast en aning och svänga mer än man vill, särskilt om man kör fort som fan.

Pockets är ju skit grymma! men är ingen höjdare alls i pisten!! Schweiziska "movements" är suveräna plagg! Scratch BC hade jag iof hållt mig till...

hoppas du hittat ett par bra skidor:)

//nils

Jag har kört på santiagon i två år... fast böt upp mig till ett par Gotamas i år... Santiagon är utan tvekan en kanonskida i all typ av terräng, Flyter bra i pudret, glider fint på hårt vindpackat underlag, spränger genom snön där det är uppkört, går att bränna superfort i pisten utan att den blir instabil... Men årets santiago är ju egentligen en helt ny skida (nya mått, ny konstruktion)... Men enligt Scott så lovar dom samma egenskaper, fast snäppet vassare... Pocket Rocket är inte riktigt samma typ av skida, du har inte alls samma möjligheter till variation på berget med dom.. inte lika fartstabila är en negativ aspekt...

Kör på Santiagon - Den kommer helt klart vara vär dom extra slantarna... Dessutom är den snyggare...

Gonzales>> Har du bara åkt på den gamla Santiagon så kan jag meddela att den verkligen är en helt annan skidan än den nya. Inte alls lika kul, provade ett par i vinter.
De nya är mer "levande" tycker jag. Den gamla är helt ok, men inte på nåt sätt speciell, vilket den nya är med tanke på radien och så...

fjällolle>> Tja, BRA är väl att ta i, men är de välslipade så tar man sig ju ner... Vilket man inte kan säga om PR! Där är enda möjligheten att hasa på ena kanten i princip, om det är brant och riktigt isigt.

Faktum är att jag åkte min första vecka på dem i Åre, och då klagade de andra på att det var isigt. Det märkte jag knappt av! Fast då var det mest hårt i VM-backarna, och där är det ju inte så brant.

Tillbaka
Topp