portes du soleil

gubbfan

Aktiv medlem
portes du soleil
Portes du Soleil
Ett av Europas största liftsystem. Avoriaz är huvudort. Med Svenska ögon får väl inte byn något skönhetspris men det funkar bra utan bilar. Ett typiskt lägenhetsområde med många bäddar på liten yta. Ganska lugnt eller närmast obefintligt nattliv

Alternativ på Franska sidan:
Morzine. Stad med allt vad det innebär med service, barer bra restauranger och sk. vanligt folk gör priserna betydligt lägre än uppe i Avoriaz. En ägglift och Prodinkabinen tar upp folket på berget.

Prodins. Liten by med några hotell vid dalstationen för kabinbana.

Chatel hyfsat trevlig by. Tidigare år hade någon svensk reserarrangör inkvartering här.
Förhållandevis bra priser.
Les Gets i utkanten av systemet. För långt bort för åkning i det stora sysyemet.

På Schweizersidan:
Champery. Tervlig äldre större by ligger i andra ändan på systemet

Champosin. Mindre by. Inget alternativ.

Morgins. Mysig trevlig liten by. Flera fina offpiståk slutar i dalen ovanför byn.

Skidåkningen då?
Trots sin relativt låga höjd får området oftast bra med snö. När det blåser bort på högre höjd stannar den här i skogarna. Naturligtvis bäst tidigt på säsongen. I April är det nog mera tveksamt.
Dessutom blir det så gott som aldrig stängt för dåligt väder. Prodinkabinen går alltid den transporterar nämligen upp personal till Avoriaz.
En gång, ett nyår för en massa år sen när en korkad reseledare påstod att allt var stängt pga snöstorm. Fick jag och min dotter en av våra bästa puderdagar någonsin ensamma i skogen under kabinen som gick hela dan.

Skidåkningen är varierad, från lätt till ramla så slår du ihjäl dej (la Mure Swiss)
Vad många missar är åkningen på andra sidan Morzine. Uppe vid Pointe de Nyon och ner mot Les Gets kan det vara riktigt bra. Och mycket litet seriösa skidåkare.

Litet här och där finns det baksidor som slutar i en längre eller kortare hajk på nåt längdåkningsspår..
Jag Skulle välja att bo i Morzine. Eller Champery.
Om du har tillgång till bil finns bra utflyktsmöjligheter. Frän Morzinesidan är det inte långt med bil till Grand Massive med Flaine, Les Carroz, Samoens.
Från Champerysidan Ovronnax, (okänd höjdare), Saint Bernard; Bruson och Verbier.

Nu var det några år sen jag var i området så jag har inte koll på prisbilden. Men generellt har priserna ökat avsevärt i Frankrike sen Euron kom till. Speciellt på höghöjdsorterna där inget vanligt folk bor. Jämför Val D Isere med Bourg Saint Maurice. I Schweiz har det stått mer stilla.

Ha en trevlig säsong med mycket puder.

portes du soleil
Hur är det med Montriond då?
På pistkartan i lyxkatalogen som Morzines turistbyrå skickade till mig så ser det ut som Montriond ligger ungefär 100 nedanför Morzine. Men man vet ju hur det kan vara ibland, 100 m höjdskillnad kan vara bra mycket längre om det skall promeneras - och det verkar som det är det man får göra (om man nu inte kör bil fram och tillbaka hela tiden) för det finns ingen utmarkerad lift upp till Morzine. Anledningen till att jag frågar är att en av Morzines fyra/fem fastighets förmedlare menade
att det var ont om ledigt långtidsboende i själva Morzine, och nämnde då istället Montriond som alternativ. Väntar fortfarande på svar från de andra fastighetsförmedlingsbyråerna, men jag tänkte höra efter om det var någon (Gubbfan kanske) som hade lite koll på Montriond och avstånd till Morzine..

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp