Prao på skandinavisk ort!

Rydellarn

Ny medlem
Hej!
Nu är det så att en snubbe i åttonde klass som ska praoa vecka 6 och 7 och funderar på att praoa i Åre, Hemsedal, Trysil eller någon av de bättre orterna i Sverige eller Norge.
Den orten jag är mest intresserad av just nu är Hemsedal pga av närheten när man bor i skåne och att jag helt enkelt tycker att den är väldigt intressant pga mycket offpistmöjligheter, frän park...
Liftkort får man väl gratis om man jobbar för skistar? Sen undrar jag också hur det är med boende, fixar Skistar något boende, får man betala fullt pris, hur är det med ålder då (de flesta boendena får man inte bo i om ingen är över åtminstonde 15), bor man hos någon annan...
ni som läser det här inlägget kanske tom jobbar på ngn av orterna och har ett jobb där jag skulle kunna ha min prao:)
Tacksam för svar och tips, allt!

MVH, Daniel Rydell:P

kolla skistar.com, klicka dig fram till de olika destinationerna. och under "kontakt" finner du troligtvis både mailadresser och telefonnummer, så kan du fråga skistar direkt, och på så sätt få rätt svar. Istället för att få massa olika svar här på freeride.

Claar sa:
kolla skistar.com, klicka dig fram till de olika destinationerna. och under "kontakt" finner du troligtvis både mailadresser och telefonnummer, så kan du fråga skistar direkt, och på så sätt få rätt svar. Istället för att få massa olika svar här på freeride.
Jo självklart har jag gjort det, men jag har inte fått något svar än och därifrån får jag ju inte direkt någon bra kritik (tror inte att deras egen hemsida skulle säga något negativt om sig själva) :). jag vill veta lite erfarenheter från andra om hur det var och så vidare (tror inte att deras egen hemsida skulle säga något negativt om sig själva :)

Senast ändrad:
Update:
Nu har jag mer och mer siktat in mig på Hemsedal men fortfarande inte uteslutit något annat alternativ, Det jag fortfarande inte har någon som alls koll på är om skistar fixar boende och liftkort och hur mycket man måste betala av boendepriset isåfall, fullpris som vanligt?
Någon som vet?
Tack, Daniel Rydell

Senast ändrad:
Om du ska praktisera inom Skistar kommer du mest troligt att få låna ett liftkort under tiden du är där.
Har svårt att se att du skulle få boendet gratis, du kommer nog få betala en del, hur mycket kan jag inte svara på. Sånt kan du ju kolla upp när du pratar med dem.

bump, men till vecka 14 och 15, våran mentor sa fel... Jag har mailat många men inte fått svar från många också. Några som berättat att de inte kan ta emot mig är Åre skistarshop torget, Åre skistar skidskola, Hemsedal alla skidskolor och skidshoppar som är "skistars", Lindvallen skistarshop (skistarshop gick om jag löste boende själv) och skidskola, Tandådalen skistarshop, Hansons i Åre, Åre "Verkstan", Kungsberget, och en del andra som jag inte kommer på nu...

Jag har praoat i Åre, du får liftkort men inte boende... var väl typ 70% åka och 30% liftvärd, ta in gondolerna på eftermiddagen och lite sånt. Man kan ha värre prao. Mat betalar väl din skola.

Men ta inte prao i en skishop, då får du ju bara stå inne hela dagarna? Praoa som liftvakt, pistör eller något sånt.

felix sa:
Jag har praoat i Åre, du får liftkort men inte boende... var väl typ 70% åka och 30% liftvärd, ta in gondolerna på eftermiddagen och lite sånt. Man kan ha värre prao. Mat betalar väl din skola.

Men ta inte prao i en skishop, då får du ju bara stå inne hela dagarna? Praoa som liftvakt, pistör eller något sånt.
Min skola ger tyvärr ingen ersättning för t.ex mat eller något... Det verkar najs, men tror att det kan vara svårt för mig då mina föräldrar inte vill betala boende. Skulle vara om man fick tag på någon som man/ens föräldrar känner som man skulle kunna bo hos. Tack

Rydellarn sa:
bump, men till vecka 14 och 15, våran mentor sa fel... Jag har mailat många men inte fått svar från många också. Några som berättat att de inte kan ta emot mig är Åre skistarshop torget, Åre skistar skidskola, Hemsedal alla skidskolor och skidshoppar som är "skistars", Lindvallen skistarshop (skistarshop gick om jag löste boende själv) och skidskola, Tandådalen skistarshop, Hansons i Åre, Åre "Verkstan", Kungsberget, och en del andra som jag inte kommer på nu...
De mer kända och större fjällanläggningar så brukar personalansvarige planera sin personalåtgång samt hur många praktikanter de kan ta emot från olika ställen som folk från olika skolor på olika nivåer på hösten innan säsongen börjar och då kan de även fixa så att man kan bo i personalboendet ibland även gratis. Att man som ansvarig väljer att inte ta emot personer till prao från grundskolan är för att man inte har möjlighet att avsätta en handledare för denna tid. Ibland kan det även bero på annat.

Att strunta att svara på epost är ganska vanligt under säsongen, bäst är att ringa och be dem att läsa ditt brev och sen få ett kort svar.

Bra är om du säger vad ditt syfte är med praktiken vad du vill lära dig och vilka verksamheter som intresserar dig mest. Berätta en anledning till hur det kommer sig att du är intresserad av den typen av verksamheten som fjällanläggningen bedriver. Du skrev att anledningen att du skickat förfrågningar till vissa ställen var att du tycker om att åka offpist och i park. Dessa anledningar kan säkert utvecklas till något som du vill lära dig mer om, att du vill vara i sån verksamhet där du får vara med och se hur fjällanläggningen jobbar med dessa områden.

Om du skriver ett sånt meddelande här så kan du säkert få tips på vilka du kan kontakta och hur.

Senast ändrad:
Lite random bump så här strax efter lunch. Iaf jag har prao vecka 50 och är ute efter prao i fjällen.
Tror ni det finns möjlighet att praoa denna vecka eller är det för tidigt på säsongen, tänkte att typ tandådalen och lindvallen öppnar väl i samma veva. Ni som sökt prao och praoat på skidorter vem har ni då kontaktat för prao som liftvakt eller liknande? Och har ni fått lämpliga jobb?, (läs: åka så mycket skidor som möjligt).

Tillbaka
Topp