present till blivande säsongare

• Trådstartare Trådstartare ojsanhoppsan
  • Start datum Start datum
O

ojsanhoppsan

Guest
Hej!

Min pojkvän ska iväg till alperna på säsong nu i vinter och jag vill ge honom den bästa klappen jag bara kan i jul! Han är i 20års åldern. Tyvärr är jag inte så jätteintresserad av skidor och utrustning etc men vill gärna ge honom något som han kan få nytta av under sin säsong..

Han har redan pratat om lavinkit och tror att han redan löst det så det funkar ju inte.. Sen vet jag inte riktigt vad man kan tänkas behöva? Han åker både bräda och skidor - han ska jobba som bergsguide.

Någon av er som varit ute på säsong kanske har några idéer? det kan lika gärna vara något icke-skid-relaterat men som ändå är användbart när man är bortrest så länge i alperna.

Supertacksam för tips!

Senast ändrad:
Stor respekt till din kille som hunnit med en typ 5-årig utbildning vid 21 års ålder. Utan lavinutrustning dessutom!
(Okej, nog med ironi. Misstänker att han fått jobb som nån form av pistör, bergspatrull eller resledare)

Förslag:
Flygbiljett t o r för dig till Italien?
Skidintresserad tjej?

Nja, 8 år är väl det snabbaste man kan bli guide på inräknat förkraven. Jag gissar på reseledare.
Om han redan har skaffat lavinutrustning blir mitt förslag att du ger honom ett presentkort på en lavinkurs.
Det finns en tråd med "bra att ha grejer" för en säsong om du söker lite. Du hittar kanske inte så många tipps på presenter men de kan vara användbara för din kille ändå.

Låter tråkigt, men ett underställ i Merinoull
Varmt, och merinoull luktar inte som andra underställ
Aclima håller Världsklass

Senast ändrad:
Mitt förslag är att du ger honom en rejäl laddning kondomer. Något ni båda kan dra nytta av!

GE han en sån där som på bilden! ^
Som sagt, en klocka eller ett Skidstavar!

haha han ska iväg med ett charterbolag och jobba som guide.. så någon 8årig utbildning har han inte hunnit med!

Ja, jag ska luska lite kring hur mycket han hunnit fixa med lavinprylarna.. sen har jag oxå funderat på något bra underställ! Resa dit har jag redan planerat, det blir lagom till hans födelsedag! Funderade på om det fanns någon rolig extra-grej han skulle kunna ha med sig, något att hålla honom sysselsatt när han är ledig.. Men känns lite tråkigt med böcker och filmer och sånt där :/

lägger ut tråden på den där andra tråden då också, tack!

Senast ändrad:
DrJ sa:
Ett par riktigt bra handskar.
10681b063189b5b232f8cb944c85c9d6.jpg

Hade min tjej gett mig ett par så hade jag blivit sjuuukt glad! :)

jeffa sa:
Mitt förslag är att du ger honom en rejäl laddning kondomer. Något ni båda kan dra nytta av!
Hahahaha, humor på sin höjd! OnT så tror jag att lite underställ både första och andra lagret är till nytta :)

Fyfan vad vidrigt småsinta ni är med eran internetmentalitet. Håll er on topic angående presenter och sluta whina på att en tjej som inte är skid-intresserad har koll på vad en bergsguide är. Få se om ni skulle bli utskrattade av tjejerna om detta hypotetiskt var ett make-up forum och ni blandade ihop huruvida det var en mascara eller eyeliner er flickvän ville ha i julklapp. Vem vet, de kanske skulle strunta i den lilla felsägningen och faktiskt hjälpa till istället.

Ontopic: Om han har lavinkit, en resa ner för dig att hälsa på, alternativt ett par rejäla handskar. Det är dyrare än man tror.

Senast ändrad:
Fick ett par fårskinnstofflor i julklapp förra året! sjukt skönt att glida ner ett par slitna fötter i efter en hård dag på berget:)

Finns det inte viss risk att han läser denna tråden? Lär inte finnas så väldans många som passar in på beskrivningen av honom heller.

ojsanhoppsan sa:
haha han ska iväg med Northlander och jobba som bergsguide.. så någon 8årig utbildning har han inte hunnit med!
(...)
Jahaaaa, en såååån bergsguide.
En sån bergsguide som kör pistvisning, pratar på bussen till hotellet och kör barrunda 2ggr/veckan. ;)

(Ta inte illa upp av ironin i det här forumet. De flesta av oss lider av ganska svåra abstinensbesvär så här års när skidsäsongen nalkas, och många är inte sig själva riktigt fram tills första snön. PNyberg sover t.ex med lampan tänd har jag hört...)

Hursomhelst:
En "jag-kommer-och-hälsar-på-dig-biljett" är nog prio ett.
Ska det tvunget vara prylar, så tror jag på
GoPro-kamera (ca 2500-3000kr)
Grymma handskar (900-1200kr. köp ett par billigare om du inte tycker om honom) (Handskarna PNyberg länkade till är grymma, Hestra Army leather heli ski är kanske lättare att få tag på, och är garanterat skitbra)
Underställ i merinoull är ovärderligt för säsongare (800kr/del) (Syntetunderställ luktar roadkill efter 1 dag, merinoull kan man köra uppemot 2 veckor utan att man blir alltför motbjudande)

ojsanhoppsan sa:
(...)jag är väl lite intresserad av skidåkning och så, problemet är att det är så nedrans kallt bara!!
Ledsen, men du har garanterat dåliga kläder! Köp merinoullunderstället till dig själv - det är en riktig superprodukt)
Läs klädguiden: https://www.freeride.se/content/4793/

OscarFS sa:
En hjälmkamera GoPro alternativt contour, då kan han dokumentera sin resa och skicka till dig!
aa, de är de bästa tipset! rekomenderar gopro 960p hd, den är bäst för vinter (skidor/snowboard) enligt mig, om inte hd hero 2! som är mkt bättre!

Down sweater av valfritt märke, helt oslagbart när han plöstligt börjar frysa och måste valla runt folk i systemet... Köp en till dig själv så är du också varm, häftig bergslook på köpet ;-)
Vad som från Patagonia, peak, marmot, norröna eller liknande. Kostar 1500-2000 kr ungefär. Stadiums egen ser helt okej ut (kanske det bästa plagg jag sett från dem?) och kostar precis under tusenlappen.
Är det en mindre investering du är ute efter är en buff riktigt skön att ha!

Med det jobbet hade jag gett honom en rejäl laddning Resorb, säg en 25-30 rör kanske räcker på en säsong. :cool:

Blide sa:
Down sweater av valfritt märke, helt oslagbart när han plöstligt börjar frysa och måste valla runt folk i systemet... Köp en till dig själv så är du också varm, häftig bergslook på köpet ;-)
Vad som från Patagonia, peak, marmot, norröna eller liknande. Kostar 1500-2000 kr ungefär. Stadiums egen ser helt okej ut (kanske det bästa plagg jag sett från dem?) och kostar precis under tusenlappen.
Är det en mindre investering du är ute efter är en buff riktigt skön att ha!
Får väl slå ett slag för att köpa Primaloft ist för dun.?
Tycker sj att det är enklare att ha en primaloft då man slipper att tänka på att den ska torka så fort som möjligt om den blir blöt. Den värmer även om den blir blöt, och börjar inte läcka dun om det blir hål i den.
Tvätt är dessutom idiotsäkert...

"+1" som ungdomarna säger. Dun är ett utmärkt material till fjärdelager, men som andralager? Nej säger jag.

Marmot ama dablam jacka går för typ 1500 spänn nuförtiden och är en grym dunjacka som packar ihop till ingenting.

Eller en syntetjacka som PNyberg snacka om. Jag håller med tompa beträffande dun som mellanlager.

Sen är ju alltid ett par schyssta solbrillor bra att ha, eller ett par goggles.

Och vad finns det mer... Får man gratis tunade skidor när man jobbar som guide? annars är det kanske bra med ett litet skidreparations-kit med valla, billigt litet resestrykjärn från loppis, kantfil.

Dock... en pojkvän som ska ner och jobba som guide hade jag nog givit ett kyskhetsbälte och svalt nyckeln... Förlåt, kunde inte hålla mig ;)

marux sa:
Fyfan vad vidrigt småsinta ni är med eran internetmentalitet. Håll er on topic angående presenter och sluta whina på att en tjej som inte är skid-intresserad har koll på vad en bergsguide är. Få se om ni skulle bli utskrattade av tjejerna om detta hypotetiskt var ett make-up forum och ni blandade ihop huruvida det var en mascara eller eyeliner er flickvän ville ha i julklapp. Vem vet, de kanske skulle strunta i den lilla felsägningen och faktiskt hjälpa till istället.

Ontopic: Om han har lavinkit, en resa ner för dig att hälsa på, alternativt ett par rejäla handskar. Det är dyrare än man tror.
Riktigt sant, om man inte är skidintresserad kan man ju inte veta! men de verkar ju ingen fatta!

Nosnasfreerider sa:
Riktigt sant, om man inte är skidintresserad kan man ju inte veta! men de verkar ju ingen fatta!
Är man "född och uppvuxen" i de schweiziska alperna så vet man vad en bergsguide är, och man vet att en reseledare inte är en bergsguide...

Walkie talkies. Alltid bra att ha med på berget, särskilt om man vill fota eller filma någon gång.

Lavinkurs. Något som fler borde lägga pengar på men som man har svårt att få tummen ur och faktiskt göra.

En dag med "riktig bergsguide".

Offpistguide över det aktuella området.

Viktors skägg (något han kommer uppskatta efter guidekursen)

Här finns lite billiga handskar, underställ och väskor. http://www.addnature.com/department.aspx?dept_id=13465

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp