Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

kurono

Aktiv medlem

eriC1

Medlem
Hej !

Tänkte kolla här på forumet vad som är en rimlig prisnivå på ett par Atomic Hawx 2.0, 130.

Förslag ?
Svårt å säga, begagnatmarknaden för pjäxor är ju inte jättehet, speciellt inte vanliga alpinpjäxor. Nypris på dessa borde väl ha legat nånstans 3500-4500 om jag inte är helt ute å cyklar. Av egen erfarenhet så är det sällan man kan få ut mer än 30-40% av nypris, om dom inte är helt oanvända. Så jag hade kanske lagt ut annonsen på runt 700-1000 beroende på skick, och se om någon nappar.

KlasS

Medlem
Svårt å säga, begagnatmarknaden för pjäxor är ju inte jättehet, speciellt inte vanliga alpinpjäxor. Nypris på dessa borde väl ha legat nånstans 3500-4500 om jag inte är helt ute å cyklar. Av egen erfarenhet så är det sällan man kan få ut mer än 30-40% av nypris, om dom inte är helt oanvända. Så jag hade kanske lagt ut annonsen på runt 700-1000 beroende på skick, och se om någon nappar.
Jo, det verkar vara rimligt kanske.
Fint skick på pjäxorna i alla fall, både skal och innersko.
Tack för återkopplingen.

Andersson_20

Ny medlem
Hej! Behöver prisförslag på ett par Atomic Bent chetler 120 19/20.
De är 184 cm och monterade med en sth2 16.
Åkta 6 dagar i Japan nu i januari.

erik_lagg

Aktiv medlem
Hej! Behöver prisförslag på ett par Atomic Bent chetler 120 19/20.
De är 184 cm och monterade med en sth2 16.
Åkta 6 dagar i Japan nu i januari.
Man verkar få det paketet för 608 Euro på Sport Conrad (om jag såg rätt). Då är väl nånstans runt 5’ ett rimligt pris om de är i nästan nyskick. Redigerat: kanske upp emot 5,5 efter att ha kollat växelkursen ( nypris ca 6400).

Senast ändrad:

goofybowl

Medlem
Behöver hjälp med att sätta ett rimligt pris på ett skidkit jag säljer.

Har försökt sälja detta i ett par veckor på olika köp & sälj men utan att lyckas. Nu ligger de ute på facebook för 1000:- i en lokal köp & sälj grupp.

Några har skrivit till mig och undrat om twintip går att åka vanlig slalom med och vänner som jag vet är ute efter skidor har sagt att det är bättre att hyra vanliga skidor för "de kan ändå inte göra volter". Skrämmer twintip bort folk?

erik_lagg

Aktiv medlem
Behöver hjälp med att sätta ett rimligt pris på ett skidkit jag säljer.

Har försökt sälja detta i ett par veckor på olika köp & sälj men utan att lyckas. Nu ligger de ute på facebook för 1000:- i en lokal köp & sälj grupp.

Några har skrivit till mig och undrat om twintip går att åka vanlig slalom med och vänner som jag vet är ute efter skidor har sagt att det är bättre att hyra vanliga skidor för "de kan ändå inte göra volter". Skrämmer twintip bort folk?
Du skulle nog tjäna på att dela upp paketet i pjäxor och skidor. Beskriv gärna skicket på skidorna också. Squire tycker jag drar ner priset på skidorna - en alldeles för bräcklig bindning för att hoppa eller åka switch med.

pd

Aktiv medlem
Skrämmer twintip bort folk?
Tydligen. Men du får lägga till i beskrivningen att det förmodligen är de optimala skidorna för föräldrar som på sportlovet skall åka framlänges och baklänges med småkidsen. Gör heller inget om de blir överkörda. De har dessutom tio av tio möjliga coolhetspoäng i jämförelse med andra föräldrars skidor. Och så kanske även sälja skidor och pjäxor separat.

goofybowl

Medlem
Du skulle nog tjäna på att dela upp paketet i pjäxor och skidor. Beskriv gärna skicket på skidorna också. Squire tycker jag drar ner priset på skidorna - en alldeles för bräcklig bindning för att hoppa eller åka switch med.
Tydligen. Men du får lägga till i beskrivningen att det förmodligen är de optimala skidorna för föräldrar som på sportlovet skall åka framlänges och baklänges med småkidsen. Gör heller inget om de blir överkörda. De har dessutom tio av tio möjliga coolhetspoäng i jämförelse med andra föräldrars skidor. Och så kanske även sälja skidor och pjäxor separat.
Tackar!
Angående priset då? Vad skulle skidorna med bindningar och sedan pjäxorna vara värda?

Pillard

Aktiv medlem
Tackar!
Angående priset då? Vad skulle skidorna med bindningar och sedan pjäxorna vara värda?
Skidorna borde du kunna få 1000:- för kan jag tycka, kanske mer tom. Betänk alla sportlovsföräldrar som får betala betydligt mer för samma sak på Stadium och pjäxorna kanske 500. Så egentligen är du nog inte så off men kruxet nu är att den som kanske har rätt skostorlek men inte vill ha skidorna bangar ur på det. Sen har du andra som vill ha skidorna men redan har pjäxor osv.

farsan56

Aktiv medlem
Ja det är gott om optimister onekligen. Kanske Blocket funkar men på Freeride är nog medvetenheten lite för stor för att lyckas med den typen av överpriser.
Fast du slipper ju klistra dit komihåg-lapparna på skidorna, det är redan klart. Hur snyggt som helst ju.
Nä nu sticker jag ut och kollar om högzon öpnnar snart. Med Shift utan lappar, hoppas jag får till det. :)
Ha de folks!

MKOL

Medlem
Behöver er input? Har en heeelt oanvänd Rome Mechanic 2018 som var ett rent felköp när jag precis hade börjat åka. Som sagt helt oanvänd men "uppackad". Känns 2 lök rimligt att begära? Eller är det kanske bättre att jaga fatt i några basicbindningar och sälja som ett (nybörjarvänligt) paket på blocket för 3 lök?

unsuspected

Aktiv medlem
1500-2000kr för brädan. Allt beror på vad det är för bindningar men max 3000kr om du vill ha det sålt. Är en katastrof vinter på många ställen i landet så går att fynda nytt.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Här har vi en riktig entreprenör!
Skynda er, priserna går uppåt nu! ☝ o_O

farsan56

Aktiv medlem
Haha, ja jäklar. Dessa sportlovspriser, allt blir dyrare. Här gäller det att ha is i magen. Efter v9 är dom nog nere i pris igen.
Jag tänker vara kall och vänta lite :LOL:

Anzom

Aktiv medlem
Rent generellt tycker jag att fler borde tänka på miljön och sänka priserna på Köp och Sälj. Det hade gjort att fler varit villiga att handla och undvarat nyinköp.

Jackor verkar finnas någon överrenskommelse att de ska kosta 2000:- på freeride? Kartell?

Personligen kan jag inte förstå att man kan vara beredd att lägga en 1000 - lapp mindre än nyinköp för något som är beggat. Oavsett om det är jackor, skidor eller vad det nu än kan vara. Risk kontra sparade slantar går först ihop vid halva reapriset. En begagnad jacka borde max kosta 1000:- och ett par 3 år gamla skidor borde taket vara 2500:-.

Pillard

Aktiv medlem
Rent generellt tycker jag att fler borde tänka på miljön och sänka priserna på Köp och Sälj. Det hade gjort att fler varit villiga att handla och undvarat nyinköp.

Jackor verkar finnas någon överrenskommelse att de ska kosta 2000:- på freeride? Kartell?

Personligen kan jag inte förstå att man kan vara beredd att lägga en 1000 - lapp mindre än nyinköp för något som är beggat. Oavsett om det är jackor, skidor eller vad det nu än kan vara. Risk kontra sparade slantar går först ihop vid halva reapriset. En begagnad jacka borde max kosta 1000:- och ett par 3 år gamla skidor borde taket vara 2500:-.
Det var väl märkligt resonerat? Om man nu är miljövänlig borde man ju betala mer för begagnat? Det är ju valet att köpa begagnat istället för nytt som är det resurssparande.

Vad som är rimligt begagnatpris styrs ju självklart av vad alternativa priset är. Att börja med prisregleringar känns däremot synnerligen dumt

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp