Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

la_grave

Aktiv medlem
Vad gäller CoreUPT-skidorna är väl 3000:- ett uppskattat marknadsvärde. Skidorna är slut hos SC och vill man ha något motsvarande (minus lite för osäkerheten det innebär att köpa av en privatperson snarare än en butik) går det förmodligen, även med vårpriser, för minst 3000:-. Inköpspriset är rätt ointressant: ska sponsrade åkare som säljer överblivna skidor ge bort dem eftersom de kostade 0:- i inköp?

Håller med la-grave.
Skidorna är värda mer än 99 euro, vad köparna gett är irrelevant .
Om det kommer några nya till hösten kommer de att kosta 4-5 ggr mer.
Bara att gratulera dem som hann köpa till en bra affär.
Till det priset skulle det vara lönsamt även för butiker i Sverige

ALPINBUTIK sa:
Håller med la-grave.
Visst kan dom vara värda mer än 99€, det som i alla fall jag anser dåligt är om säljaren uppger att han/hon köpt dyrt (nypris) och säljer billigt. Hur kul är det då för köparen som har betalt 3000kr men får ett kvitto på 99€. Om däremot köparen är med på det hela, är det helt ok och en bra deal för båda...

PNyberg

Ny medlem
Freeridefredde sa:
ALPINBUTIK sa:
Håller med la-grave.
Visst kan dom vara värda mer än 99€, det som i alla fall jag anser dåligt är om säljaren uppger att han/hon köpt dyrt (nypris) och säljer billigt. Hur kul är det då för köparen som har betalt 3000kr men får ett kvitto på 99€. Om däremot köparen är med på det hela, är det helt ok och en bra deal för båda...
Sanning, broder...sanning.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Håller med ... 2 500 kr för ett par nya Slasher eller BTD respektive 3 000 kr för Watch Out , oanvända av säsongens modell, är ett helt OK pris. Inte ett klipp på samma sätt som 99€ men svårt att hitta något bättre nytt för under 3 000 kr!

/ MM

rabbit

Aktiv medlem
la_grave sa:
Inköpspriset är rätt ointressant
Jag är medveten om att "näringslivet", girigheten och den rådande plutokratin inte vill få sitt utbarmande av samhället stört av såna saker men för en civiliserad människa finns det etiska och moraliska aspekter.

la_grave

Aktiv medlem
rabbit sa:
la_grave sa:
Jag är medveten om att "näringslivet", girigheten och den rådande plutokratin inte vill få sitt utbarmande av samhället stört av såna saker men för en civiliserad människa finns det etiska och moraliska aspekter.
En civiliserad köpare försöker inte blåsa säljaren. Men du kanske är en sådan där människa som tycker det räcker med att betala för bensinen (helst dela med föraren/bilägaren) när du får lift en längre sträcka?

Mountain_Man

Aktiv medlem
delta sa:
ALPINBUTIK sa:
Enligt svensk lagstiftning är det alltid butiken som sålt skidorna som har garantiåtagandet, antar att det är likadant i Tyskland. Garantin gäller även om skidorna bytt ägare
Handlaren står för legal liabilities (gewährleistung) under 2 år som nedimplementerat från EU texten.
Tillverkaren kan lämna (frivillig) garanti enligt vilka villkor och tider denne vill, längre eller kortare än 2år. Bredare eller smalare täckning. Garanti är ordet som används fran tillverkaren.
Hör ju faktiskt till mindre onödigt vetande att känna till skillnaden. I Sverige pratar vi om reklamationsrätt som är lagstadgad. Normalt tre år mot fabrikationsfel eller liknande. Garanti lämnas av butik/agent och /eller tillverkare och kan utformas på högst skilda sätt, läs det finstilta när du köper en produkt. Det är alltså inte alls säkert att du får garanti på ett par skidor du handlar i en butik även av ett stort etablerat märke, lagstadgad reklamationsrätt har du däremot.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

/MM

Senast ändrad:

PNyberg

Ny medlem
la_grave sa:
rabbit sa:
la_grave sa:
En civiliserad köpare försöker inte blåsa säljaren. Men du kanske är en sådan där människa som tycker det räcker med att betala för bensinen (helst dela med föraren/bilägaren) när du får lift en längre sträcka?
Ska vi åka på roadtrip du och jag? Jag har bil :D

FF

Aktiv medlem
Jag håller med om att det nånstans ändå är marknaden som bestämmer priset. Om jag köper något på freeride till ett pris jag tycker är bra är det väl egentligen ganska irrelevant vad den förre ägarn köpte saken för. I och med att core-upt är skidor som ganska konsekvent går att få till vrakpriser med ojämna mellanrum på diverse reor borde detta vara något som reflekteras i det av markaden satta priset.. Sen blir det ju lite annorlunda om man säljer saken till sin polare eller så, om man ska kränga nåt som man kommit över riktigt billigt tycker jag.

la_grave

Aktiv medlem
PNyberg sa:
la_grave sa:
rabbit sa:
Ska vi åka på roadtrip du och jag? Jag har bil :D
Visst! I storleksordningen vad Swebus tar för samma sträcka tycker jag är ett bra pris om jag får åka bil istället, oavsett om det är 1 eller fyra personer i bilen.

Fre-drik

Medlem
Priset på en vara/tjänst har ofta dålig koppling till varan/tjänstens verkliga värde. Det är vad köparen (marknaden) är beredd att betala som ska bestämma pris. Att t.ex. köpa billigare skidor i Tyskland och sälja dem dyrare i Sverige är inte konstigare än att privatimportera bilar från Tyskland och sälja dem till ett högre pris i Sverige.

Jag förutsätter att freerdie medlemmar har bättre koll på vad som är en rimlig prisnivå för skidprylar än andra.
Tycker man att priset är för högt? Skit i att köpa

Utter

Aktiv medlem
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=93656 Nu är 2,8k inget jättehögt pris, tycker bara att det är lite risigt av alla som köpte skidor på utförsäljningen (om det inte var fallet här så ber jag om ursäkt) bara för att sälja med förtjänst (rätt hög förtjänst dessutom). När det faktiskt var folk som försökte köpa skidor för att faktiskt använda själva.

JL76

Aktiv medlem
Utter sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=93656 Nu är 2,8k inget jättehögt pris, tycker bara att det är lite risigt av alla som köpte skidor på utförsäljningen (om det inte var fallet här så ber jag om ursäkt) bara för att sälja med förtjänst (rätt hög förtjänst dessutom). När det faktiskt var folk som försökte köpa skidor för att faktiskt använda själva.
Hoppas att folket här väntar ut dessa "spekulanter" till de sänker ner till vettig nivå, dvs <1500kr. Har inte testat CoreUpt men de har haft så många reor och nypriset är såpass lågt att beg.marknaden borde avspegla detta lite bättre.

Hippieolle

Ny medlem
mattheuw sa:
nä usch för att nån försöker tjäna pengar. så får det ju inte gå till!
Givetvis ska man ta betalt för det man säljer, men man behöver inte lura andra. Ett sådant köp - och säljforum som Freeride har bör istället bygga på solidaritet och en kollektiv vilja att "hooka upp" andra med bra och prisvärda prylar - inte att profitera på tiotalet par lagg som man köpt en vecka tidigare för en spottstyvel av den summa man nu försöker kränga dessa för.

Tillägg:

Den som sitter på ett par Born to drop från tyskrean och vill bli av med dem (för en rimlig summa) kan vänligen kontakta mig :)

Senast ändrad:

CLarsson

Ny medlem
Givetvis ska man ta betalt för det man säljer, men man behöver inte lura andra.
2 800 är ju ett ganska bra pris för ett par slasher som är helt nya. Som många redan påpekat så är det totalt ointressant vad släjaren köpte dem för då det är köparen som själv bestämmer om han/hon anser att produkten är värd det priset eller inte.

2800 med en viss prut mån är ett bra pris, sen att säljaren var snabb att beställa och kan tjäna en hacka på affären är vll bara bra för han

jolfh

Ny medlem
freshOut sa:
Givetvis ska man ta betalt för det man säljer, men man behöver inte lura andra.
2 800 är ju ett ganska bra pris för ett par slasher som är helt nya. Som många redan påpekat så är det totalt ointressant vad släjaren köpte dem för då det är köparen som själv bestämmer om han/hon anser att produkten är värd det priset eller inte.

2800 med en viss prut mån är ett bra pris, sen att säljaren var snabb att beställa och kan tjäna en hacka på affären är vll bara bra för han
Jag anser att det verkligen inte är ett bra pris på den skidan den här tiden på säsongen - köpt från en privatperson. Själv köpte jag ett par CZAR för 3100 från skistore för någon vecka sedan. Vilket alltså är ungefär halva priset jämfört med i början av säsongen.
rekommenderat

Rimligt pris för ett par slasher nu bör alltså ligga runt 2000. Förmodligen ännu lägre med tanke på att efterfrågan bör vara rätt stillad efter tyskens mega-rea. Men givetvis får man sätta vilket pris man vill...

JL76

Aktiv medlem
mattheuw sa:
nä usch för att nån försöker tjäna pengar. så får det ju inte gå till!
Ifall en skida kostade 449 EUR ny så tycker inte jag att 2800 nu i maj för dem från nån privatperson är ok, speciellt inte med tanke på som jag skrev att märket oftast reas ut.
Har inte med att folk inte får tjäna pengar att göra utan att priset inte är rimligt för ett par skidor på köp&sälj.

Senast ändrad:
L

limegreen

Guest
anekdot (bekännselse) angående ovanstående affärer:
det här var väl dec 2010, hade nyss kommit upp till åre för min 2a vinter å gled förbi på johan jonssons välgörenhetsloppis i förhoppning om att fynda/göra klipp. mycket riktigt fanns där en del smått & gott. ha-begäret växte samtidigt som affärsmannen (juden, om man får utrycka sig icke samtidsenligt i kränkt-samhället) i mig ville göra sig påmind. jag hittade en del intressant å började köpslå med johan - det blev en segdragen process, jag kom å gick flera gånger tills han till slut gav mig ett jäkligt fint paketpris på beggade (bitvis med nykvalité förvisso) men högst kvalitativa saker. hemma, när gottesuget/köpruset lagt sig så insåg jag att det kanske blev någon sak för mycket, då jag redan hade ok skidutrustning. man kan säga att jag handlade därför att möjligheten fanns att det skulle bli billigt (och, i ärlighetens namn, att jag kunde prova att sälja det jag ej skulle behålla dyrare). inom 1 vecka efter johans marknad slängde jag ut en fin down-jacka här på freerides köp/sälj för kanske det dubbla eller 3-dubbla (minns inte riktigt) som jag gav johan för den. men ändock skapligt billigare än en ny, då jackan var i nyskick. jag försökte alltså göra mig en liten slant var det tänkt, utifrån ovanstående tänk: om säljaren å köparen är nöjd så är allt bra. dvs johan fick sina pengar och jag skulle få mina, och kanske nån tjomme i allingsås drömjackan till ett ok-pris. dessvärre luskade johan reda på detta å fick mig (med råge) att inse den moraliska aspekten i det hela. kontentan e att nu sitter jag här, delvis fortfarande med ett risigt samvete gentemot johan, men också med 2 fina par friåkarlagg som ingen vill köpa. surt sa räven, eller skit ska skit ha - som morfarsgubben brukade proklamera då å då. det var icke värt besväret!

Senast ändrad:

Hippieolle

Ny medlem
carl-pedal sa:
Jag köpte mina nya för halva priset. Vilken jävla tomte som tror att han ska få iväg dom för en sånn drömsumma.
Jovisst. Nu ingick ju ett par Marker Dukes också (vilket ju inte är en helt värdelös bindning). 3500 vore väl ett tämligen bra pris för hela kalaset kanske. Konstigt hur vissa tror att deras utrustning är värd multum i andrahand...

L

limegreen

Guest
TTovle sa:
carl-pedal sa:
Hippieolle sa:
Åh, fy fanken. Vittu oikeesti, som finnen skulle säga. Halva priset vore kanske motiverat?
Jag köpte mina nya för halva priset. Vilken jävla tomte som tror att han ska få iväg dom för en sånn drömsumma.
Top 10 på "bästa priset" i denna tråd?
vad priset beträffar så verkar säljaren ha missat att ta med i annonsen att det i köpet även ingår 1 vecka för 2 på Samos med halvpension på 3-stjärnigt hotell, jeepsafari och en hink tzatsiki vid ankomst. souvlaki

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp