Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

jcca sa:
Har ett par Salomon spk kreation pjäxor (eller något heter de väl?), från typ 2010 tror jag. Är snowboardåkare så de har bara stått, använt de 2-3 gånger för dagsturer till typ Branäs.

Kan man få något för dessa?
Är typ 500kr rimligt, de har ju några år på nacken men ändå inte använts nästan alls
Klart man kan men jag skulle rekommendera blocket istället, där är drt nog lättare att få dem sålda och 500 spänn för pjäxor bör inte va omöjligt

En undran, jag har ju haft ett par nya skid/snowboard-brallor ute på salg nu i en månad men har inte hört ett knyst. Är min prissättning skev eller vad är det frågan om? I ärlighetens namn är det ju typ samma peng som jag gav för dom (UK-import) men ändock, är ju ett riktigt tilbud i min värld! Men det är klart, folk har väl i regel shoppat på sig redan under sommarens bargains :P

Senast ändrad:
limegreen sa:
En undran, jag har ju haft ett par nya skid/snowboard-brallor ute på salg nu i en månad men har inte hört ett knyst. Är min prissättning skev eller vad är det frågan om? I ärlighetens namn är det ju typ samma peng som jag gav för dom (UK-import) men ändock, är ju ett riktigt tilbud i min värld!
Om du med UK-import menar att någon idag kan köpa byxorna för samma peng idag direkt från butik som du vill ha för dem begagnade (även om de är oanvända) så skulle jag säga ja direkt. Helt nya och oanvända prylar kan jag väl tänka mig betala kanske 75% av billigaste jag kan hitta på nätet om det ska vara intressant att köpa beggat.
Är prylarna använda sjunker detta snabbt neråt beroende på skick.

limegreen sa:
En undran, jag har ju haft ett par nya skid/snowboard-brallor ute på salg nu i en månad men har inte hört ett knyst. Är min prissättning skev eller vad är det frågan om? I ärlighetens namn är det ju typ samma peng som jag gav för dom (UK-import) men ändock, är ju ett riktigt tilbud i min värld! Men det är klart, folk har väl i regel shoppat på sig redan under sommarens bargains :P
Om du la ut dom för en månad sen så var det nog inget direkt jättesug efter skidkläder. Blir nog lättare att sälja när snön väl börjar lägga sig. Sen är det ju väldigt trendkänsligt med kläder, nått som är eftertraktat en vinter skyr folk som pesten nästa osv.

Ok mja mitt pris kanske är ca 100 kr billigare än det brittiska nät-priset (frakt + feluträknad kurs...). Jag pers. skulle ju hellre köpa ett par nya (eller beggade) brallor genom annons i Sverige, då affären dels sker mellan svenskar men också klämma/känna-faktorn. Att beställa från utlandet kan ju innebära en del extra-meck ibland. Men alla är vi olika. Jag sökte själv med ljus och lykta efter ett par ljusgråa paltor både på annons men även på svenska sidor, dock utan framgång. När jag väl fann dessa, och till rätt pris, var de tyvärr för baggy för min smak :(

@ Utter
Jo visst är det så, men jag tycker att "utförs-modet" under den senaste 10-års-perioden, likt street-modet, blivit väääldigt brett. Dvs det är ju inte idag som på ex. tidigt 90-tal då något klädd-fenomen blev as-inne ett tag och sedan kom nästa. Idag är det ju en total smet av allting. Även om såklart starka/utstickande färger vart på tapeten ett tag nu (gäller dock inte Åre Motherfuckers/Freeriders From Hell, och liknande små punk/rebel-grupperingar - tack och lov).

Senast ändrad:
Jasså på så vis :) Ja såhär på rak arm så tror jag ju att det skulle kunna gå att få till nån typ av ´lukrativ affär med Fjällsport (alltså ett inbyte...), men det kan bli en svettig match :P

Fan nu kom jag på att du och jag bytte några ord en sen kväll på tågstation i Bräcke eller om det var Ånge ´08! Det var mycket testosteron i rummet minns jag, men så var det ju också strax innan NM.
Själv var jag ko-lugn då jag enbart skulle upp och höfta några Kristiania-svängar en vecka i sann Rimfors-anda. Dock fanns där en oro även hos mig då jag hade lånat ett tält modell Jysk, som jag sedan stationerade mig i på bilparkeringen. Men tack och lov hade jag fått låna en Polar-säck att schlagga i. Tyvärr hade Helin i Gränsen sin inflygning över tältet, så ibland blev det tidiga morgnar :D

Senast ändrad:
AugustAhlnas sa:
Vet inte om det här kanske är en repost men det är i alla fall det mest retarderade jag någonsin har sett!
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=109576
Ja, det där är riktigt sjukt, de är ju till och med 50 % dyrare än vad du kan köpa ett par nya för i Svensk butik, http://www.skistore.se/sv/scott-goggles/10895-goggle-scott-lcg-black-orange-red-chrome-21289.html#, eller har jag missat något, är det något speciellt med paret Philip säljer?

Brukar någon uppmärksamma säljaren personligen när sånt här ocker(?) förekommer?

Senast ändrad:
David-Ivarsson sa:
Tjena har 2 stycken annonser som inte har lockat speciellt mycket.
Några Line traveling circus skidor 178 12/13 med Marker jester 16 bindning där en person har hört av sig men slutade svara. Vad skulle ni kunna betala för det? Körda 1 vecka. https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=111257

Samt en Oakley jacka som jag inte hört ett dritt från så undrar samma sak där. Vad skulle ni kunna tänka er att betala? https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=111258
Ang skidorna så kan du aldrig räkna löspriserna för skida och bindning. Det är inte det dom kostar. Du kan alltid köpa paket och då får du oftast lägga till mellan 0-1500:- för bindingen.
Sen är en fjolårsskida värd högst 50% direkt, är den sen använd så går det värdet ner fort. Tänk på att skidor alltid säljs ut för 30-50% billigare runt påsk och framåt. Finns dom sen kvar hösten efter så är det minst samma rabatt, oftast mer. Så en skida som kostar runt 3500:- ny skulle jag aldrig ge mer än 1500:- för, 2-2500:- om den har en bindning jag verkligen vill ha.

Ang jackan så är det ofta svårsålt. Försökte själv sälja ett väldigt lätt använt Oakleyställ under samma säsong det var nytt. Nypriset låg runt 4500:- för jacka, 4000:- för byxa och jag begärde 2000:-. Inte en enda intressent.

Utter sa:
David-Ivarsson sa:
Tjena har 2 stycken annonser som inte har lockat speciellt mycket.
Några Line traveling circus skidor 178 12/13 med Marker jester 16 bindning där en person har hört av sig men slutade svara. Vad skulle ni kunna betala för det? Körda 1 vecka. https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=111257

Samt en Oakley jacka som jag inte hört ett dritt från så undrar samma sak där. Vad skulle ni kunna tänka er att betala? https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=111258
Ang skidorna så kan du aldrig räkna löspriserna för skida och bindning. Det är inte det dom kostar. Du kan alltid köpa paket och då får du oftast lägga till mellan 0-1500:- för bindingen.
Sen är en fjolårsskida värd högst 50% direkt, är den sen använd så går det värdet ner fort. Tänk på att skidor alltid säljs ut för 30-50% billigare runt påsk och framåt. Finns dom sen kvar hösten efter så är det minst samma rabatt, oftast mer. Så en skida som kostar runt 3500:- ny skulle jag aldrig ge mer än 1500:- för, 2-2500:- om den har en bindning jag verkligen vill ha.

Ang jackan så är det ofta svårsålt. Försökte själv sälja ett väldigt lätt använt Oakleyställ under samma säsong det var nytt. Nypriset låg runt 4500:- för jacka, 4000:- för byxa och jag begärde 2000:-. Inte en enda intressent.
Okej tack så mycket ska fundera ut ett lämpligt pris för de båda grejerna för nytta gör de inte!

kappakomplett sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=112386

6500 känns väl lite lätt tveksamt för ett par begagnade när Länna sport skickar en ny likadan för 5990 (inkl. frakt).
Har man använt skidorna är det nog läge att dra av några tusen till?
Med Atomic(=Salomon) bindningar kostar de 499/519€ med STH2 13/16, alltså är han 2000kr dyrare än nya oåkta.
Nya medlemmar som direkt lägger upp en överprisad annons kommer varje år tyvärr.

Senast ändrad:
JL76 sa:
Med Atomic(=Salomon) bindningar kostar de 499/519€ med STH2 13/16, alltså är han 2000kr dyrare än nya oåkta. Nya medlemmmar som direkt lägger upp en överprisad annons kommer varje år tyvärr.
Jag brukar skicka ett informerande PM med länkar till vad man kan köpa ett par nya för, IDAG, gör så även ni!

Senast ändrad:
jag tycker normalt sett att jag själv tar vettiga priser på det jag säljer, ett år gamla JJs för 1500, Atomic FFG 16 ny för 1000. Jag vet att saker tappar värde så fort de är använda eller tagna utanför butik. Jag försöker nu sälja ett par Project Opinion och funderar på vad som är vettigt. 7000kr i butik, och jag får bud på 3500. Jag tänker att det är ett helt orimligt pris att sälja till. 50% rabatt på ett par helt nya skidor och från en säsong som inte ens startat. Det är förmodligen mer rabatt än vad de kommer gå för när butikerna kör sin rea vid slutet av säsongen. Då är det alltså ett år gamla. Jag tänker mig 25-28% då landar vi på 5000kr vilket borde vara ett vettigt pris om man ser vad folk tar annars för skidor här på freeride.

Vad är rimligt att begära för dom? För 3500 så hänger jag hellre upp dom på väggen i alla fall. Har jag rätt att länka hemsidor till diverse välgörenhetsorganisationer som svar? Var är man i närheten att hitta kommande säsongs skidor för halva priset. 3500 är ju inte ens sport-conrad priser.

Jag skulle säga så här. Det är inte omöjligt att hitta nästasäsongsskidor på Conrad med bindning för under 5000:- (köper man dina för 3.500:- måste man ju lägga ca 1500 på en bindning också (begagnatpriset brukar ligga ungefär där). Så säljer du skidorna dyrare än så är det klart att det kan gå att hitta billigare nya hos tysken. Men, och detta är ett stort MEN; tysken säljer inte Extrem-skidor. Så att jämföra med tysken är ju inte relevant, ifall du hittar en köpare som vill ha just ett par Opinion. Men om dina potentiella köpare inte ser nån större skillnad mellan ett par Armada/K2/Salomon/Atomic etc som säljs av tysken och ett par Opinion så kommer de nog inte vara värda mycket mer än 3500. Eftersom du antagligen är den enda som säljer begagnade Opinion i hela världen så har du ju en ganska unik produkt och på den mikromarknaden som är Opinion är du ju den enda som är billigare än ordinarie butikspris. Mitt tips är nog iaf att hålla på dem och vänta tills du hittar någon som ändå tänkt sig att köpa ett par i butik och då kan göra en bättre affär hos dig. För den personen kanske de är värda säg 5000 istället. Under tiden får du nog dock räkna med att du kommer att få en hel del bud i 3500-klassen, dock tycker jag inte att man kan vara allt för hård mot dessa (nu tycker jag iof aldrig att man kan vara det mot folk som ger ett bud, man har ju alltid valet att säga nej, inte mer med det)

AugustAhlnas sa:
jag tycker normalt sett att jag själv tar vettiga priser på det jag säljer, ett år gamla JJs för 1500, Atomic FFG 16 ny för 1000. Jag vet att saker tappar värde så fort de är använda eller tagna utanför butik. Jag försöker nu sälja ett par Project Opinion och funderar på vad som är vettigt. 7000kr i butik, och jag får bud på 3500. Jag tänker att det är ett helt orimligt pris att sälja till. 50% rabatt på ett par helt nya skidor och från en säsong som inte ens startat. Det är förmodligen mer rabatt än vad de kommer gå för när butikerna kör sin rea vid slutet av säsongen. Då är det alltså ett år gamla. Jag tänker mig 25-28% då landar vi på 5000kr vilket borde vara ett vettigt pris om man ser vad folk tar annars för skidor här på freeride.

Vad är rimligt att begära för dom? För 3500 så hänger jag hellre upp dom på väggen i alla fall. Har jag rätt att länka hemsidor till diverse välgörenhetsorganisationer som svar? Var är man i närheten att hitta kommande säsongs skidor för halva priset. 3500 är ju inte ens sport-conrad priser.
En tanke:

Om du nu VILL ha ~5000 för dem, varför skriver du inte det som pris i din annons istället för att annonsera efter bud? Om du annonserar efter bud kommer du ju få just bud.

AugustAhlnas: De är värda så mycket som nån bjuder.
Ifall jag köper saker på forum/blocket osv är det för att jag kan spara ordentligt, inte bara en hundring eller så, att hålla på och deala med någon via mail med ev. paypal, frakt osv är bökigt och då ska "vinsten" motivera det.
Sen har man annat juridiskt läge när man köpt något i butik jämfört av en privatperson.
Sen har du en speciell nackdel i detta då en presumtiv köpare vet att du vunnit skidorna och därmed är varje krona du får för dem ren förtjänst. Så resonerar iaf jag.
Vissa som inte tycker sig få "rätt" pris håller på grejorna för länge tills de sen inte är säljbara alls.
Dina Opinion lär aldrig vara mer värda än just nu.

AugustAhlnas sa:
Pillard sa:
Jag skulle säga så här. Det är inte omöjligt att hitta nästasäsongsskidor på Conrad med bindning för under 5000:- (köper man dina för 3.500:- måste man ju lägga ca 1500 på en bindning också (begagnatpriset brukar ligga ungefär där). Så säljer du skidorna dyrare än så är det klart att det kan gå att hitta billigare nya hos tysken. Men, och detta är ett stort MEN; tysken säljer inte Extrem-skidor. Så att jämföra med tysken är ju inte relevant, ifall du hittar en köpare som vill ha just ett par Opinion. Men om dina potentiella köpare inte ser nån större skillnad mellan ett par Armada/K2/Salomon/Atomic etc som säljs av tysken och ett par Opinion så kommer de nog inte vara värda mycket mer än 3500. Eftersom du antagligen är den enda som säljer begagnade Opinion i hela världen så har du ju en ganska unik produkt och på den mikromarknaden som är Opinion är du ju den enda som är billigare än ordinarie butikspris. Mitt tips är nog iaf att hålla på dem och vänta tills du hittar någon som ändå tänkt sig att köpa ett par i butik och då kan göra en bättre affär hos dig. För den personen kanske de är värda säg 5000 istället. Under tiden får du nog dock räkna med att du kommer att få en hel del bud i 3500-klassen, dock tycker jag inte att man kan vara allt för hård mot dessa (nu tycker jag iof aldrig att man kan vara det mot folk som ger ett bud, man har ju alltid valet att säga nej, inte mer med det)
Jag har erbjudit att skicka med Tyrolia xth 18 för 500 mer, men nu säljer jag dessa separat istället. Under 5000 har jag inte sagt något om, 3500 var de jag tyckte var för lågt.Köper man Opinion så kostar de 6900 på Skistore så får man lägga till 1795 för en 16 bindning. För det priset går det att hitta bindningar på freeride. Det är väl inte ovanligt att man som skidåkare har bindningar liggandes hemma heller för den delen.

Min fråga från början är ju egentligen om 5000 är rimligt, inte om 3500 är orimligt. Lät bara bitter i förra posten. Men 2000 avdraget på nypris måste väl vara ett bra pris?
Precis som jag sa från början. Om jag var på jakt efter ett par av just opinion skulle jag tycka att 5000 var ett schysst pris. Men om jag bara var på jakt efter ett par nya skidor, vilka som helst, av den typen skulle jag tycka att det var för mycket. Din lycka beror som sagt helt på ifall du hittar nån som vill ha just den skidan. Hela den effekten uppstår ju av att Extrem är dyra skidor från början och inte säljs hos Tysken.

Pillard sa:
AugustAhlnas sa:
Pillard sa:
Jag har erbjudit att skicka med Tyrolia xth 18 för 500 mer, men nu säljer jag dessa separat istället. Under 5000 har jag inte sagt något om, 3500 var de jag tyckte var för lågt.Köper man Opinion så kostar de 6900 på Skistore så får man lägga till 1795 för en 16 bindning. För det priset går det att hitta bindningar på freeride. Det är väl inte ovanligt att man som skidåkare har bindningar liggandes hemma heller för den delen.

Min fråga från början är ju egentligen om 5000 är rimligt, inte om 3500 är orimligt. Lät bara bitter i förra posten. Men 2000 avdraget på nypris måste väl vara ett bra pris?
Precis som jag sa från början. Om jag var på jakt efter ett par av just opinion skulle jag tycka att 5000 var ett schysst pris. Men om jag bara var på jakt efter ett par nya skidor, vilka som helst, av den typen skulle jag tycka att det var för mycket. Din lycka beror som sagt helt på ifall du hittar nån som vill ha just den skidan. Hela den effekten uppstår ju av att Extrem är dyra skidor från början och inte säljs hos Tysken.
De flesta intresserade på forumet har ju nyligen haft chansen att köpa direkt från Extrem med 25% rabatt och garanti så det kan bli svårt att hitta någon som missat det tåget och nu vill köpa. De som jämför med det erbjudandet vill nog ha ett lägre pris än 5000 för att göra ett klipp. Är det däremot någon som klämt på skidorna för 7000 i butik så är ju 5000 OK. Svårt läge.

AugustAhlnas sa:
Vad är rimligt att begära för dom? För 3500 så hänger jag hellre upp dom på väggen i alla fall. Har jag rätt att länka hemsidor till diverse välgörenhetsorganisationer som svar?
5k borde du kunna få, om du erbjuder en bindning för 500 extra tror jag de blir ännu lättare att sälja.
Hah hah, det tycker jag helt klart du har rätt att länka till =P.

En fråga!

Har ett par Kung Fujas från 11/12, med Griffon från 12/13 på. Vad känns som ett skäligt pris? Åkte på dom 6 dagar förra året, tänkte mig runt 2000. Vill inte lägga ut dom för något hutlöst och bli halshuggen på köpet, eller sälja dom allt för billigt.

(Som ni kanske förstår köpte jag 11/12 modellen från Tysken förra året)

Senast ändrad:
Tjaswesniper sa:
En fråga!

Har ett par Kung Fujas från 11/12, med Griffon från 12/13 på. Vad känns som ett skäligt pris? Åkte på dom 6 dagar förra året, tänkte mig runt 2000. Vill inte lägga ut dom för något hutlöst och bli halshuggen på köpet, eller sälja dom allt för billigt.

(Som ni kanske förstår köpte jag 11/12 modellen från Tysken förra året)
Nya 12/13 från Conrad kostar ~3500, så personligen tycker jag inte att lägga ut dem för 2000 är alls illa pinkat, lite prutmån måste man ju lägga ut med. Förutsatt att de är i tipptoppskick då.

Har ett par helt nya Line Chronic 13/14 med en marker jester bindning. Inplastade och oborrade. Nypriset ligger på 6750kr, hur mycket kan man lägga ut dom för?

Tillbaka
Topp