Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Ja de ser fina ut, t.o.m kanske helt nya men... Tror att det finns prutmån med tanke på att de går att beställa sprillans nya för typ 700 kr mindre. Idag. ;)

28 euro i frakt till Sverige tillkommer på nedanstående.

1761653448241.webp

Ja de ser fina ut, t.o.m kanske helt nya men... Tror att det finns prutmån med tanke på att de går att beställa sprillans nya för typ 700 kr mindre. Idag. ;)

28 euro i frakt till Sverige tillkommer på nedanstående.

Visa bilaga 41206
1000-lapp billigare var väl lite överdrivet kanske;) (653x11) men billigare i alla fall för nya som sagt så jag instämmer så klart

Har ett par SGN Soleitind, 185 cm, inköpta 2020. Åkt på kanske 7-8 dagar. Borrade två gånger. Mycket bra skick. Tror att skidan är i princip densamma som nuvarande säsong, bara grafiken som är en smula annorlunda.

Vad är ett rimligt pris att sälja dessa för?
Bumpar detta inlägg. Vad är ett rimligt pris att sälja dessa skidor för? Någon som har synpunkt eller inspel? Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_0980.webp
    IMG_0980.webp
    288.5 KB · Besök: 77
  • IMG_0984.webp
    IMG_0984.webp
    161.4 KB · Besök: 73
  • IMG_0982.webp
    IMG_0982.webp
    379.2 KB · Besök: 75
Min tanke rör att det är anmärkningsvärt många som säljer skidor utan bindning. Eller är tydliga i annonsen om vad det är för bindning som har varit monterade och för vilken storlek.
Jag förstår det till viss del om man har en bindning som man stortrivs med som inte finns att köpa längre. Kanske en släktklenod som gått i arv?
Men priset på skidan blir ju helt klart lidande i paritet vad bindningen kostar.
Och skidan utan bindning blir mer svårsåld och till ett lägre pris

Min tanke rör att det är anmärkningsvärt många som säljer skidor utan bindning. Eller är tydliga i annonsen om vad det är för bindning som har varit monterade och för vilken storlek.
Jag förstår det till viss del om man har en bindning som man stortrivs med som inte finns att köpa längre. Kanske en släktklenod som gått i arv?
Men priset på skidan blir ju helt klart lidande i paritet vad bindningen kostar.
Och skidan utan bindning blir mer svårsåld och till ett lägre pris
Kanske bara jag, men för min del så har jag sålt skidor både med och utan bindning och det har inte varit någon större skillnad hur lättsålt det varit. När jag säljer en skida då är det ju i princip alltid att jag vill ha en annan skida istället. Oftast så köper jag en ny / annan skida för likande ändamål, och den bindning jag hade på skidan som säljs är således en bindning som funkar hur bra som helst. Att då låta bindningen sitta kvar och sälja med skidan ger inte mening för mig. Bindningen tappar ju minst lika mycket i värde rent pris/ försäljningsmässigt som skidan, samtidigt som den för mig har ett stort värde. Dessutom, skidor hittar jag ofta till riktigt bra pris, medans bindningar (i alla fall de jag köper) upplever jag är svårare att hitta på rea eller till ordentligt nedsatt pris.

Senast ändrad:
Kanske bara jag, men för min del så har jag sålt skidor både med ut och utan bindning och det har inte varit någon större skillnad hur lättsålt det varit. När jag säljer en skida då är det ju i princip alltid att jag vill ha en annan skida istället. Oftast så köper jag en ny / annan skida för likande ändamål, och den bindning jag hade på skidan som säljs är således en bindning som funkar hur bra som helst. Att då låta bindningen sitta kvar och sälja med skidan ger inte mening för mig. Bindningen tappar ju minst lika mycket i värde rent pris/ försäljningsmässigt som skidan, samtidigt som den för mig har ett stort värde. Dessutom, skidor hittar jag ofta till riktigt bra pris, medans bindningar (i alla fall de jag köper) upplever jag är svårare att hitta på rea eller till ordentligt nedsatt pris.
Jag brukar nästan alltid passa på att köpa en bindning jag vill ha när den är på rea. Sen brukar det ju ibland vara riktigt bra paketpriser med bindning när man väl hittar skidan man vill ha så slutar med att man står där med för många bindningar. Kollad nyligen en skida med ett par Tyroliabindningar monterade. Jämförde med Duke pt, Tecton 13 och Shift, endast Shiften såg ut att kunna monteras utan att hålen kom för nära förutom ett par som hamnade 10mm ifrån (c-c) , två kunde dock återanvändas. Men det känns som det snabbt blir begränsat med tidigare monteringshål

Jag brukar nästan alltid passa på att köpa en bindning jag vill ha när den är på rea. Sen brukar det ju ibland vara riktigt bra paketpriser med bindning när man väl hittar skidan man vill ha så slutar med att man står där med för många bindningar. Kollad nyligen en skida med ett par Tyroliabindningar monterade. Jämförde med Duke pt, Tecton 13 och Shift, endast Shiften såg ut att kunna monteras utan att hålen kom för nära förutom ett par som hamnade 10mm ifrån (c-c) , två kunde dock återanvändas. Men det känns som det snabbt blir begränsat med tidigare monteringshål
Jag tror vi alla kan vara eniga om att en skida som varit borrad ett par gånger minskar möjligheterna till vidareförsäljning och valet av bindningar som köpare kan montera på. Inga konstigheter där. Att jag har större sulmått än dom flesta (327 mm) kanske ökar möjligheterna för mig, vad vet jag.

Paketpriser kanske kan vara en väg fram, men samtidigt de bindningar som jag använt mig av på det senaste (King Pin M-Werks och ATK Freeraider) ser jag sällan att man kan få till mer rabatt än 15 – 20 %. Det ska jämföras med den rabatt mot ordinarie pris som jag har köpt mina senaste två skidor till – 50 % rabatt och 70 % rabatt. Jag har i alla fall lättare att hitta klipp på skidor jämfört med bindningar. Tänker att detta kanske gör att jag kan sälja gamla skidor till ett hyffsat pris utan bindning, och jag förlorar relativt sett inte så mycket pengar när jag säljer.

Samtidigt, för min del, så är jag bara glad om jag kan sälja något vidare som någon annan kan få glädje av och både säljare och köpare är nöjda.

Om man inte vill ha den just skidan i begagnad version så skulle det nog gå att plocka ihop ett paket med likvärdiga skidor av nyare modell, samma bindningar (finns nu för ca 2800 SEK) och samma hudar (finns nu för ca 1000 SEK), allt sprillans nytt, för ett klart lägre pris än 8000 kr.
Eller för all del pruta på beg-paketet (som det väl inte är nåt fel på alls om man är ok med äldre Shifts).

Om man inte vill ha den just skidan i begagnad version så skulle det nog gå att plocka ihop ett paket med likvärdiga skidor av nyare modell, samma bindningar (finns nu för ca 2800 SEK) och samma hudar (finns nu för ca 1000 SEK), allt sprillans nytt, för ett klart lägre pris än 8000 kr.
Eller för all del pruta på beg-paketet (som det väl inte är nåt fel på alls om man är ok med äldre Shifts).

6500 var väldigt mycket för en shift. Undrar hur många som verkligen har köpt en shift för såna priser, känns ju som att den alltid fanns på rea, förutom första året kanske.

Konstigt att man inte tänker att det är ganska många som vet exakt vad listpriser på grejerna är. Det är liksom samma som om man försöker blåsa en bilnasare när man säljer sinnbil till denne.🤔

Konstigt att man inte tänker att det är ganska många som vet exakt vad listpriser på grejerna är. Det är liksom samma som om man försöker blåsa en bilnasare när man säljer sinnbil till denne.🤔

En litet mildare tolkning kan vara att en del säljare inte har koll på hur billiga en del prylar kan vara vid online-köp, särskilt just sådant av litet äldre modell som de vill sälja.

I andra änden finns ju en del filurer (inte denne annonsör) som uppenbart köpt in just sådana billiga prylar på rea och försöker sälja dem vidare med hänvisning till tidigare ordinarie pris... Vi såg en del sånt vid någon konkurs/utförsäljning häromåret.

I vilket fall bra om beg-grejorna blir sålda vidare, med vettiga priser så att det blir ruljans. Jag hade själv gärna provköpt en hel del av de skidor som annonseras ut här för att kunna provåka olika modeller och sedan sälja vidare, men det funkar inte om beg-priserna ligger i nivå med (eller över!) rea-priser för sprillans nytt.

En litet mildare tolkning kan vara att en del säljare inte har koll på hur billiga en del prylar kan vara vid online-köp, särskilt just sådant av litet äldre modell som de vill sälja.

I andra änden finns ju en del filurer (inte denne annonsör) som uppenbart köpt in just sådana billiga prylar på rea och försöker sälja dem vidare med hänvisning till tidigare ordinarie pris... Vi såg en del sånt vid någon konkurs/utförsäljning häromåret.

I vilket fall bra om beg-grejorna blir sålda vidare, med vettiga priser så att det blir ruljans. Jag hade själv gärna provköpt en hel del av de skidor som annonseras ut här för att kunna provåka olika modeller och sedan sälja vidare, men det funkar inte om beg-priserna ligger i nivå med (eller över!) rea-priser för sprillans nytt.
Nu ville jag inte betona ordet blåsning, utan att man kanske ska fundera först i vilket forum man säljer sina prylar. Där kommer min jämförelse med å sälja bil till en nasare, att det kan vara lite svårt å ha högsta ursprungspriset med i affärsavgörandeprissättning.

Sitter på lite grejer som inte används längre.
Frågan är om man ska sälja det i kit eller löst och vad man kan tänkas få för såna grejer?

Skidan i fråga är en måttligt använd Line Vision 98, borrade två gånger, senast efter ATK Freeraider 15 Evo.

Har även ett par ATK FR14 i bra skick som också passar i hålen på Vision skidan. Jag personligen är väldigt nojig när de gäller använda gamla hål, men enligt många kan man ju skruva i och ur flertalet gånger i samma. Anledningen varför jag plockade av bindningen och köpte ny skida var dock för att linjeringen av bindningen var lite "off" på ena skidan, typ 1-1,5mm. Kanske inte spelar jätteroll men jag tänkte på det varenda gång jag åkte på dom.

Finns även ett par G3 Minimist glide (typ använda 3-5 turer) till dom.

Så ska man bara kränga skidan löst som slit-och-slängskida för någon som kan montera ett 3e par på skidan och få max en tusing?

ATK FR14 (Gula med freeride sparcer), vad kan en sån vara värd? Inköpt 2020, använd kanske 15-20 skiddagar. Här har jag ingen aning vad folk kan tänkas betala.

Hudarna kanske en tusenlapp?

Ok pris faktiskt för ett intressant paket, åtminstone om köparen är färgblind...

Edit: plus tyrckfel, det missade jag.

Senast ändrad:
Ok pris faktiskt för ett intressant paket, åtminstone om köparen är färgblind...

Edit: plus tyrckfel, det missade jag.
Färgen är ju det bästa med den skidan.
Jag har kvar mina orangea Dynastar pro legend bara för att dom är just orangea. Skidor har jag inte åkt på 8år.

I brist både på kunskap och önskan att hamna i denna tråd. Undrar jag om någon kan ge en fingervisning på vad ett par Blizzard Rustler 9 (18/19)
Längd: 172cm
Gott skick
Tyrolia attack 12 monterad för 25.5.
Skulle kunna betinga för värde?

2500? Jag skulle själv nog inte ge mer, men det kanske finns andra.
Det beror inte på att de inte är "värda" mer, utan att jag typ hellre skulle köpa liknande nya för kanske 4500 kr på rea än att betala 3000 för ditt par. För min del.
Typiskt i köp och sälj här på Freeride skulle nog de flesta sätta runt 3500, men jag vet inte om de får sina grejor sålda eller inte och till vilket pris.

2500? Jag skulle själv nog inte ge mer, men det kanske finns andra.
Det beror inte på att de inte är "värda" mer, utan att jag typ hellre skulle köpa liknande nya för kanske 4500 kr på rea än att betala 3000 för ditt par. För min del.
Typiskt i köp och sälj här på Freeride skulle nog de flesta sätta runt 3500, men jag vet inte om de får sina grejor sålda eller inte och till vilket pris.
Känns ju fullt rimligt och ungefär som jag tänkte. Man vill ju också att de ska vara säljbara så att säga.
Tack för input!

Finns en kvinna som säljer en del skid och brädsaker till helt galna priser.
690kr för denna som knappt skulle fungera som en vanlig vintersko.
Förra säsongen betalade jag hälften för en Burton mint sko till dottern….
Hade inte ens gett bort denna till min värsta fiende.

Bilagor

• IMG_5681.webp
    IMG_5681.webp
    154.6 KB · Besök: 218
Hon har en "butik" och noll koll.
Slängde ut henne från min köp och sälj grupp.

Pjäxorna i bakgrunden som står helt oknäppta 🙈

Tillbaka
Topp