Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Så att man inte blir uthängd här i tråden..

Vad är rimligt pris för ett par gamla pjäxor? Från 2017 tror jag, använts en dryg vecka om året 6 säsonger.
Salomon Xpro nånting, halvdyr modell.

Är inte ute efter att bli rik, utan mest att 1 inte ha dom skräpandes i källaren och 2 att dom helst forsätter användas

Skärmavbild 2026-01-16 kl. 21.46.44.webp

Jag trodde att jag sett det mesta men: hela stålkanten är ju borta.
Och då märker ingen annan än en raceåkare det 😳
Vad är det för forum?
Jag e lite mer förundrad hur den” fastnade i kantslipen på jobbet”. Väcker frågor som var jobbar han? Vad gjorde skidorna på jobbet? Å vad hände riktigt?

"Mycket bra skick" vete tusan om jag håller med om 😄 Resten kanske men... Bör ju vara en proffsåkare för annars märker man det ju ändå inte så onödigt att sälja annars.

Vi (jag) brukar gnälla om att det är för dåligt med information på k/s om storlekar på det som säljs.
Men här är ett föredöme: en som säljer en jacka och som referens uppger att hen är 175,78cm lång.
Vi pratar alltså om 100delar av en cm😲
Jag blev sugen på den, men hade säljaren varit 175,79cm hade jag vågat slå till.
Nu känns det som den kan bli lite tajt 😩

Så att man inte blir uthängd här i tråden..

Vad är rimligt pris för ett par gamla pjäxor? Från 2017 tror jag, använts en dryg vecka om året 6 säsonger.
Salomon Xpro nånting, halvdyr modell.

Är inte ute efter att bli rik, utan mest att 1 inte ha dom skräpandes i källaren och 2 att dom helst forsätter användas

Brukar vara svårt att få mer än några hundra, oavsett modell.
Nu vet vi ju inte exakt vad de är för modell du har, då Xpro finns i allt från mjukare "nybörjar" pjäxa till lite styvare modeller på 130 flex.

Av de pjäxor jag sålt, som alla haft listpriser över 6000 kr, så har jag aldrig fått mer än 800 kr för ett par begagnade. Då var det dock lite mer lättsålda, mer exklusiva toppturspjäxor som var rätt poppis ett tag.

Försökte förra året sälja ett par Lange RX130 (äldre premium modell, rätt så välanvända), för 300-400 nånting, men ingen som nappade).

Är de någon som t.ex haft exakt samma modell som du säljer, som pajjat eller slitits ut, så kanske de är lite större chans att få dom sålda. Men ja svårt att få pjäxor sålda, oavsett pris är min erfarenhet. Sen så känns de ibland lite onödigt att sälja något för ett par hundringar, då är de oftast bättre att ha kvar dom som reserv eller så en kompis kan låna någon gång. Men ja de finns ju helt klart en gräns för hur mkt "onödig" skidutrustning man kan låta vara kvar i förrådet.

Tycker det är ganska intressant hur prissättningen spretar på marknaden just nu. Vissa saker har väldigt bra pris, medan andra lägger ut saker för mer än vad de kostar nya.

Gör inte folk en priskoll innan de lägger ut grejer? Borde inte det faktum att du kan få samma vara helt ny för 1500 kr mindre vara en indikation på att du kanske satt ditt pris lite väl högt?

Tycker det är ganska intressant hur prissättningen spretar på marknaden just nu. Vissa saker har väldigt bra pris, medan andra lägger ut saker för mer än vad de kostar nya.

Gör inte folk en priskoll innan de lägger ut grejer? Borde inte det faktum att du kan få samma vara helt ny för 1500 kr mindre vara en indikation på att du kanske satt ditt pris lite väl högt?

Instämmer, det finns få saker på Köp&Sälj här som jag ens skulle lägga ett bud på, med tanke på utgångspriset.

Tror att det finns en ganska stor grupp som inte har klart för sig hur billigt det kan vara hos de kvalitets-online shoppar som finns på kontinenten. Var inne på traktens mest kända och bästa skidbutik häromveckan och han bredvid mig i kassan hämtade ut ett skidpaket som jag nog hade kunnat matcha likvärdigt online nytt typ 40% billigare. Vilket förstås påverkar vad han kan få ut om han försöker sälja dem vidare begagnade tre år senare.

Men visst, man ska stödja dessa butiker. Men om valet står mellan dyrt begagnat eller billigare nytt online så...

Senast ändrad:
Instämmer, det finns få saker på Köp&Sälj här som jag ens skulle lägga ett bud på, med tanke på utgångspriset.

Tror att det finns en ganska stor grupp som inte har klart för sig hur billigt det kan vara hos de kvalitets-online shoppar som finns på kontinenten. Var inne på traktens mest kända och bästa skidbutik häromveckan och han bredvid mig i kassan hämtade ut ett skidpaket som jag nog hade kunnat matcha likvärdigt online nytt typ 40% billigare. Vilket förstås påverkar vad han kan få ut om han försöker sälja dem vidare begagnade tre år senare.

Men visst, man ska stödja dessa butiker. Men om valet står mellan dyrt begagnat eller billigare nytt online så...
Jag gillar också när man stödjer lokala butiker, men jag har liksom inte råd att betala åtskilliga tusenlappar mer.

Mindre grejer köper jag gärna i lokala butiken, man får liksom avgöra själv hur mycket mer man vill spendera.

När det sedan kommer till andrahandsmarknaden förstår jag inte varför man stirrar sig blind på sitt eget inköpspris, det är ganska irrelevant.

Sen plötsligt trillar det in såna här. Ett kap för rätt köpare. Men frågan är också om det finns någon "rätt köpare" alls. Det kan vara svårt med prissättning .

Senast ändrad:
Sen plötligt trillar det in såna här. Ett kap för rätt köpare. Men frågan är också om det finns någon "rätt köpare" alls. Det kan vara svårt med prissättning .

Försökte intressera en kompis i Umeå som har varit ute efter ett par "riktiga" GS. Fick just svar att han inte var intresserad av att bryta nacken, han var tydligen inte "rätt" person.

Sen plötsligt trillar det in såna här. Ett kap för rätt köpare. Men frågan är också om det finns någon "rätt köpare" alls. Det kan vara svårt med prissättning .

Underbara när det är manchester :) Jag har dock inte tagit ut mina denna vintern än, till förmån för andra skidor :) Men snart så!

Vad är rimligt att begära för ett par 179 cm Enforcer 88 med Tyrolia Attack 11, monterade för sulmått 316 mm?
Skidorna är använda två timmar och i 100% nyskick.
1771777135414.webp

Tyvärr ingen riktig koll på vad som är ok för dina Nordica. Jag skulle inte ta dem om du så kastade dem på mig.
MEN! Om du har lite talang kan de bli värda över CHF 7000! 😲:ROFLMAO:
Visa bilaga 44175
kurbitslaggen.webp

Haha, vad är det där för jäkla copy paste av min källare? Jag kanske borde kontakta Sothebys angående mina kurbitsskidor! Startbud 80´000 SEK. Är det någon som köar?

/Avd. Pricecheck vad i helvete...

Näe fan. Vem vill ha brutna skidor på väggen, dem skall till soptippen.
🙃

Efter noggrann sopsortering hoppas vi? Stålkanter, metall, plast, restavfall etc etc. ;) Kanske dags för ny tråd, hur man sopsorterar sina mindre lyckade online-köp. Vi har ett par felmonterade från Sport-Bittl som höll på att åka i tunnan direkt.

Vad är rimligt att begära för ett par 179 cm Enforcer 88 med Tyrolia Attack 11, monterade för sulmått 316 mm?
Skidorna är använda två timmar och i 100% nyskick.
Visa bilaga 44089
Om de finns att köpa på Sportconrad (eller liknande) i samma längd och modell är det väl rimligt med kanske 70% av deras nuvarande pris (givet att man inte får någon garanti och inte "får" välja bindning eller montering).

Hittade tråden efter att jag la ut annonsen, jag har haft ett par Völkl Gotama 183 cm från 2008 som legat i förrådet alla dessa år. Oanvända, vad är rimligt att begära för dessa? La ut de för 3000 kr, försökte få mig någon form av prisbild via Google och ChatGPT, men svårt när de är så pass gamla.

Bilagor

• IMG_3801.webp
    IMG_3801.webp
    876.8 KB · Besök: 63
Om de finns att köpa på Sportconrad (eller liknande) i samma längd och modell är det väl rimligt med kanske 70% av deras nuvarande pris (givet att man inte får någon garanti och inte "får" välja bindning eller montering).
Tack!
De finns på SportConrad i samma längd med 41% rabatt inkl. samma bindningar för €528- (= SEK 5.650-).
Då lägger jag ut dem för 3.500-, vilket blir ett bra pris för den som är ute efter ett par nya Enforcer 88.

Tack!
De finns på SportConrad i samma längd med 41% rabatt inkl. samma bindningar för €528- (= SEK 5.650-).
Då lägger jag ut dem för 3.500-, vilket blir ett bra pris för den som är ute efter ett par nya Enforcer 88.
Det blev ju ett väldigt förmånligt pris. Du kanske ska vänta till dess sportconrad har sålt slut. ;)

Hittade tråden efter att jag la ut annonsen, jag har haft ett par Völkl Gotama 183 cm från 2008 som legat i förrådet alla dessa år. Oanvända, vad är rimligt att begära för dessa? La ut de för 3000 kr, försökte få mig någon form av prisbild via Google och ChatGPT, men svårt när de är så pass gamla.
Att kränga gamla skidor kan vara klurigt. Men det går ju alltid att försöka.

Att kränga gamla skidor kan vara klurigt. Men det går ju alltid att försöka.
För dom som söker extra stabilitet vid höga hastigheter och i djupare snö.

25,5 meter svängradie. Ungefär 100 kronor per meter svängradie.

Blev ju tvungen att göra en liten studie och snabbt kan man se(lite oväntat kanske?) att radien har en tydligare korrelation med priset än både längd och ålder på skidorna :unsure:
Baserat på de 15 senast publicerade annonserna på Freerides köp & sälj
Skidor.webp

Blev ju tvungen att göra en liten studie och snabbt kan man se(lite oväntat kanske?) att radien har en tydligare korrelation med priset än både längd och ålder på skidorna :unsure:
Baserat på de 15 senast publicerade annonserna på Freerides köp & sälj
Visa bilaga 44402
Haha, älskar det. Borde finnas en svängradiekalkulator som tar fram rätt begagnat pris :)

30 skiddagar :oops:
I min butik säljs de för 480 euro, nya då såklart.

Däremot har jag inte 25.5 så priset kanske är rättfärdigat? :ROFLMAO:
Du kan ju köpa med dig hans Ranger 102 också.

Bara nån tusenlapp mer än nya hos tysken. Fast de hos tysken är ju nyare... (och såklart utan bindning, men en Attack kostar inte heller världen)

Tillbaka
Topp