Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

larssaa sa:
är 1000 spänn för ett par 08/09 SPK Pjäxor Overkill pris eller är det rimligt?
Beror väl på modell och skick skulle jag säga. Rejält använda eller nån av de billigare modellerna så skulle jag nog säga att dom är aningens dyra.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
PNyberg sa:
Va länge sen jag reagerade så mkt på en annons....

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=59130
Detsamma gäller mig Per, jag skriver fasiken ett inlägg till honom, det här är absurt.

Edit: Oh my, det är ju en tjej, jag som trodde att tjejer hade bättre självinsikt än killar =P.
De kostar ju dock otroliga 7900: - nya enligt https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=59130, det måste vara med bindning right?
Ja, det är med bindningar.

Men glöm inte att det är en Mojo 15 hon säljer, För 3000 måste den ju vara bra, nästan samma samma pris som nya FKS!!

Så 400 spänn billigare än om man köper från butik (i år, i höst finns de säkert på REA bra mycket mindre) plus att man får en lite stabilare bindning ska göra att 7500: - är en bra deal?

Senast ändrad:
Man ser ju på köp&sälj att annonserna med idiotpriser ligger kvar läääänge så vad bör göras åt det?
Ska moderator börja rensa eller införa en mall som TGR's ? (T ex, inga annonser för mer än 50% av rek.cirkapris även om det är helt nytt.)
Som det är nu är många annonser helt meningslösa, säljaren kommer aldrig få grejen såld och ev spekulanter blir frustrerade över en död marknad.

Jag röstar för att lägga den här tråden som klistrad och sen kan man, om man är smart, pröva sin annons här på den stora massan innan man lägger upp den. Om man är mindre smart sätter man ett sjukt överpris, blir "uthängd" här, vi får oss ett gott skratt och stämningen på Freeride blir mer uppsluppen :P.

Faktum kvarstår, den som förlorar mest på att sätta ett för högt pris i slutändan är ändå just säljaren, såtillvida denne inte lyckas lura på någon stackars knatte sina 2015 års Limited Edition bla bla bla lagg.
Jag personligen tycker att Köp&Sälj håller bra standard. Jag nyttjar den mest för att sälja prylar men det händer ofta att jag ser bra prylar till bra pris som jag skulle kunna tänka mig att köpa.

Lima-ko sa:
Jag röstar för att lägga den här tråden som klistrad och sen kan man, om man är smart, pröva sin annons här på den stora massan innan man lägger upp den. Om man är mindre smart sätter man ett sjukt överpris, blir "uthängd" här, vi får oss ett gott skratt och stämningen på Freeride blir mer uppsluppen :P.

Faktum kvarstår, den som förlorar mest på att sätta ett för högt pris i slutändan är ändå just säljaren, såtillvida denne inte lyckas lura på någon stackars knatte sina 2015 års Limited Edition bla bla bla lagg.
Jag personligen tycker att Köp&Sälj håller bra standard. Jag nyttjar den mest för att sälja prylar men det händer ofta att jag ser bra prylar till bra pris som jag skulle kunna tänka mig att köpa.
Bifalles! Jag gillar köp&sälj, har gjort en par klipp och även sålt av ett och annat.

En förbättring som jag ser, som iofs redan har tagits upp vid något tillfälle om jag inte missminner mig, är en betygsfunktion. Något i stil med ebay tänker jag, där man kan betygsätta säljarens bemötande, leveranstid osv. Här skulle ju prissättning kunna vara en punkt också.

Jarle sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=59574
Bara jag som reagerar på det priset?

Det jag tänkte mest på var att han tar nypris på bindningarna... :/
Nejdå. Det där är ett överpris något djävulskt. För 3500 kan du få tag på ett par sprillans Big Pen eller valfritt annat lagg såhär års. Ett par tre år gamla skidor kan man inte ta såpass mycket för, oavsett hur litet eller mycket man använt dem.

Känga till säljaren (Om denne nu läser detta); 3000 med bindningar vore ett betydligt mera skäligt pris.

Senast ändrad:
simonthyrberg sa:
PNyberg sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=59835

here we go again....
det här är ändå det värsta.. kan man inte göra någon egen köp och sälj - marknad för dessa fula tröjor så man slipper se skiten?
Hemskt var ordet... att inte människor kan tillämpa sunt förnuft och första att man inte kan ta 80% av nypriset på en begagnad vara (om inte skidorna är oborrade eller att lapparna sitter på kläderna, förstås).

PNyberg sa:

here we go again....
1200 är fan bara retarded, visst om det för mig är kul att sälja en lrg tröja till överpris (400) som kostar 900 i Sverige för att man vet att de går att få bra betalt på freeride för att henrik harlaut har haft lrg. Men alltså 1200 är ju fan över nypriset!?

Misterister sa:
PNyberg sa:

here we go again....
1200 är fan bara retarded, visst om det för mig är kul att sälja en lrg tröja till överpris (400) som kostar 900 i Sverige för att man vet att de går att få bra betalt på freeride för att henrik harlaut har haft lrg. Men alltså 1200 är ju fan över nypriset!?
Utbud och efterfrågan min vän.

Visst, utbud och efterfrågan... Men det är ingen Ferrari i bergränsad upplaga, det är en jäkla tröja! Det är ju inte samlarvärde på grejerna direkt. Jag skulle säga inkompetenta köpare istället för utbud och efterfrågan...

Carled sa:
Visst, utbud och efterfrågan... Men det är ingen Ferrari i bergränsad upplaga, det är en jäkla tröja! Det är ju inte samlarvärde på grejerna direkt. Jag skulle säga inkompetenta köpare istället för utbud och efterfrågan...
Det beror väl på vad man vill lägga pengarna på? Du skulle kanske hellre vilja lägga pengarna på en ferrari t.ex men jag kanske vill lägga min pengar på en jiberish tröja. Dessutom dom flesta tröjorna som säljs för mer än nypris säljs oftast inte inte sverige vilket ökar priset och efterfrågan är ju redan skyhög! Så om många skulle vilja köpa en ferrari men det finns få i sverige ökas ju priset eftersom antalet är litet! Simpel marknadsföring, Det har inget med kundens kompetens att göra!

Dirty-T sa:
Carled sa:
Det beror väl på vad man vill lägga pengarna på? Du skulle kanske hellre vilja lägga pengarna på en ferrari t.ex men jag kanske vill lägga min pengar på en jiberish tröja. Dessutom dom flesta tröjorna som säljs för mer än nypris säljs oftast inte inte sverige vilket ökar priset och efterfrågan är ju redan skyhög! Så om många skulle vilja köpa en ferrari men det finns få i sverige ökas ju priset eftersom antalet är litet! Simpel marknadsföring, Det har inget med kundens kompetens att göra!
Jag vet hur utbud och efterfrågan funkar. Det gör det inte mindre retarderat att sälja/köpa en tröja dyrare än originalpris när den är använd. Det handlar om samvete hos säljare och inkompetens hos köpare, jag skulle aldrig kunna sälja en tröja så pass dyrt utan att få dåligt samvete. Sen köper folk tröjorna dyrt eftersom de sällan vet att de går att beställa från USA till mycket bättre pris.

Sen är det möjligt att det är utbud och efterfrågan, men det gör inte att jag tycker att det är mer idiotiskt att köpa/sälja en begagnad tröja för mer än nypris. Som Carled sa, hade det varit antik porslin från 1300 talet med handmålade detaljer kan jag gå med på det, men nu är det en tröja som funnits i ca ett år.

Känns som om tröjor har mest värdeförlust om man jämför med skidkläder osv. Jag sålde som sagt en lrg grassroots för 500 som kostar cirka 1000 kr ny i Sverige(men som tidigare nämnts kan beställas för halva priset i från usa om man vill det). Det tycker jag var för mycket efter ett års användning egentligen. Ett rimligt pris vore 200-300 kanske. Då är det ändå ganska bra efterfrågan på stora LRG grassroots.

Misterister sa:
Dirty-T sa:
Carled sa:
Jag vet hur utbud och efterfrågan funkar. Det gör det inte mindre retarderat att sälja/köpa en tröja dyrare än originalpris när den är använd. Det handlar om samvete hos säljare och inkompetens hos köpare, jag skulle aldrig kunna sälja en tröja så pass dyrt utan att få dåligt samvete. Sen köper folk tröjorna dyrt eftersom de sällan vet att de går att beställa från USA till mycket bättre pris.

Sen är det möjligt att det är utbud och efterfrågan, men det gör inte att jag tycker att det är mer idiotiskt att köpa/sälja en begagnad tröja för mer än nypris. Som Carled sa, hade det varit antik porslin från 1300 talet med handmålade detaljer kan jag gå med på det, men nu är det en tröja som funnits i ca ett år.

Känns som om tröjor har mest värdeförlust om man jämför med skidkläder osv. Jag sålde som sagt en lrg grassroots för 500 som kostar cirka 1000 kr ny i Sverige(men som tidigare nämnts kan beställas för halva priset i från usa om man vill det). Det tycker jag var för mycket efter ett års användning egentligen. Ett rimligt pris vore 200-300 kanske. Då är det ändå ganska bra efterfrågan på stora LRG grassroots.
oftast går inte dom efterfrågade tröjorna t.ex jiberish att få tag i staterna, vi tar jiberish som ett exempel;
1. Dom har inga många återförsäljare alls i staterna och i Sverige
2. Dom gör bara en "upplaga" av deras kollektion, d.v.s att dom gör bara ett visst antal av deras kollektion EN gång så då det tar slut är det slut, detta sätter ju ett högre värde på tröjorna
3. Tröjorna dom gör är sjukligt snygga enligt mig och många andra det är nog också en anledning varför dom säljs så dyrt

Nu till sälja högre än nypris; Eftersom Jibeish tröjorna tar slut snabbt och efterfrågan är hög i både staterna och Sverige kan man sälja dom större storlekarna högre än nypris om dom är i bra skick samt oanvända annars är det bara snuskigt att kräva mer än nypris!

Jag har sagt mitt!

T

PNyberg sa:
min enda fråga som dyker upp nær jag ser annonser som denna https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=59926 ær...ær det ngn som faktiskt køper trøjorna? Får ju bættre deal på D&G... och då får man iaf lite finare kvalitet æn 100% cotton...
En är ju "gjord i en speciell windproof fleace" så det är klart folk köper :D

Nämen det är väl 12-13åringar vars stora mål med livet är att skaffa en jiberishtröja som går på sånt där skulle jag tro.

Misterister sa:
PNyberg sa:
min enda fråga som dyker upp nær jag ser annonser som denna https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=59926 ær...ær det ngn som faktiskt køper trøjorna? Får ju bættre deal på D&G... och då får man iaf lite finare kvalitet æn 100% cotton...
Alltså VAH!? Jag vet inte ens vad jag ska säga? Det är ju pinsamt!
vad jag menar ær att det æt fruktansvært mkt pengar før en begagnad trøja..

Gudrunnator sa:
PNyberg sa:

Nämen det är väl 12-13åringar vars stora mål med livet är att skaffa en jiberishtröja som går på sånt där skulle jag tro.
ok men då ær ja med ;D

okej... jag hade då inte direkt råd med så dyra klæder næt jag var kid

PNyberg sa:
Gudrunnator sa:
PNyberg sa:

ok men då ær ja med ;D

okej... jag hade då inte direkt råd med så dyra klæder næt jag var kid
Tjatar man tillräckligt på föräldrarna så...

PNyberg sa:
Misterister sa:
PNyberg sa:
Alltså VAH!? Jag vet inte ens vad jag ska säga? Det är ju pinsamt!
vad jag menar ær att det æt fruktansvært mkt pengar før en begagnad trøja..
Ja och jag menar såklart att annonsen är pinsam, inte det du skrev :)

JL76 sa:
PNyberg sa:
"D&G" som i Dolce & Gabbana?
Märket heter Dolce & Gabbana, de har två klädlinjer. En som heter Dolce&Gabbana och en som heter D&G. Så ja antar att han menar D&G som i Dolce & Gabbana.

Tillbaka
Topp