Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

erik832995:
Vad är nypriset? Om dom är använda i 40 dagar (är det en eller två säsonger?). Men du borde nog gå ner under 4000, snarare mot 3500.

erik832995 sa:
Lee-nus sa:
Och vad menar du vore rätt pris ?
Jag menar det är rimligt , nypriset är högre än på skidor från sydost-asien ! Snygg design ...
Läste Mno`s test av de svarta , han verkar enig med mig ang.egenskaperna som jag tycker är liknande . Det som skiljer är som väntat att oranga är kvickare , svarta är ju 14mm bredare . ( Ja ,jag har testat svarta , ska troligen köpa pga. att de bör vara ännu bättre i lössnö ! Provade dom i hård pist dock .
Upplys mig gärna om vad som är rätt pris ! Du kanske är sugen ?!
Vill gärna ha konstuktiv kritik ang. priset då jag vill sälja för att göra plats för ett par nya lagg . Ser ingen vits för mig att ha flera par med liknande egenskaper .
mvh. annonsören/Erik
att nypriset är högre betyder inte att skidorna är bättre och/eller mer attraktiva för köpare.
jag skulle inte ta mer än 4000 för de skidor du säljer. du får ställa det i relation till att 5000 spänn är ett par nya, schyssta, och för de flesta, förmodligen intressantare skidor från sport-conrad. bevisa mig gärna fel dock.

och nej, jag är inte sugen. ;)

Pillard sa:
Hehe, men de borde ju passa in i gruppen Rando-folk? Och genom denna annons så stärks tesen vi diskuterade på förra sidan ;)
Helt riktigt, jag missade rando-ägare och såg bara Dynastar och Hendryx.

Undrar varför just dessa ägare prissätter så tokigt? Kan det vara så att dessa individer ser sig själva som mer fritänkande och radikala, vilket ger deras grejer en högre exklusivitet?

Tack Heinz p för ditt svar ang. min annons , ska kanske sänka priset (lite) . Nya såna med bindning i den kalibern kostar dock drygt 10 , finns ej på rea hos conrad ! Runt 9,4 hos soul med px12 , som kanske är lika bra ,va vet ja .

erik832995 sa:
Tack Heinz p för ditt svar ang. min annons , ska kanske sänka priset (lite) . Nya såna med bindning i den kalibern kostar dock drygt 10 , finns ej på rea hos conrad ! Runt 9,4 hos soul med px12 , som kanske är lika bra ,va vet ja .
Precis som Linus skriver, så är nypriset inte så intressant. Den enda gången det är relevant är om köparen letar efter just precis den där modellen. Annars så finns det skidor som är minst lika bra för bra mycket mindre pengar nya.

Sen får säljare räkna med att skidorna går ner 40-60% bara genom att monteras. Även om dom inte är monterade och splitter nya i plast och hela baletten så kan man inte räkna med att få i närheten av butikspriset. Mestadels pga att man som köpare inte har några garantier etc från en annan privatperson.

Butiker rear dessutom ut modeller runt mars, vilket innebär att butikerna redan ligger billigt. Således påverkande begagnatmarknaden också.

Du hade dessutom åkt 40 dagar på dom? Det är nog närmre två års slitage för en normalåkare.

https://www.freeride.se/admarket/view.php?member=122870
kolla hennes annonser.
oanvända crowbars med 3linser för 500kr.
go pro hd hero 1200kr använd ett fåtal gånger.
hon blev medlem idag.. (seriöst)
jag skrev till henne och gjorde upp en affär och bad om postförskott. men hon tyckte det var för jobbigt hon sa att jag skulle sätta in pengarna på hennes konto så skulle hon skicka det efter, kan man lita på det.. nja tror inte det.

Pillard sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=75050

Jag köpte likadana, helt oanvända, i höstas via freeride för 5000. Men visst jag kan ju alltid hoppas att priset ökat... ;-)
Priset är numera sänkt men fortfarande inte helt ok skulle jag säga. En ny Jester får man för 190 euro hos Conrad. Problemet är väl att skidan inte går att få tag i i den designen längre, men vad är ett rimligt pris på den? Jag tycker att detta är för dyrt men vad säger ni övriga, vad är ett rimligt pris på den S7an? (Har ett par själv som jag funderar lite på att kanske sälja)

Utter sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=75146 Bra jobbat att slänga in länkar i annonsen som bevisar att det han skriver inte stämmer. :rolleyes: (kolla GoPro-länken)
Såg att det ändå inte stämde, vilket spån:d

Senast ändrad:
mmarcus sa:
Dustbin_Dan sa:
mmarcus sa:
Tänkte kika om det finns nått intresse på mina 4frnt ehp, vad kan jag ta för dom? Dom är väl använda men fortfarande bra skick. Har aldrig pysslat med fetare lagg så tänkte kika med er som kan först så min annons slipper hamna här sen :)

Kika här på annonsen om vilka skidor och bindningar det är
1500:- inkl bindning?
Okej det kändes lite tamt, jag som trodde jag iaf kunde ta 2 för dom :(
Sett helt nya förra våren för 2000:- och dom var inte lättsålda...

Pillard sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=75206

Känns som att det finns två alternativ här. Antingen har killen en extrem beslutsångest och har därmed haft väldigt svårt att bestämma sig för vilken modell han ville köpa. Eller så bedriver han verksamhet och då borde inte annonsen få höra hemma på köp och sälj...
Han bedriver verksamhet. Eller han har agenturen för Faty-Pus i Sverige. Men han är inte ensam om att bedriva verksamhet/ha agentur och lägger ut annonser här. Här ett exempel till: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=74975

Mm, dock en ganska stor skillnad mellan att lägga ut ett specifikt par skidor som man äger privat eller att lägga ut en annons som säger att man kan få köpa vilken modell som helst.

Är det inte också märkligt att som agent erbjuda hela sortimentet direkt till kund? Visst, rent principiellt så tycker ju jag att det är bra att kapa mellanhänder (just den frågan har vi väl debatterat extremt mycket) men det kan ju inte direkt underlätta för honom i eventuella försök att sälja in märket till återförsäljare.

Så frågan är väl ifall han är agent eller återförsäljare?

Pillard sa:
Mm, dock en ganska stor skillnad mellan att lägga ut ett specifikt par skidor som man äger privat eller att lägga ut en annons som säger att man kan få köpa vilken modell som helst.

Är det inte också märkligt att som agent erbjuda hela sortimentet direkt till kund? Visst, rent principiellt så tycker ju jag att det är bra att kapa mellanhänder (just den frågan har vi väl debatterat extremt mycket) men det kan ju inte direkt underlätta för honom i eventuella försök att sälja in märket till återförsäljare.

Så frågan är väl ifall han är agent eller återförsäljare?
Han har agenturen. Men det kan ju vara hans "privata" skidor som säljs i detta fallet.

Personligen tycker jag det undergräver märkets trovärdighet även om man lägger ut annonser för märket man har hand om. Tex så skulle nog vi inte ens tänka på att ta in varken Ski Logik eller Faty-Pus i butiken jag jobbar i nu när man kan hitta nya eller nästa nya skidor från agenturen på freeride.se tex.

För övrigt har den som lade ut den understa annonsen också lagt ut splitternya skidor i höstas på freeride.se oxå.

Det roliga är väl att bägge inte vill lägga ut ett pris.

Så Pillard då jag äger alla mina testskidor tycker du att jag kan lägga ut de på freeride.se?

Hehe, nu väckte du juristen i mig. Frågan är ju hur man ska definiera "bedriva verksamhet". Det som jag såg som den stora skillnaden mellan "Lee-nus" och "680923" är ju just det faktum att Lee-nus säljer ett par skidor som han själv äger privat. Jag vågar inte ge mig in på äganderätten ur ett sakrättsligt perspektiv eftersom jag då skulle behöva gräva lite mer i hur ägandet ser ut men ändå. "680923" sätter snarare ut en annons som är betydligt mer allmänt hållen, i ordalagen "Jag säljer alla modeller i deras sortiment" vilket känns betydligt mer som en reklamannons, eftersom den saknar ett specifikt angivet objekt. Jämför detta med att den lokala BMW-handlaren säljer sin privata bil (som han säkert köpt billigt och allt genom sitt arbete men lik förbaskat äger) . Sen kommer Audihandlaren tvärs över gatan och sätter ut en annons som säger "jag säljer alla audimodeller som finns, säg till vilken du vill ha så ordnar jag affären". I det första fallet känns det ju rimligt att varan annonseras ut på en privat annonssida som t.ex. vår köp och sälj. I det andra fallet känns det dock som att det handlar om att marknadsföra en affärsverksamhet.

När det gäller din sista fråga så har vi ju då hamnat i lite av en gråzon förstås. Dock skulle jag vilja hävda att det blir någorlunda avhängigt av huruvida du är anställd som distributör eller om du bedriver en enskild verksamhet som distributör. Bedriver du en egen affärsverksamhet och inom ramen för denna äger ett antal testskidor som du nu vill sälja av för att göra plats för nästa års modeller så skulle jag säga att det handlar om affärsverksamhet. Om du istället som anställd har fått ett antal skidor att använda i jobbet som demo-ex som du får behålla efter årets slut skulle jag säga att du får sälja dem på köp och sälj. Dock skulle jag i det sista fallet vilja påpeka att du då även borde förmånsbeskattas för skidornas värde men det är ju en annan fråga.

Sen kan man ju självklart börja gå in på diskussioner kring f-skatt hit eller dit men det behöver inte alltid vara en säker indikator så vi lämnar det.

Pillard sa:
Hehe, nu väckte du juristen i mig. Frågan är ju hur man ska definiera "bedriva verksamhet". Det som jag såg som den stora skillnaden mellan "Lee-nus" och "680923" är ju just det faktum att Lee-nus säljer ett par skidor som han själv äger privat.
Vart står det att Lee-nus äger skidorna privat? Framför allt då de har använts i företagets syfte?

Pillard sa:
När det gäller din sista fråga så har vi ju då hamnat i lite av en gråzon förstås. Dock skulle jag vilja hävda att det blir någorlunda avhängigt av huruvida du är anställd som distributör eller om du bedriver en enskild verksamhet som distributör. Bedriver du en egen affärsverksamhet och inom ramen för denna äger ett antal testskidor som du nu vill sälja av för att göra plats för nästa års modeller så skulle jag säga att det handlar om affärsverksamhet. Om du istället som anställd har fått ett antal skidor att använda i jobbet som demo-ex som du får behålla efter årets slut skulle jag säga att du får sälja dem på köp och sälj. Dock skulle jag i det sista fallet vilja påpeka att du då även borde förmånsbeskattas för skidornas värde men det är ju en annan fråga.

Sen kan man ju självklart börja gå in på diskussioner kring f-skatt hit eller dit men det behöver inte alltid vara en säker indikator så vi lämnar det.
Detta kommer aldrig bli aktuellt i mitt fall då jag aldrig skulle sätta ut de för då skulle jag sänka mitt förtroende mot mina återförsäljare och det vill jag inte.

För övrigt så är det inte så många kvar av årets testskidor och jag får ut de på andra kanaler så som att folk testar de tex.

Men som sagt vi diskuterade faktiskt att ta in skidorna i våran butik i vinter, när det dök upp skidor till sjukt billiga priser på freeride.se så då vill inte vi köpa in några då vi inte kan sälja skidorna till samma pris. Men nog med detta nu. Tycker freeride.se att det är oki att agenturer sätter ut skidor till salu på Köp och sälj så är det upp till de. Även om det är "privata" skidor hur nu någon kan veta hur det står till med den saken.

Senast ändrad:
Jag kan omöjligt veta ifall de ägs privat eller inte men man kan ju iaf göra antaganden. Antagandet är ju dock ganska rimligt med tanke på att det rör sig om ett specificerat par skidor, i jämförelse då med att erbjuda ett helt sortiment.

Jag sa aldrig att du skulle göra så men du frågade uttryckligen ifall jag tyckte att du skulle få göra det, så då svarade jag.

Precis som du säger så räcker det med diskuterande om det och det är självklart upp till freeride.se att bestämma hur man vill ha det i sin egen köp och sälj.

Skit samma , dom va ju begagnade och det va ett par specifika skidor han sålde?

Faty-pus skiten va ju bara att rapportera på direkten :/

2011 àr det väl inte sa konstigt att ha olika kanaler (sa lange man inte är biltillverkare, men t.o.m. det finns det): direkt/webförsäljning och i butik.

du snackar så mycket hans. förstår inte att du orkar bry dig.

1. jag är inte distributör, jag är representant/agent och sponsrad åkare. jag har varken lager eller testskidor annat än mina egna.
2. de skidor jag sålde i höstas begärde jag ett visst pris för då de var nya. inte dessa, de är begagnade och jag låter gärna köparen komma med förslag. sluta ta fakta ur tomma intet.
3. skidorna är mina privata. tror du annat är du välkommen att kontakta ski logik direkt. vidare handlar det alltså inte om någon affärsverksamhet.
4. att sponsrade åkare säljer av skidor de inte behöver är knappast ovanligt och för många, liksom för mig själv, en viktig inkomstkälla.

har du nåt mer du vill grina ut för kan vi ta det privat.

Senast ändrad:
Mycket underhållande läsning en torsdagsmorgon som denna!

Skulle herrn som anklagar Lee-nus vara vänlig att skriva sina inlägg under sitt riktiga nick?

Tjaa! För mig som konsument är det bara bra om det läggs ut skidor av agenter/representanter/sponsrade etc. Inget problem, jag avgör ju själv om det är en bra deal eller inte ... Problemet är ju det som Hasse lyfter, förhållandet till butikerna och det är ju naturligtvis upp till var och en att göra den bedömningen! Jag fattar ärligt talat inte problemet!

Frågan är väl snarare att annonserna på Freeride är gratis och inte avsedda att nyttjas av den som driver en näringsverksamhet. En idé vore kanske att låta företag/näringsidkare annonsera enstaka "objekt" till en mindre kostnad (jmfr. blocket). Personligen tycker jag det skulle vara intressant om diverse demoskidor och annat dök upp här!

/MM

Rose_N sa:
Mycket underhållande läsning en torsdagsmorgon som denna!

Skulle herrn som anklagar Lee-nus vara vänlig att skriva sina inlägg under sitt riktiga nick?
Haha jag sitter i längtan efter att få se mer av denna diskussion.
Bra mycket bättre än plugg en torsdagskväll!

Snödjup

Tillbaka
Topp