Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Jaha, dags att göra sig av med lite saker.

DPS Lotus 120 (flex 3, 200cm, kolfiber) från 2011. 3000:- med bindningen? (Axial 200XXL)

Ortovox 3+ transa, 1 veckas användning. Ser ut som ny. 1500?

ABS ryggsäck, 2010 med patron. 3000:-?

Contour ROAM, perfekt skick med micro-SD på 32GB inkl förpackningen. typ 1600?

Ortovox Freeride 26 inkl Ortovox sond från 2010, typ 500?

Dalbello Krypton Pro från 2009, 500?

Vad tror ni?

Rose_N sa:

DPS Lotus 120 (flex 3, 200cm, kolfiber) från 2011. 3000:- med bindningen? (Axial 200XXL)

Vad tror ni?
Dålig koll på prisläget på många av dom här, men inget som sticker ut som högt tror jag. Vet inte vad Roam kostar ny?

Utter sa:
Rose_N sa:

Vad tror ni?
Dålig koll på prisläget på många av dom här, men inget som sticker ut som högt tror jag. Vet inte vad Roam kostar ny?
ROAM ligger väl vid 1600-2000, Minneskortet på ca 500-700

Ok, vi får se.

Snej: Fråga - om jag inte tog 2 000 för skidan, hade kombon med S914D då känts mer värd för 3000?

Utter: Att diamir skulle vara en skitbindning får stå för dig (lätt, enkel att använda och använd av många duktiga åkare). Men visst den klarar inte samma stryk och åkning som Duken. O andra sidan är Guardian så många resor bättre än Duke så den är ingen vettig jämföreslepunkt. Sen är det ett par sprojlans (använda 3 turer) BD-hudar med i det priset också. Och, det är ett tillval, i dagsläget är skidan monterad med S914D.

tack för era åsikter.

:D

carlmart sa:
Ok, vi får se.

Snej: Fråga - om jag inte tog 2 000 för skidan, hade kombon med S914D då känts mer värd för 3000?

:D
Japp, det hade den nog gjort. Det hade sett bättre ut iaf, därmed ingen garanti för att du fått 3000 ändå...

2k lös skida är ett bra pris imo.

carlmart sa:
Utter: Att diamir skulle vara en skitbindning får stå för dig (lätt, enkel att använda och använd av många duktiga åkare).
Tror vi har olika uppfattningar om vad som är en duktig åkare isf. Man böjer t ex bindningen i sidleds innan man lyckas kanta skidan. Sen tycker jag att en av grejerna en binding ska klara är att hålla fast pjäxan, där presterar den sämre än 12-dins hyrbindningar...

Ingen som säljer ett par SkiLogik Rockstar, ON3P Clayton (171) eller Line Influence (172) i bra skick?

Senast ändrad:
Utter sa:
carlmart sa:
Utter: Att diamir skulle vara en skitbindning får stå för dig (lätt, enkel att använda och använd av många duktiga åkare).
Tror vi har olika uppfattningar om vad som är en duktig åkare isf. Man böjer t ex bindningen i sidleds innan man lyckas kanta skidan. Sen tycker jag att en av grejerna en binding ska klara är att hålla fast pjäxan, där presterar den sämre än 12-dins hyrbindningar...
Utter, jag köper ditt resonemang, om den duktiga åkaren alltid är en hårt körande freerider. jag hävdar dock att det finns ett stort antal åkare, särskilt lättare sådana som klarar sig mycket väl med en Diamir för att tura och köra på. Särskilt om de intre droppar klippor eller tokgasar över uppkörd laub, lavancher, östra ravin osv. Den är trots allt lättare än de andra tuffare bindningarna vilket många tycker är ett sjysst argument.

nog om det. 4 000 för JJ inkl BD-hudar och med Diamiren fick jag.

Vad värderar ni följande till:

12-dins hyrbindning (Utter, det kan du ju en del om enligt tråden).
Salomon 914 Driver (använda, ej slitna)
Marker Jester 16

Man får gratulera och hoppas att köparen blir nöjd!

12-dins hyrbinding är knappt värt någonting, mitt tips är att sälja på blocket. Funkar säkert ok till nån sportlovsfirare. Om det inte handlar om t ex Griffon demo som fungerar skitbra för många här på FR.

Så, t ex Marker M12 demo=3-400 max här på Freeride, säkerligen det dubbla på Blocket el dyl.
Griffon demo=6-800 kanske. Förutsatt bra skick på båda givetvis.

Solly 914D=Som en griffon, ev en hundring mer.

Jester=Ytterligare 1-200 mer. Beroende på skick.

Nu är väl inte Utter helt off men jag skulle nog ändå säga att du an få ganska bra betalt för 914D och Jester. (Vad är förresten skillnaden på 914 och STH14?) Generellt sett så är bindningar väldigt dyrt, så länge man inte köper paket och därför brukar bindningar springa iväg rejält fort när man lägger ut dem här. Det kräver dock att det är ordentliga bindningar, typ Jester, STH och liknande

Ganska svårt att få mer än en tusenlapp för beggade bindningar va? Eller så är jag helt enkelt ute på cykelsemester :)

STH var väl de lättare friåkningsmodellerna och 9-serien var mer race, iaf när STH kom.

Ah ok, jag utgick mest från STH eftersom det är vad jag använt mest. Allt beror iof på slitagenivå men jag har själv precis lagt 1600 på begagnade dukes och jag har sett många STHs för strax över tusenlappen som sprungit iväg nästan direkt på köp och sälj. Så du är inte helt ute och cyklar ifall du lägger ut en sådan för 1300-1400, allt beroende på hur många som är på jakt just då och så. Men det är verkligen inget knäpp-pris så att säga, i min mening förstås

NU var det ett tag sen jag pillade på en gammal 914, men vad jag minns är det en tydlig skillnad på en 914 och en STH14 Driver. Motsvarande STH14 Driver är 914 Lab. Så om det är en gammal 914, 800 spänn, om det är nyare STH14 Driver (dvs. en STH16 med andra fjädrar och icke-metall i tåpelaren), utan tvekan över 1000:-. Bättre bindning för de flesta på freeride finns knappt. Utan tvek min favoritbindning för parkåkning!

Om man bara kunde länka till MnO så han får en liten notis om att hans kunskaper är önskvärda.

Tack Utter, jag hoppas också att köparen blir nöjd. Gäller att kränga av lite stuff ibland, särskilt när Automatic och Guardian/Tracker snart landar :)

STH14 Driver är det har jag fått förklarat för mig. Körd på cirka 1,5 månad, utan synliga skador och full funktion (satt på JJ innan försäljningen). Jag tolkar det som att 1 000 kr är ett ok pris då?

Jester 16 körd på knappt två veckor. 1 500, ok pris?

Hyrbindningen byter jag mot en snygg mössa eller ett par snygga retrostavar istället.

6blomman7 sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=95772

7 papp !! ?
Fast han har ju provat många olika skidor...och det finns ju faktiskt inga bättre puderskidor. Världens bästa puderlagg för endast 7000kr! Its a steal! :P

PNyberg sa:
6blomman7 sa:

7 papp !! ?
Fast han har ju provat många olika skidor...och det finns ju faktiskt inga bättre puderskidor. Världens bästa puderlagg för endast 7000kr! Its a steal! :P
Folk måste börja inse att ett "nypris" är irrelevant. Kunde inte betyda mindre om du betalade 12 lök för skida och bindning när det egentligen går att köpa samma eller likvärdigt för 9000.- för ett paketerbjudande (som ALLTID erbjuds) eller som i detta fallet kanske 6000.- på reorna som alltid är i slutet av en säsong.

Utter sa:
PNyberg sa:
6blomman7 sa:

7 papp !! ?
Folk måste börja inse att ett "nypris" är irrelevant. Kunde inte betyda mindre om du betalade 12 lök för skida och bindning när det egentligen går att köpa samma eller likvärdigt för 9000.- för ett paketerbjudande (som ALLTID erbjuds) eller som i detta fallet kanske 6000.- på reorna som alltid är i slutet av en säsong.
Jag håller med. Dock är det kanske inte så intressant vad skidorna kostar på en rea i slutet på säsong, utan det intressanta är ju alternativkostnaden vid nuvarande tidpunkt

Thomsson sa:
Han tar bort inlägget om man påpekar att det är ett sjukt överpris också...
Det här var inget super bra pris heller på ett par skidor som är minst 3 säsonger gamla, railade och har en trasig bindning. (samma kille)

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=95803

What to do??

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp