Prisförslag? (säljning)

Prisförslag? (säljning)
Vad är egentligen ett rimligt pris när det gäller att sälja ett par Scott santiago mission -04:or åkta på i 2 veckor? ja kollar bara lite, kan inte så mycket så slakta nu inte detta sköra lamm som lämnar ut sig på detta vis :), grejen är att ja är väldigt sugen på ett par salomon ak-rocket s-lab 03/04:or.. å hade tänkt försöka få tag på ett par sådana.

Prisförslag? (säljning)
Ja du! Här kommer ett litet förslag på beräkning.
Så fort du plockar ut skidan ur butiken halveras värdet på den. Detta beror på att när du säljer den till någon annan har denna person inga garantier. För er "affär" gäller köplagen och inte konsumentköplagen. Köplagen är betydligt sämre för köparen, och därav följer den enorma värdeminskningen. Detta kan undvikas om butiken där du en gång köpt skidan har skrivit in i ert köpeavtal att garantier kan överföras på tredje man, dvs den person du säljer till. Sådana avtalsvillkor är dock sällsynta vid skidhandel, utan förekommer mest vad gäller elektronikprylar. Sen tillkommer värdeminskningen för att du använt skidorna. Dra av ytterligare 10-20% på priset för detta (om du inte förstört något, för då får du dra av mer). Skidan är förra årets modell, så dra av ytterligare några hundringar. Lägg sedan till några hundringar så att du har prutmån, och lite till för bindningen som bör sitta på om du ska lyckas sälja skidan.
Ha i tankarna att personen kan hitta en liknande skida NY på rea för halva priset...

Så om man ska summera det:
Om skidan kostar 6000:- ny utan bindning, så sätt in en annons på "skida med bindning" för strax under 3000:- dvs 2900 eller 2800, och var beredd på att gå ner ett par hundra.

Gör du så här kommer du att få sålt skidan. Du kan även göra som de flesta som försöker sälja skidor på den här sidan. Sätt in en annons där du vill ha 5000:- och få aldrig sålt skiten.

(Nu kommer dessa personer som vill sälja för 5000:- att bli arga. -Bring it on!)

Prisförslag? (säljning)
Tobbe101 verkar ha förstått det här med begagnat priser.

En som inte förstått var en sponsrad åkare som skulle sälja skidor, iofs fortfarande inplastade, för 6500:-
Samma skida på telemark-pyrenees kostade 6200:-

Och den sistnämnda hade man ju som sagt haft både garanti och fri frakt på.

/rabbit

Prisförslag? (säljning)
Hehe tack så jätte mycket Tobbe101, men nu har ja bestämt mig för att nöjja mig med mina underbara älsklingar som står här i rummet, alldeles för mycket jobb och för lite pengar för att sälja sånna godbitar :) Men somsagt TACK ska du ha!

Prisförslag? (säljning)
04/05 santiago mission är exakt samma som årets (olika grafik på dem dock). Kan vara bra att veta när du säljer dem.

Jag har för övrigt ett par Salomon Ak-rocket s-lab knappt åkta på. FR-Maila mig om du är intresserad så skickar jag lite specs, lägger nog upp dem för försäljning snart här på FR.

Tillbaka
Topp