Priskoll i Chamonix!?!

Olle_Ja

Ny medlem
Priskoll i Chamonix!?!
Hej hej hallå!

Jag ska ner till Chamonix i december och 5 månader framåt och undrar vad man kan räkna med att det kostar per dag/månad att leva. Jag kommer att jobba med att köra minibuss åt U.C.P.A. så bil kommer jag ha tillgång till så jag räknar med att handla rätt billigt, men har dålig koll på prisläget. Och är det någon som vet vad ett säsongslifkort kostar så vore jag väldigt tacksam, har letat febrilt! Hyra och resa är betalt så det räknar jag inte med i dagskassan.

Priskoll i Chamonix!?!
tja.
jag vet inte vad de kommer at kosta i år men det har alltid varit ok priser i chamo. det ör ju en stad så det ör som hemma med allt utom kortet förstås. MAt å sånt kan inte bli alltföe dyrt..

Priskoll i Chamonix!?!
Det som kostar är: Sprit och mat. Cigg och Snus om du sysslar med det, och knark såklart... Så det beror helt på hur du vill konsumera dessa varor. Plus att du kan bli lite kåt på att köpa nya grejer hela tiden, ganska skaplig hype där nere=) Liftkortet förra året kosta 613 euro, blir väl lite dyrare i år. Resor till grannorter, fotbollsmatcher och roadtrips är en utgift om du är sugen på det, vägtullar osv..

Du kan komma undan billigt som fan (vilket kanske inte jag gjorde).. Jag gjorde av med 6000 kr i månaden som jag tjänade ihop.. Tjäna 1500 kr i veckan, levda bra på det men det var VERKLIGEN inte ett öre kvar när veckan var slut, sista dagen var alltid svår.. Åt i stort sett aldrig ute, käkade raviolli 2 månader i rad + mycket tonfisk och skitbillig mat (som hade blivit ännu billigare om jag köpt den i Sallanche) En burk raviolli räcker för övrigt i 2 dagar som mat och den kostar 1 euro, så man kan leva svinbilligt. Käkar man sen vitamintillskot så är det lugnt.

Ett par gånger kommer du nog bli sjuk också, lunginflamation, benen pajjar, nacken, ryggen, mfl kan få ett par smällar. Lunginflamation kan du räkna med att få kanske 2 gånger, så då kostar läkare och medcin lite.

Har du inte sändare, hjälm, spade, sond, ryggsäck, osv, kommer du SÄKERT köpa det också, och det kostar en slant.

Själv kommer jag ner i slutet på dec/början på jan, vi ses då!

/Dave

Priskoll i Chamonix!?!
Chamonix och billigt hör väl inte riktigt ihop.
Dyrt som fan att bo, det nämnde inte Dave..
Hallå Dave föresten.

Ingen park, uppåkt, måste åka buss varje dag till liftarna. Eller en skön prommenad i pjäxorna. Men bussen va gratis, och proppfull!!
Snus fanns det väl inte så jätte gott om så det ska du nog inte oroa dig för om det är aktuellt.

Ett hett tips är Engelberg, dit ska jag...

Priskoll i Chamonix!?!
OK!

Låter som att jag kommer kunna leva gutt därnere då. Spriten underhåller nog så bra!

Fan vad fint, det kommer funka!
Va fan var det för lägenhet för 18500 i månaden?
Jag och en kompis fick en lägenhet i Argentiere för 6500 tror jag det var för 5 månader genom jobbet.
Kostar det fortfarande extra att åka toppliften upp till Les grands montets eller ingår det i säsongskortet?
Ses och hörs!

Priskoll i Chamonix!?!
Jag tror det kostar 5 euro till toppen, den va inte gratis.
Lägenheten hade inte jag så mycket med att göra, jag liksom gled in på ett bananskal.......i sängen brevid Dave..

Priskoll i Chamonix!?!
Olle, jag tror att den ena siffran är i kronor och den andra i euro. Om
den ena är en 2a och den andra är en 1a så låter det rimligt. Plus att det
är roligare att bo i cham än i argentiere (tycker jag).

Priskoll i Chamonix!?!
Haha!

Ja, vad gör man inte för skidåkning =)

Nej, lägenheten betalar vi 6500 sek för 5 månader, kan ses som en liten löneförmån antar jag. Tjänar lite drygt 2000 i månaden annars, men om man räknar in hyran i det så är det en rätt schysst lön iaf. Jo, Chamonix hade nog varit goare men vi har ju en buss att ta oss med emellan =)
Någon som har något tips på något gutt ställe att gå ut på?
När jag var där senast så hann jag inte pröva på så många.
Ses och hörs!

Priskoll i Chamonix!?!
Tjena Henke!

För det första snarkar jag INTE! bara när jag är full och det var jag aldr.... eller va fan... Aj då.......... JAJA! Det bjuder jag på!

För det andra tycker jag inte Henke kan ge en korrekt bild av läget. Han var där bara i 1 månad, jag var där 5. Lägenheten var liten, visst, men hur mycket tid spenderar du i den. En normal dag, går upp käkar (kanske) backen till 4 sen afterski till 8, hem och äter/duschar sen ner igen efter 1 timme sen hem och sover kl 2+. Så kanske 1 till 1 1/2 timme om dagen e man hemma, spelar roll då hur lägenheten är?!?

Argentiere ÄR ju billigare eftersom det ligger så off. Nattklubben (Space) öppnar 4 (på morgonen) och kör i 4 timmar. E du inte SUPERhög kan du inte vara där. Bo i Cham Su(e)de istället! Du får ut mer av säsongen även om det är lite dyrare. Snus går alltid att få tag på, Bussarna är inte så farlig heller som Henke vill få det att låta + att du kan inte ta buss miss i nassen om du ska hem, dyng. Ställen som aegzor: South Bar, Chambre Neuf, Goophy och, humm, ja, Garage. Det är de ställen flest säsongare hänger på, mest folk med brudar osv. Finns MASSOR av barer så det är bara att välja. Vi ses på South Bar i vinter!

/Dave

Priskoll i Chamonix!?!
Haha!

Fylla är inget att klanka ner på! Fattar inte att ni inte gick varann på nerverna när man bor så tätt inpå varandra? Man lär ju aldrig vara ensam iaf =)

South bar? Ska du jobba där?
Japp, ses och hörs!
Tack för tipsen!

Priskoll i Chamonix!?!
Nej jag ska inte jobba på South Bar, men jag kommer nog spendera de flesta vakna timmarna där, när jag inte är i backen dvs, precis som förra året=) Maraton afterski, 9 timmar i sträck bara drickandes öl.. DET gillar vi

Priskoll i Chamonix!?!
Värsting!

Maratonafterski =) Verkar asgutt!
Ska ni bara åka skidor eller ska ni jobba något med?
SKOJA att pengarna kommer ryka där då eller!!!
ASKALAS!

Priskoll i Chamonix!?!
Hej Olle.

Nu har du varit där ett tag, blev det dyrare än vad du tänkt dig??

Jag vet inte men du skrev inte om du skulle köpa något mer? typ sändare eller kanske nya skidor???

Vore kul att veta vad du lagt ut ungefär.

Mvh Hestra

Tillbaka
Topp