Problem kan inte åka "störtlopp" med snowboard

NikkePikke

Ny medlem
Asså varje gång jag åker rakt ner , så fastnar jag och flyger..:/
Har en kompis som säger att man ska luta som bakåt.
Tips tack?

Runda stålkanterna rejält i framändan på brädan kan hjälpa, men allvarligt hur kul är det att bomba en backe? Du behöver rutin och riktigt bra balans för att åka på belaget, låt det komma med tiden. En snowboard är inte gjord för att plana med, iaf. inte i pist.

NikkePikke sa:
Jag såg det...

Välkommen!

Läs den andra tråden och ställ hellre frågan där om du känner att du inte fått svar. Då är sannolikheten större att nästa som söker kan hitta all info på samma ställe.

Jag läste igenom den tråden själv nu och tycker att de fått med det viktigaste (även om jag inte riktigt gillar push-pull). Tyvärr är det nog ganska mycket en mängdträningsfråga. Öva på det du är sämst på så är du till slut bäst på allt...

IngemarH79 sa:
Runda stålkanterna rejält i framändan på brädan kan hjälpa, men allvarligt hur kul är det att bomba en backe? Du behöver rutin och riktigt bra balans för att åka på belaget, låt det komma med tiden. En snowboard är inte gjord för att plana med, iaf. inte i pist.
I den backen jag åker i så är det ett hopp så när jag e påväg dit svänger jag mycket så jag tappar mycker fart..
och det slutar med att jag inte har tillräckligt med fart för hoppet, för jag kan inte åka rakt..

NikkePikke sa:
IngemarH79 sa:
I den backen jag åker i så är det ett hopp så när jag e påväg dit svänger jag mycket så jag tappar mycker fart..
och det slutar med att jag inte har tillräckligt med fart för hoppet, för jag kan inte åka rakt..
Försök att ta långa svängar och ligga på kant, inte sladda så mycket då tappar du inte så mycket fart.
Du kommer sedan kunna åka i princip rakt ner bara att du har lite mer tryck på en kant men det kommer när man åkt nog mycket bara.

Senast ändrad:
Hur menar du ligga på kant och ha mer tryck på en kant
sry om jag e lite efter nu xd som sakt jag e rätt så ny inom snowboard

man kan ha tryck på en kant utan att behöva svänga något märkbart. plant ligger du vääääldigt sällan på en bräda.
Luta dig bakåt vill du inte göra, alltid vikten fram om du är i pist och inte gör tailpress.
Om du tappar fart för att du svänger så använder du sladdande sväng och då du säger du e ny antar jag att du använder sladdande sväng med motvrid, vilket som du säger gör att du tappar fart. lär dig alla fem svängsätt så kommer du klara alla underlag fint.

Välkommen på lektion!

öva

Senast ändrad:
Har ett knep som jag änvder mig av när jag åker på transporten och det är att twista brädan dvs trycka ner hälen fram eller bak och tvärtom(dvs tån) på andra foten. är dock inte att rekommendera när man bombar där är det mer ett väldigt lätt skär som gäller.

CustomX sa:
Har ett knep som jag änvder mig av när jag åker på transporten och det är att twista brädan dvs trycka ner hälen fram eller bak och tvärtom(dvs tån) på andra foten. är dock inte att rekommendera när man bombar där är det mer ett väldigt lätt skär som gäller.
Måste prova det nästa gång jag åker. Verkar lite konstigt men det lär ju funka.

Tillbaka
Topp