Problem med 7tm PT STI

Problem med 7tm PT STI
Hej
Tänkte höra om det är någon fler som har haft problem med sina 7tm PT STI.
Köpte ett par i november och har inte kommit mig ut innan nu i veckan.
När jag åker och lägger lite mer tryck i bindningen tjuvsläpper den och går över i tourläge.

Verkar som att axeln som som låser den i "åkläge" sitter felplacerad (se bilder)
Det känns som att glappet mellan axel och platta inte borde vara så stort.
När den är i låst läge är det knapt att den ligger på.

Är det fler som har haft dessa problem?
Hur ser det ut på era bindningar?

Problem med 7tm PT STI
Hej!
Jag har efter ett par dagars åkande haft precis samma problem med mina nya 7tm PT STI (inköpa sport conrad i november)..
Det måste varit lite tolleranser som har blivit fel.. Marginalerna är inte riktigt på rätt sida, och man kan ju fråga sig hur stora krafter som bryter i den där.. Spänner man bindningen ordentligt måste det ju bli en hel del..

f91rhl.jpg

Jag föll lite okontrollerat när min släppte till free-pivot första gången, inte riktigt vad jag var beredd på, så nu har jag testat hur utlösnignsfunktionen funkar också. :) Släppte några fler gånger också, det är bara min vänstra bindning som släpper, även om skillnaden mot höger inte är direkt påtaglig.. Så jag tippar på att det kommer även där.
I övrigt är jag väldigt nöjd med bindningarna, hur motsägelsefullt det nu kan låta.

Jag skickade mail till 7tm (via info@garmontusa.com ) under mellandagarna och påtalade felet i trevlig och saklig ton, bifogade ett par bilder.. Men svar dröjer nog till efter nyår iaf.. Så dom bör ju vara väl medvetna om problemet redan, om inte annat så blir dom.
Dömma av felets natur kan man ju anta att det rör sig om en ganska stor återkallning, men vi får väl se..

Jag har funderat på nån ful-lösning för att kunna åka tryggt, vill inte göra åverkan och svetsa ihop det men nått välplacerat buntband kanske kan låsa funktionen utan att låsa utlösningsmekanismen? :)

Vi får komma ihåg att inte vara otrevliga, gnälla, flejma eller hota 7tm på nått sätt, det är nog bara kontraproduktivt!

Senast ändrad:
Problem med 7tm PT STI
Hej
Jag köpte även jag mina hos SC.
Har varit i kontakt med dom och skickat bilder.

Kanske vore bra om du tog kontakt med dem du med så blir dom medvetna om fler som har samma fel.
Är även på mina bara ena som släpper, höger för mig.

Det syns på läppen på axeln att den har börjat nötas ner så det lär nog bara blir fler och fler släpp.

Lite tråkigt med en annars väldig bra bindning.

Får hoppas att man kan byta bara överdelen så att underdelen kan få sitta kvar på skidan.

Har varit i samma funderingar som du om man kan justera på någo sätt.
Vore fint om man skulle kunna flytta fram plattan under pjäxan ett par millimeter, så borde den sitta mycket bättre. Kan dock bli svårt utan större åtgärder.
Känner också att jag inte vill göra allt för mycket innan jag får svar från SC.

Problem med 7tm PT STI
Nä det är klart det är så men Sport Conrad tillverkar ju inga bindningar, dom får dom ju prydligt staplade i kartonger.. Jag tror att gå direkt till tillverkaren är bättre, men inget är väl direkt fel.
Att man skulle kunna reklamera till sport-conrad få utbytes-överdel och så får dom ta reklamationen med Garmont (7tm) är ju ett alternativ, men å andra sidan vad säger att en ny bindning från sport-conrad är bättre?
Jag skickar nog ett mail till sportconrad också, skicka gärna till garmontusa du också. :)

Måste va rätt stora mängder bindingar som är felaktiga

Det har nog sin gilla gång och man får nog vänta och se, är ju bra att man kontaktar både försäljare och tillverkare dock.. SC har ju lite större möjlighet att sammanställa data och kolla på en hel uppsjö bindningar för att sen höra av sig till tillverkaren..

Såhär ser min "för säkerhets skull"-lösning ut! :)
Efter lite vardagsrumsåkning så har jag inte märkt några problem eller att det klämmer, får se hur det känns att åka med.. För fan heller att jag bara sitter och väntar på att detta löser sig mitt i sässongen! ;)

9P73il.jpg
XchzJl.jpg
bZVzyl.jpg

Seriöst va? ;)

Problem med 7tm PT STI
Fick detta svar från Garmont USA
\"
Good morning,

You have contacted the US distributor and not the company itself (located in Germany). Their contact information is 7tm.team@telemarking.de.

Thank you!

Garmont, USA
Customer Service Department
\"
Mailadressen funkar inte utan jag kontaktade \'r.schuerf@telemarkworks.com\'
som är den tyska generalagenten.

Får se vad som blir av det.

Gå i tankarna ta till TIG:en och fixa en mer permanent lösning tills dom löser problemet.
Tråkigt att bli av med Tour-funktionen dock.

Problem med 7tm PT STI
Ah ja, skickade mail dit jag också.. Konstigt hur man inte forwardar mail till rätt adress.

Jag tycker absolut inte man ska accepetera en felaktig och farlig produkt som inte fungerar!
och att man skulle behöva offra tour-funktionen tycker jag är skitsnack..
Jag skulle svära varje steg med stighudar på ;)

Samtidigt som om man gör åverkan på bindiningen så kanske det blir svårare att få dom utbytta/fixade.. föreställer jag mig :)

Jag ska testa åka imårrn med mina buntbandade bindningar ;)

Senast ändrad:
Problem med 7tm PT STI
Information från SC
Svar på mailet
'
Dear Sir or Madam,

we forwarded your email and pictures to 7 TM and are waiting for their response.
As soon as we get any news we will let you know you.
Thanks for your patience.
We are sorry for any inconvenience this might cause you and remain with
'

Vi får se vad som händer.

Har även ställt frångan om hur dom ställer sig till mer bestående modifiering av bindningen.
Om dom tar tillbaka den om jag svetsat i den.

Vore roligt och höra hur buntbandslösningen funkade.

Problem med 7tm PT STI
Ah, jag fick samma mail från SC idag, så det är väl i rullning iaf.
Intressant att dom skulle accepetera att man hårdmodifierar bindningen., jag har jobbat med en del svetsning och om börjar jag fixa med det så kommer jag fixa så tur-funktionen finns kvar men med mer material låsningen vilar på! Absolut inte att svetsa igen låsningen, det är bara onödigt. :)
Men har tyvär ingen svarv så jag kan svarva en ny hatt ;)

Efter dagens åkning så har jag pressat på mer och mer under dagen och inte haft några problem med bindningarna öht, den lilla bulan under trampdynorna känns absolut ingenting. Och jag tror att spänningen på buntbanden har hjälpt låsmekanismen att hållas stängd, för hatten ligger kvar på rätt sida så att säga, och jag har kommit att lita på buntbanden faktiskt.. Och utlösningsmekanismen är ju så att säga orörd som jag har placerat dom. :)

Så jag tror jag låter bli svetsandet så länge, planerar inga toppturer i januari ändå så :)

Edit: Dom längsta buntbanden jag hade hemma var 187mm långa, och dom räckte inte riktigt till så fick skarva, så kan vara värt att köpa några som är lite längre än så. :)

Senast ändrad:
Problem med 7tm PT STI
Låter bra att buntbandslösningen fungerade så bra.

Tar nog och provar din lösning innan jag har fått svar från SC.

Har dock funderat på att flytta de nitade fästena till gångjärnen, så att den övre plattan hamnar längre fram.
För som du skriver, att svetsa igen låsningen vore bara dumt.
På så vis borde låsningen fungera mycket bättre.
Men det är som sagt beroende på vad jag får för svar från SC.
Vill inte göra något så jag inte får byta ut dom.

Problem med 7tm PT STI
Spännande. På ett trist sätt. Får ni inget svar så skriv här igen så kan jag kontakta konstruktören direkt. Jag har haft en del kontakt med honom tidigare när jag testade prototyper. Han är seriös och brukar åtgärda felaktiga produkter utan gnäll.

Problem med 7tm PT STI
Hej
Äntligen svar från SC.
"
Hello,

we got the information from 7 TM that you should send back both bindings and they we'll
replace the parts.
We will send you an UPS return sticker. Upon receipt please get in touch with UPS so they can pick up your
goods free of charge.
"

Känns dock lite surt att skicka iväg bindningarna i gud vet hur länge mitt under högsäsong.
Har lyckats modifiera så dom funkar helt ok nu.
Bytte axlar mellan bindningarna och klämde till bindningen så att "läppen" ligger på lite mer.
Och nu funkar dom som dom ska.
Testade under en puderdag i Kittellfjäll.
Hmm.
Vill inte skicka, men vill ha dom fixade.
Vad göra.

dr-telemark: Hade du kontakt med han sopm gör bindningarna?
Kanske går att få delarna skickade upp och byta själv?
Har ställt frågan till SC, men inget svar ännu.
Du kanske har möjlighet att höra med honom?

Problem med 7tm PT STI
Ah intressant..

Det sög ju lite att man inte får nya skickade till sig utan att det är ett reparationsärende..

Jag har inte fått något svar ännu men det kommer väl snart gissar jag.
Och jag tänker knappast skruva loss plattorna från skidorna, det kan dom glömma. :)

Alternativt så hårdmoddar jag dom med svetsning för att göra hatten större och skickar in dom när sässongen är slut, även om det ju är 4 månader och förhoppningsvis mängder av skiddagar bort!
Får se hur jag gör..

Problem med 7tm PT STI
Fyy vad jag börjar tröttna...
Buntbandslagningen höll inte mer än 2 åkdagar.

Fick svar från Richard Schürf <r.schuerf@telemarkworks.com> där han frågade om jag hade skickat bindningarna till sport-conrad ännu, men jag har inte hört tillbaks från SC ännu.. Jag svarade att det kändes sådär att skicka iväg bindningar mitt i sässongen och att jag helre fixar det själv om dom skickar reservdelarna som behövs, och dom skulle kolla upp det och höra av sig.. :)

Men hoppas det löser sig snabbt, jag börjar tröttna :(
Nu vågar jag inte åka på bindningarna alls känns som det klickar över till free pivot lättare och lättare för varje gång (vilket inte är så konstigt), kanske blir att fixa dom med lite metallslöjd, men samtidigt tycker jag inte att det ska behövas på ett par bindningar som kostar 349 euro... Och snart har det gått en månad..

Jag börjar tröttna, vill ju åka :(

Senast ändrad:
Problem med 7tm PT STI
Jag gjorde så att jag bytte axlarna mellan bindningarna för att få en ny fräsh yta att ligga an mot.
Sedan efter ett par välriktade hammarslag mot "läppen" som låser mot axeln så ligger den an något mer.
Det har funkat för två dagaras åkning utan tendens till släpp.

Men det är, som du skriver, tragiskt att man ska behöva modifiera en så dyr bindning.
Jag köpte den iaf för att den har fått bra recensioner och verkade ha bra hållbarhet.
Har en kompis som har ett par äldre 7tm som har funkat hur bra som helst.
Är ju tydligt att dom har klantat sig vid tillverkningen.

Hoppas dom kan få tummen ur och skicka upp reservdelar så vi kan byta själva.

Är även jag riktigt trött på det sega bemötandet och inget direkt intresse att lösa det på ett enkelt sätt för kunden.
Dom måste ju förstå att vi inte vill skicka iväg bindningarna i X antal veckor nu mitt under säsong.

Har fått samma svar från Richard.

Hoppas verkligen att dom löser detta ASAP.
Börjar ju bli dags för toppturer, och då vill man ju inte gå och oroa sig för att bindningen inte håller.

Problem med 7tm PT STI
Svar från 7tm:

Hi Mattias,

thank you very much for your information. We know about this problem since a short time. We were surprised that things like this can happen after so many years without any failed parts.  At the moment we're working very hard to find a solution which we can send to this people in order they can fix it by himself.
We promise we will send them repair parts for free as just as available.

Thanks again.

Mit freundlichem Gruß, Best Regards,

Reinhold Zoor

Problem med 7tm PT STI
Svar från Richard
"
Hi Fredrik,

it is not possible to fix it by your self and we have no new Power Tour 2 in stock. Are you able to telemark with the binding?

Thx.

Richard
"

Det verkar som vi får fixa dom själv och byta ut delarna senare när dom får in de nya delarna.
Funkar finfint för min del.
Bara man vet att det är ok att byta ut en modifierad del, men jag tolkar det som att det är ok från deras del.
Dom verkar ju väldigt mån att göra rätt för sig.

Hoppet stiger för en trevlig telemarkssäsong.
Ska ta och fixa lite till på mina bindningar så jag är säker att dom funkar på turer.

Problem med 7tm PT STI
Ah ja jag fick samma svar, vi skickade ett par mail fram och tillbaks och dom verkar verkligen måna om att göra rätt för sig, samt uttrycker förvåning att det helt plötsligt har blivit fler efter flera år..

Jag funderar som värst om pappa har rostfri svetstråd hemma, sen är det nog bara att köra..

Får se om jag flyttar hålen för gångjärnen istället för att röra hatten och det.. då slipper man smälta så mycket plast ;)

Problem med 7tm PT STI
Nu jävlar ska dom inte släppa. :)

Notera skillnaden mot bilderna jag postade tidigare i tråden!
Hatten kan demonteras genom att utlösa bindningen och knacka ut sprinten som låser fast handtaget med ett litet don.
Sen är det bara att svetsa på lite rostfritt och fila testa fila testa fila testa..
Det fungerar utan att haka och utan våld! Likadant fast spegelvänt på andra bindnignen.
Kasnke inte så överdrivet snyggt men det är ju bara temporärt. :)

Ska provas i helgen hade jag tänkt! :)

Senast ändrad:
Problem med 7tm PT STI
Min lagning funkade helt klockrent, har nu även fått ny undre halva av bindningen ovanför utlösningen och har monterat det, har dock inte hunnit testa att åka ännu. Funderar om jag ska byta tillbaks till min egenlagade för helgens toppturer, känner mig inte riktigt trygg..

Såhär ser det ut med nya plattan, räcker det tro? Hur mycket ligger den på om det är rätt?
PyYlFl.jpg

Problem med 7tm PT STI
Goddagens!

Jag kan sälla mig till er som har problem med detta. Köpte bindningen från SportConrad i oktober eller november(?) och nu för drygt en vecka sedan har den ena börjat strula. Den har börjat göra detta efter jag bytt upp mig till en större skida som kräver lite av bindningen. Jag har mailat både SC och garmont men inte fått några svar än.

Har gått i svetstankar jag med för att få det fixat snabbt, och du verkar ju fått till det llberger!

Trist när man sticker iväg på semester och grejerna inte är adekvat gjorda och pajar.

Problem med 7tm PT STI
@llberger. Förresten, vilken del hade du fått? Är det hela det stycket som sitter fast på foten efter att bindningen löst ut eller missförstår jag nu?

Problem med 7tm PT STI
Jag fick hela biten som är från gångjärnet till bottenplattan som löser ut, den som låsningen till gåfunktionen sitter på, dom sa att lilla hatten nu är lite större och att problemet förhoppnignsvis ska försvinna, dom verkade lite osäkra på var felet låg egentligen, jag har bytt tillbaks till mina hemmafixade för helgens toppturer, sen får jag se hur jag gör.

Har du tillgång till svets och rostfri svetstråd är det ganska fort gjort. Lösa ut bindningen, knacka ut sprinten på undersidan hatten med don för att få lös den, lägga på ett par mm på rätt sida av hatten och sen fila ner till rätt form, och testa testa testa så den går som den ska, sprinten behövde inte bytas för mig iaf. :)

Problem med 7tm PT STI
Från vad jag ser på din bild så är det ändå knappt märkbart mycket mer som överlappar med den nya bottendelen. Känns som att de kunde gjort det bättre

Problem med 7tm PT STI
Ileberger:
Fick du delen hemskickad bara sådär?
Eller har du jagat på SC?
Kom den från SC eller 7tm direkt?

Jag har nämligen inte fått någon del.
Så är lite fundersam på om jag ska jaga på dom jag med.
Är dock väldigt nöjd med min "bondlösning" a´la svets.
Funkar riktigt bra även på tur.

Har du provat den nya delen ännu?

Känns inte som det är storleken på hatten som blivit fel.
Jag kan tro att det antingen är nitningen vig tour-leden eller utskärningen av överdelen.
Men bara min egen reflektion.
För om hatten ska vara så stor att den täcker det tänkta spåret skulle spåret under hatten inte behövas.

Problem med 7tm PT STI
Skicka ett mail till Richard och påpeka att du fortfarande inte fått någon del.
r.schuerf@telemarkworks.com
Han är bra med reklamationer.

Tillbaka
Topp