Problem med att hitta snowboard

• Trådstartare Trådstartare user139508
  • Start datum Start datum
U

user139508

Guest
Har varit inne på en guide på denna sidan (https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=25327) som jag använt mig av då jag försökt hitta en snowboard utan framgång.

Lite om mig:
Jag är 187 cm (växt klart), väger 64 kg och har storlek 45 på skor. Jag är ute efter att köpa ett snowboardkit men kan tänka mig att köpa del för del.

Vart åker jag i backen?
Jag åker allround, pist, off-pist och park till mesta del.

Min åkstil
Åker mellanfort, hoppar lite, flyger lagom och åker mest pist men lite off-pist och lite i parken.

Hur mycket åker jag?
Jag åker 5-7 ggr per år. Så jag tänkte mig en bräda som inte kostar allt för mycket.

Hur jag tänkt mig min bräda
Brädans längd ska vara mellan 165-175 cm, den ska vara mellanhård och ha ett mellanhårt flex. Brädan ska vara en twintip.

Tack på förhand

Om du är helt inne på en så pass lång bräda så tycker jag i så fall att Lib-Tech TRS 167 är det bästa valet.

Jag ser att du inte vill köpa en allt för dyr bräda. Då kanske TRS är fel bräda för dig. Svårt att hitta billiga långa twinbrädor. Gnu Carbon Credit 165 är ett prisvärt val men fortfarande kostar den typ 4000 utan bindningar.

Om du kan tänka dig en 161 cm bräda kan jag varmt rekommendera K2 Raygun. Grym allroundbräda till ett bra pris :)

Doughboy sa:
Om du är helt inne på en så pass lång bräda så tycker jag i så fall att Lib-Tech TRS 167 är det bästa valet.
Jag är inte så erfaren vid köp av snowboard så därför gick jag efter vad det stod i den. Men om du vet några andra snowboards som du tror skulle passa mig så får du gärna ge flera förslag :)

säger som föregående talare, väger du 64kg på 185 cm är du ju inte direkt tjock :P. Så välj en bräda runt 159-163 cm max, kanske W. Jag har själv 45 i boots och har alltid kört W brädor. En längre bräda är stabilare i pisten, skönare i offpisten medan en kortare har fördelen bla. i parken, om du snurrar eller vill lära dej. Kolla flexen på brädan du är intresserad av om du inte väger för mycket så är det tråkigt att köpa en för styv bräda.

På varje sida så står det oftast ungefär minimum vikt för en brädas längd och vilken flex den har på en skala ett till 10. Kolla in detta när du kollar på brädorna som redan har tipsats i tråden :)

Tillbaka
Topp