Problem med bindningar.

kilander

Ny medlem
Problem med bindningar.
Hejsan.
Har haft inne ett par skidor för flytt av bindningar och nu ser det ut såhär. Vad tror ni?
Kommer det bli värre? Är skidans hållbarhet påverkad?
Tacksam för svar

Problem med bindningar.
Det där kan leda till delamineringar eftersom lagren i skidan har pressats isär i någon form. Även om det oftast håller bättre än man tror har jag sett ett par exempel på skidor där delamineringen sprider sig ut till kanten och man får ett släpp där. Sen kommer vatten in och då ger sig skidan snabbt.

Något har gått riktigt snett i monteringen, vilket inte på något sätt är ovanligt tyvärr. Fel skruvar i fel hål eller någon glömd bottenplatta troligen. Det enklaste sättet att "fixa" det är att skruva ur skruvarna och sen banka ner belaget med en hammare. Därefter planslip och låtsas som inget har hänt. MEN det kan ändå leda till delaminering på sikt och du har otur. Det ser ut som att verkstaden har försökt fixa det redan på något sätt. Det ser inte ut så där om man bara skruvar för djupt och för våldsamt. Då är det mer rena bulor.

Problem med bindningar.
MnO sa:
Det där kan leda till delamineringar eftersom lagren i skidan har pressats isär i någon form. Även om det oftast håller bättre än man tror har jag sett ett par exempel på skidor där delamineringen sprider sig ut till kanten och man får ett släpp där. Sen kommer vatten in och då ger sig skidan snabbt.

Något har gått riktigt snett i monteringen, vilket inte på något sätt är ovanligt tyvärr. Fel skruvar i fel hål eller någon glömd bottenplatta troligen. Det enklaste sättet att "fixa" det är att skruva ur skruvarna och sen banka ner belaget med en hammare. Därefter planslip och låtsas som inget har hänt. MEN det kan ändå leda till delaminering på sikt och du har otur. Det ser ut som att verkstaden har försökt fixa det redan på något sätt. Det ser inte ut så där om man bara skruvar för djupt och för våldsamt. Då är det mer rena bulor.
Kan man inte stansa/ skära ut skadade ytor på belaget och lappa som man gör på belaget vid kanterna när skåran når hela vägen ut?

Problem med bindningar.
TopiNieminen sa:
MnO sa:

Kan man inte stansa/ skära ut skadade ytor på belaget och lappa som man gör på belaget vid kanterna när skåran når hela vägen ut?
Absolut kan man göra det, har själv gjort det ett flertal gånger vid större belagsskador.

Dock skall det här vara 100 % verkstadens ansvar. En ordentlig kompensation + lagning är på sin plats åtminstone.

Risken är, som nämnts, att skidan delaminerats och då är det bara att slänga i princip...

Tyvärr är det precis som MnO säger mer regel än undantag att verkstäder gör fel (borrar snett, borrar för många hål, glömmer rengöra hål -> bucklor i belag, mm.)

Hur man ens kan lämna ut en skida sådär utan att nämna det är bortom mitt förstånd.

Senast ändrad:
Problem med bindningar.
Klart ska verkstaden som har orsakat detta, åtgärda skadorna. Min tanke var mer om man mekar själv med sina skidor. Jag visste inte riktigt vem hade pajat skidorna.

Tillbaka
Topp