problem med kamera o adapter

• Trådstartare Trådstartare user34735
  • Start datum Start datum
U

user34735

Guest
Hej

Jag ska skaffa ny kamera o tänkte att börja använda mig av 35 mm adapter för o filma med vanliga foto objektiv..
Valet står mellan två begagnade kameror, en liten sony hd kamera (hdr-hc1e) o en brevus35 adapter med rails, eller en lite äldre canon xl1s (förväxla inte med xl2 även om dom e ganska lika) o canons egna adapters för video/stillbild.

Någon som har nån erfarenhet?? ja vet att xl1s kameran e gammal men jag tänkte att den kanske va så bra kamera med många inställningsfunktioner att den forfarande gick o använda. Sonyn e ju en hd med mycket bättre upplösning.

Känner inte till Sonyn, men Canon xl1s tillsammans med en 35adapter har använts till exempelvis många musikvideoinspelningar och kortfilmer som har haft lite tightare budget. Bara för jag skriver i det här inlägget nu kommer jag inte riktigt på något projekt som vi har jobbat med, men det kommer jag kanske på senare. Ser i din profil att ni (nordic surfers) bland annat filmar/fotar kite på snö och vatten mm. Min tidigare erfarenhet är att nästan alla "fusk" HD format (gäller visserligen till stor del även HDCAM med)komprimerar bilden extremt mycket. När man ljussätter sin film sticker högdararna iväg på en gång (snö och vågskum) och bränner ut bilden, snudd på värre än vanlig DV. Men bilden upplevs dock ofta som skarpare och bättre.
Vet även att det var någon adapter som gjorde att bilden filmades "upp och ned" vilket gjorde att vi fick börja med att rotera det vi autoconformat innan vi började med on-line.

Ställ frågan på steffo.nu, vindsurfarnas ställe på nätet. Vet att Calle Nyberg brukar vara aktiv där. Filmare som bland annat i flera år filmat åt brädmärket Fanatic och segeltillverkaren Hotsail Maui. Han kan säkert bidra med bra erfarenheter från en filmares perspektiv.

Tillbaka
Topp