problem med marker bindningar

haha men dedär med glimten i ögat och sånt shit skulle även kunna fungera som en täckmantel för hur jävla förbannad du igentligen var. haha äh vad vet jag, jag är juh endå bara ett barn.. all makt åt den vuxna generationen

Vild_Ranunkel sa:
Mitt "bevis":

.

Dessutom fungerar en Marker-bindning så att om den väl har börjat lösa ut, så måste den lösa ut helt i frambindningen. Har du exempelvis en Salomon-bindning och får ett tillfälligt slag, eller annan plötslig kraft i sidled, som sedan upphör, kan pjäxan glida tillbaka i bindningen och undvika en onödvändig utlösning (lite porrigt, men jag talar fortfarande om bindningar). Har du däremot en Marker-bindning i samma situation kan pjäxan inte återgå till sitt normalläge, utan pjäxan måste helt lämna frambindningen innan du kan kliva i bindningen igen. Detta har jag fått erfara ett par gånger, då jag provåkte en del skidor med just Marker-bindningar. Det är möjligt att dessa problem endast finns hos hyrbindningarna, men jag betvivlar starkt att konstruktionen av Markers hyrbindningar och deras "vanliga" bindningar skiljer sig så markant från varandra.

Alltså. Som svar på frågan huruvida jag haft problem med Marker-bindningar eller inte är mitt svar ett rungande JA!
Elasticitet kallas det för. En billig/hyrbindning har låg elasticitet och släpper direkt. En bra "high-end" bindning har hög elasticitet och klarar av slag utan att släppa(och föra tillbaka pjäxan efter slag) även om det är en markerbindning. Kanske är det så att billigare markerbindningar har lägre elasticitet är salomon och look i samma prisklass.
Jag sitter inte och onanerar i markerkatalogen, men jag vill ha nyanser i debatten. Och det saknas det definitivt här.

Dustbin_Dan sa:
...men jag vill ha nyanser i debatten. Och det saknas det definitivt här.
Ja, jag håller faktiskt med dig. Det saknas nyanser och Marker förtjänar verkligen inte allt skit dom fått i den här tråden. Jag tycker Markers racebindingar är dom bästa på markanaden men deras billigare modeller tycker jag håller lägre klass än Ross/Looks i samma prisklass.

Jag körde på ett par M14 förra året. Jag kör hårt och hade de skruvade på runt 9. Vägde 70 kg och jag hade inga problem, kanske ett tjuvsläpp tidigt på säsongen innan jag skruvade upp dem 1 din-snäpp till 9. Skall köra på Rossignols 140-bindning denna säsong, skall bli jäkligt spännande att se om det är någon skillnad!

Jag tror nog att M14 ligger precis på gränsen mellan budgetskit och lite bättre prestandagrejer à la Comp 1800... För vissa funkar M14 bra, jag hade tydligen tur och var en av dem, för andra är den lika dålig som M12...

En sak är säker och det är att M14 är en billig bindning. Dock lägger jag nog ner lite mer pengar på en lättare och mindre komplex bindning.

Trevligt att tråden fått lite innehåll nu! Bra med pollen Jocke!

jag tror inte att marker är dåligare än andra bindningar.
efterssom att det är många tex k2 som det ingår marker bindning till så är det ju många som har marker efterssom k2 säljer ganska bra, och det betyder att det finns många fler marker bindningar än tex look och då gå ju fler marker sönder efterssom det finns flest marker ute i backen.?

Skulle vara roligt och veta vilka bindningar ni har oxå. Tror inte någon har en riktigt bindning. Bara Marker 11 typ.

//Hasse

Carled sa:
Jag tror nog att M14 ligger precis på gränsen mellan budgetskit och lite bättre prestandagrejer à la Comp 1800... För vissa funkar M14 bra, jag hade tydligen tur och var en av dem, för andra är den lika dålig som M12...

En sak är säker och det är att M14 är en billig bindning. Dock lägger jag nog ner lite mer pengar på en lättare och mindre komplex bindning.
Själv har man hört att m14 är uppbyggd på ungefär samma sätt som m20, med andra ord känns det som en hur guttig bindning som helst...

Men vafan vet jag, det va mannen i skidaffären som sa det :)

Senast ändrad:
Fluffsurfarn sa:
marker är ett dåligt aprilskämt som gick snett.
Måste faktiskt undra samma sak som Hasse. Själv har jag aldrig haft problem med marker, eller känner nån som har haft problem med marker. Detta föranleder också till att jag senast idag har investerat i ett par nya marker.

Har du något konkret att ta på fluffis?

Tror faktiskt de kommer funka hur bra som helst ;)

Dustbin_Dan sa:
Vild_Ranunkel sa:
Mitt "bevis":

.

Dessutom fungerar en Marker-bindning så att om den väl har börjat lösa ut, så måste den lösa ut helt i frambindningen. Har du exempelvis en Salomon-bindning och får ett tillfälligt slag, eller annan plötslig kraft i sidled, som sedan upphör, kan pjäxan glida tillbaka i bindningen och undvika en onödvändig utlösning (lite porrigt, men jag talar fortfarande om bindningar). Har du däremot en Marker-bindning i samma situation kan pjäxan inte återgå till sitt normalläge, utan pjäxan måste helt lämna frambindningen innan du kan kliva i bindningen igen. Detta har jag fått erfara ett par gånger, då jag provåkte en del skidor med just Marker-bindningar. Det är möjligt att dessa problem endast finns hos hyrbindningarna, men jag betvivlar starkt att konstruktionen av Markers hyrbindningar och deras "vanliga" bindningar skiljer sig så markant från varandra.

Alltså. Som svar på frågan huruvida jag haft problem med Marker-bindningar eller inte är mitt svar ett rungande JA!
Elasticitet kallas det för. En billig/hyrbindning har låg elasticitet och släpper direkt. En bra "high-end" bindning har hög elasticitet och klarar av slag utan att släppa(och föra tillbaka pjäxan efter slag) även om det är en markerbindning. Kanske är det så att billigare markerbindningar har lägre elasticitet är salomon och look i samma prisklass.
Jag sitter inte och onanerar i markerkatalogen, men jag vill ha nyanser i debatten. Och det saknas det definitivt här.
Skillnaden mellan exempelvis Marker och Salomon jag beskrev var genomgående för alla bindningsmodeller. Det märktes allra tydligast när jag skulle kalibrera en bindning. Då fäster man skidan i en maskin som utsätter bindningen för en viss kraft uppåt, och i sidled. I alla andra bindningar, oavsett modell eller DIN-skala, kunde pjäxan utan problem återföras i frambindningen efter det att maskinen vridit ur den. Alla bindningar utom de tillverkade av Marker alltså. Där till och med blockerade frambindningen pjäxan från att återvända till ursprungsläget.

Även om billigare bindningar och hyrbindningar har lägre elasticitet, så klarar de ändå av ett slag som ligger i proportion till dess kraft och kvalitet. Det märktes tydligt att bindningarna från Marker inte klarade detta. Alltså. Det problem jag beskriver har inget att göra med prisklass eller styrka, utan allmän konstruktion.

Vild_Ranukel: Ja men det gäller fortfarande inte vanliga bindningar. Om du jämför Salomons 916 med en hyrbindning så kommer du upptäcka att den huybindnongen oxå är kass jämfört med en riktigt bindning. Samma med Marker. Du kan ju inte komma och säga att det är nåt fel på Marker Comp. 14 eller Marker Free 14 osv.

//Hasse

Varför klagar alla så fruktansvärt på marker? jag hade ena helvetiska problem med salomons gamla hederliga tjuvsläpp back in the days, men det blev ordnat.

Kan det inte vara så att antingen åker folk på fel don eller så har marker haft ett par taskiga säsonger.

Jag håller med Hasse jag, jag har inte haft några problem med marker, men hade jag åkt på ett par m11 så hade jag haft det, likväl som jag hade haft problem med ett par salomon 810 eller eventuellt med ett par 912.

Sen undrar jag vart hyrbindningar kom in i diskussionen? Kan ju likväl köra med silvertejp som fästanordning till skidan? Eller vänta lite, det är en underskattning av silvertejpen.

Ok, mitt bevis är att min skistopper bajsade sönder när jag landade i 90 grader efter att jag hoppade av en rail. Grejen med marker att deras skistopper måste vara felkonstruerad, jag och en polare lyckades paja våra bindningar samma dag, hans gick sönder för att han landade lite snett. Jag har marker 12 och han 11.

Nu har jag köpt ett par nya skidor, dock med look px12 jib, de ska ju vara gjorda för att jibba med så får väl se hur det går.

Tips: om du ska glida i park eller OP så använd inte marker, om du däremot chillar i pisten eller bara finåker lite lätt så går marker hur bra som helst...

Chill chill

Min bindning gick sönder första gången när jag landade switch, hela plattan som håller fast skistoppern bröts av. de tvar en perfekt landning så bindningwen tjuv löste och drogs bakåt och bindningen pajjade. 2a gången var i puder. på en backflipp då jag kom runt hela men ena skidan dök och skidan löst ut och skistoppern gick av.
3e gången jag åkte o svängde utanför backe npå skojj typ 2dm puder och svängde skidan tjuvlöste och vips satt skiten som håller fast skistoppern snett.

1a gången var med en m11 free
2-3 gången marker m12 free

ozthojvel sa:
Carled sa:

Själv har man hört att m14 är uppbyggd på ungefär samma sätt som m20, med andra ord känns det som en hur guttig bindning som helst...

Men vafan vet jag, det va mannen i skidaffären som sa det :)
Om även Hasse säger att M14 bygger på de bättre är det väl så... Jag trodde det var mer skillnad... Inte konstigt att mina funkade då!

Kanske skall förklara mig lite, när jag sa att M14 var en billig bindning menade jag inte att den var billig i konstruktion à la Clas Olsson, utan att den var billig i inköp, SC's billigaste DIN 14... Och de hundralappar som skiljer M14 med tex. Scratch 140 tycker jag att Scratchen är värd.

mas skier, om du är så pass dum att du sätter på ett par M12 på Seth Vicious(antar att det var de du hade bindningarna på) då får du nästan skylla dig själv... Om du köper så pass bra och högpresterande skidor skall du inte slänga på budgetbindningar som inte tål den åkning skidan är gjord för, även om K2 rekommenderar den bindningen.

Sen är det väldigt få skistoppers som tål dåliga switchlandningar... Löser skidan ut baklänges åker skistoppern ned med spetsen snett nedåt frammåt, inte snett nedåt bakåt... Istället för att lugnt bromsa framfarten kommer ju stoppern köttas ner i snön. Skistoppern fastnar och resten av bindningen fortsätter framåt. Det handlar alltså inte om stoppern utan om att bindningen löser ut då den inte skall (om den är rätt inställd dvs.).

Ace_DG sa:
Carled: MnO är som jag uppfattar det urtypen för unga ingenjörer som lever, käkar, andas analys, problemlösning och innovation 7/24. Äh, fråga på bara! (...eller vad säger du MnO? Du pallar!)
Det är helt klart ett ämne som jag normalt sett hade gett mig in i, men tyvärr har jag klämt sönder vänster långfinger och kan därmed inte skriva några längre utsagor. Enbart en högerhand på tangentbordet gör att det går störande långsamt att knappra in text. Den lilla olyckan skedde för övrigt i samband med en analys av en Look FKS 155 så där har du ju rätt, Ace. (Fråga mig bara inte hur FAAAN jag kunde lyckas med manövern att klämma fingret. Jag har trots allt meckat en del med bindningar i mina dagar...)

Ajaj... Ross/Look FKS är helt livsfarliga! Det är sån jävla snärt i dom och dom slår till när man minst anar det. Lima-ko lyckades med samma bedrift och det är inte lätt att med ett finger i bindningen och smärtan lyckas få ner skidan på golvet och stampa ur bindningen med foten. Lider med dig MnO.

Carled sa:
Kanske skall förklara mig lite, när jag sa att M14 var en billig bindning menade jag inte att den var billig i konstruktion à la Clas Olsson, utan att den var billig i inköp, SC's billigaste DIN 14... Och de hundralappar som skiljer M14 med tex. Scratch 140 tycker jag att Scratchen är värd.
Nu är jag bara fundersam. Vad skiljer dessa bindningar åt? Är det ett mindre antal rörliga delar som jag har hört om på denna tråden innan? Markern är enklare att få på sig när man står i snö och har den lite här å var? Är scratchen verkligen värd mer pengar? P18 wide e dessutom bara nån hundralapp dyrare än scratchen, borde inte detta då vara något å satsa på?

Carled sa:
mas skier, om du är så pass dum att du sätter på ett par M12 på Seth Vicious(antar att det var de du hade bindningarna på) då får du nästan skylla dig själv... Om du köper så pass bra och högpresterande skidor skall du inte slänga på budgetbindningar som inte tål den åkning skidan är gjord för, även om K2 rekommenderar den bindningen.
Man måste dock ha i minnet att i de flesta paket ligger M12 som standard. Så var det iaf på garaget och alpint, men vad vet jag, de kanske säljer skitpaket? Tycker dock inte man kan kalla nån korkad för att han köper det som han rekommenderas av "experter". Sen känns det även smålustigt att K2 rekommenderar nått som de vet inte passar till, varför gör man det? För att pressa pris? Är det värt det?

ozthojvel: Om du kan få P18 wide för bara nån 100-lapp mer än scratchen så är det ett enkelt val. P18 är en av dom bästa på marknaden.

Ace_DG sa:
Men vaff-n...
Om trådskrivaren ville få "lite perspektiv på hur illa det ligger till" är han väl rimligen i alla fall LITE intresserad av vad problemen bestå i (säkert några andra också).

Ett avgivet JA säger ju för tusan absolut ingenting!

Alltså, gentlemen...

Pizzaugust,fredrik p, adam hansson, JS86, Fluffsurfarn, ante tsp, henkoo, JockeSki, Ojamae, BigAir, christian ringstedt, Vild Ranunkel, Cl0wn, Ryding, andres sorlin, O Lundberg, jibpatrik, jake 18, Tobias jackson, henkoo, rasmus, Fillee, mas skier, m fl, m fl

Upp till BEVIS!

...varför försöker jag ens?
Trots det Eder,
Ace DG
Ok sorry för de, jag ska skriva vad som hände nu när jag fått ett annat perspektiv av saken.
De var så att jag åkte på ett hopp, snurrade lite och landade lite oturligt, och när jag reser mig up och ska ta på mig skidan funkar de inte för att den en halvan av skistoppern på en skidan har försvunnit medans den andra sitter kvar så jag får ett h-vete att ta på mig skidorna, fast ajg håller ur den sista dagen också med detta.

Men häromdagen när jag lämnade in skidorna för lagning sa dom att dom, på Udéns i Göteborg, att dom har haft problem med just Markerbindningar förut och inte bara just M 12.0 utan även dom dyrare modellerna, så jag vet inte riktigt om de hjälper att köpa en dyrare modell av marker och tro att man ska slippa att dom går sönder.
Had jag gjort en lite grundligare undersökning förra säsongen, vilket jag tyvärr inte gjorde, så hade jag kanske gått på något annat märke än Marker, men men gjort är gjort. Men i år har jag hört att bindningarna skall vara förbättrade från Markers sida så de blir upp till bevis för dom också.

/A

JockeSki sa:
ozthojvel: Om du kan få P18 wide för bara nån 100-lapp mer än scratchen så är det ett enkelt val. P18 är en av dom bästa på marknaden.
Jamen exakt. Du listade ut min resonemang. Om det hela bara gäller att plussa på några hundralappar kan man ju hålla på i evighet, tills man har den bästa bindningen. Tror det skiljde typ 20e på scratch å p18, å då tycker jag lätt de är värt de extra pengarna för att på p18.

Point taken

I efterhand hade jag hellre haft Looken på mina Scratch, men vid köptillfället fanns inte Looken på Sport-Conrad...

Hur är det med Look's bromsar, jag har hört att de tydligen skall vara rel. svårböjda och går av lätt? Stämmer det? Salomons skall å andra sidan vara väldigt lättböjda.

Carled sa:
I efterhand hade jag hellre haft Looken på mina Scratch, men vid köptillfället fanns inte Looken på Sport-Conrad...

Hur är det med Look's bromsar, jag har hört att de tydligen skall vara rel. svårböjda och går av lätt? Stämmer det? Salomons skall å andra sidan vara väldigt lättböjda.
känner samma grej, fast då me m14. p18 bara dök upp så plötsligt :D

Nja jag har min orginal skistoppers böjda till 120mm och wide till 132 mm så..

Har hört många som har svurit över Markers billiga 10-14 free och comp och vad de nu heter. Kan dock med glädje meddela att både 10-18- och 15-30-schabraken funkar utan problem. Inga tjuvsläpp.

hejsan !!! jag har aldrig kört med marker fasst jag har ett par Look NX 3-10 är de bra bindningar ???

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp