Problem med Original Custom truckar (Longboard)

F_Lofberg

Medlem
Hallå

Köpte mig idag en ny longboard, en Original Custom bräda med truckar av samma märke ( http://store.originalskateboards.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=12 ). Den är störtskön och svänger ordentligt bra. Har dock upptäckt ett problem. När jag trycker till och svänger max kan hjulet ta i brädan vilket får ett abrupt stopp som följd. Detta är både läskigt och framför allt farligt i lite högre farter. Skulle kunna lösa problemet genom att såga ut två inbuktningar i brädan där hjulen tar emot, men det känns inte så bra att göra i en splitter ny bräda. Undrar nu om det är någon annan som har/har haft samma problem? Kom gärna med förslag på hur jag kan lösa problemet!

Senast ändrad:
Gå till närmsta longboardshop och köp upphöjningar till brädan, gummiplattor man sätter mellan trucken och brädan för att öka avståndet mellan dem och därmed undvika wheelbite :)

SÅGA INTE I BRÄDAN! mycket dumt

/sandgren

Tackar för tipset sandgren. Sitter dock relativt höga risers på brädan redan, och jag höjer den gärna inte mer.

Sant, idén om sågen var nog något förhastad

Senast ändrad:
okey.. finns tre alternativ
mindre hjul
högre risers
ny bräda

själv kör jag på en kahalani som redan är "inåtgående" i nosen å tailen, alltså ser den ut som om den vore sågad, slipper risers :D Låg och fartstabil, grym bräda

Om det redan sitter höga raisers på så kan du ju slipa in "hjulhus" med sandpapper. Se bifogad bild. Glöm inte att lacka när du är klar med slipningen.

carving3_3_03.jpg

... om du vill ha lite estetik kvar i brädan så tror jag att risera är det smidigaste, hjulhus är nice, men det är sjukt svårt att få det snyggt, på rätt plats och lagom stort.

annars kanske det räcker att tajta till truckarna en liten aning. för det är absolut lättast och billigast, även om du får en lite mindre svängvillig bräda.

testa att tajta till framtrucken en aning och släppa på baktrucken. (jag antar att du får bite på framtrucken)

lättaste är att smacka på risers, risers brukar kosta runt 20 kr styck o finns på alla skatebutiker

lycka till!

Har funderat lite mer på saken nu, och jag tror lösningen får bli mindre hjul. Får hoppas det räcker med 60 mm.

om du tjackar sånna plutt hjul kommer du vara långsammas i stan + att det kommer se minst lika mongo ut som att smacka på lite högre risers...

Ja, det är väl farten som blir problemet då.. Anledningen till att jag inte vill ha brädan högre är inte att det skulle se "mongo" ut, utan för att jag inte gillar att åka på höga brädor. Tror dock det kommer se jävligt fett ut med små ostar.

Senast ändrad:
snacka med killarna på kahalani dom e svinsjyssta dom kan säkert hjälpa dig med nån bra lösning.

Senast ändrad:
köp ett par raisers och lägg mellan truckarna och brädan. då får du mer mellanrum mellan hjul och bräda och problemet är löst.

TheFibretech sa:
köp ett par raisers och lägg mellan truckarna och brädan. då får du mer mellanrum mellan hjul och bräda och problemet är löst.
jag tror han har löst sitt problem på de 2 år som gått sedan tråden skrevs.. btw. har folk skrivit exakt samma sak högre upp.

du kan antingen köpa mindre hjul, eller slipa ut lite där hjulen tar i. jag rekommenderar det andra alternativet, eftersom det är mkt billigare.
EDIT: oj, såg nu att tråden var jättegammal, sorry :(

Senast ändrad:
jonathan-o sa:
TheFibretech sa:
jag tror han har löst sitt problem på de 2 år som gått sedan tråden skrevs.. btw. har folk skrivit exakt samma sak högre upp.
tror jag med. men andra kanske vill ha hjälp. om någon söker på detta är det ganksa bra att det finns svar så man slipper starta nya trådar.

TheFibretech sa:
jonathan-o sa:
TheFibretech sa:
tror jag med. men andra kanske vill ha hjälp. om någon söker på detta är det ganksa bra att det finns svar så man slipper starta nya trådar.
men vad är felet på dig? det du skrev har redan skrivits 3ggr i den här tråden minst.

Tillbaka
Topp