Problem med Salomon Shift – någon som upplevt det samma?

GabrielAx

Ny medlem
Hej alla!

Jag har turat med min nya Salomon Shift bindning två gånger. Problemet jag har är att den ena bindningen inte lyckas säkra min tådel. När jag drar upp den blå spaken hela(!) vägen (så att "walk" är markerat) ser den ut att vara korrekt säkrad. Men efter några minuters gång har spaken åkt ner igen och tådelen är inte längre säkrad. Jag klampar inte runt utan glider lugnt och försiktigt. Jag har noterat att det endast krävs mycket lite kraft mot den blåa spaken när den är i "walk" läget för att den ska flyttas ner till osäkrat läge.

Någon som upplevt detsamma – eller har en spekulation vad det kan bero på? Bindningen är alltså helt ny. Det är jobbigt att tappa skidan hela tiden... och farligt!

Tacksam för svar!
Mvh Gabriel

Bilagor

Pillard

Aktiv medlem
Inte upplevt alls faktiskt. Kan det vara så att du inte dragit upp den tillräckligt?

mkII

Ny medlem
Du drar den till andra stoppet alltså? Den har två låslägen och måste låsas till andra stoppet. Den är väldigt trög i början och mjukas upp efter några turer. Har inte haft problem alls med att den hoppar ner.

Palle-Kuling

Ny medlem
Jag har samma problem som Gabriel. Racker ocksa att jag sparkar till spaken latt med andra pjaxan eller skidan tex nar man gor slag pa vag uppfor sa loser den ut. Jag har spaken som i Gabriels senaste bild. Laskigt i brant terrang.

mkII

Ny medlem
Som sagt lite svårt att se på bilden men när du drar den dit, tar det stopp då för första gången eller andra?

jonny

Medlem
Den blåa spaken skall vara helt vertikal i gåläge.
för bild scrolla ner i länken.

Anzom

Aktiv medlem
Skrev i en tråd nyligen att jag också hade samma problem när skidan löste ut helt spontant vid turande. Lösningen är mer fett i tådelen enligt tillverkare.

joolen

Ny medlem
Hej alla!

Jag har turat med min nya Salomon Shift bindning två gånger. Problemet jag har är att den ena bindningen inte lyckas säkra min tådel. När jag drar upp den blå spaken hela(!) vägen (så att "walk" är markerat) ser den ut att vara korrekt säkrad. Men efter några minuters gång har spaken åkt ner igen och tådelen är inte längre säkrad. Jag klampar inte runt utan glider lugnt och försiktigt. Jag har noterat att det endast krävs mycket lite kraft mot den blåa spaken när den är i "walk" läget för att den ska flyttas ner till osäkrat läge.

Någon som upplevt detsamma – eller har en spekulation vad det kan bero på? Bindningen är alltså helt ny. Det är jobbigt att tappa skidan hela tiden... och farligt!

Tacksam för svar!
Mvh Gabriel
Har exakt samma problem. (Väldigt irriterande när man går i brant terräng och bindningen släpper...)

Har bara problem med ena bindningen. Någon som har en superlösning? Jag åker med Salomon mtn lab.

dr_cosmo

Ny medlem
Återigen, ni har inte dragit den blå spaken tillräckligt långt bak, idiotiskt nog finns det ett mellanläge som känns som om det tar stopp. Man får ta i mer än man tror för att få den att gå hela vägen.

//R

Läs Manualen eller titta ordentligt på bindningen. Det är ju två pilar på blåa handtaget som matchar med silvriga markeringen på det svarta. Glasklart om man använt liknande bindning innan.

Assumtion is the mother of all fuck ups. Så som i detta fall.

Linoos

Medlem
I vissa fall (av dom första upplagorna av bindningen) så låg dett för lite fett inne i tådelen. Då fick man ta av dådelen och initiera mer fett så att gåläget kan låsa. (har gjort detta på en hel drös shiftbindningar)...

Hör av dig till butiken du köpte den hos så fixar dom det!

joolen

Ny medlem
I vissa fall (av dom första upplagorna av bindningen) så låg dett för lite fett inne i tådelen. Då fick man ta av dådelen och initiera mer fett så att gåläget kan låsa. (har gjort detta på en hel drös shiftbindningar)...

Hör av dig till butiken du köpte den hos så fixar dom det!
Har fått dom "mer-fettade" i butik hjälpte tyvärr inte.

mkII

Ny medlem
Jag som inte haft några problem kör med Salomon QST 120 Pro TR. Kanske kunde vara nyttigt att lista både de som har problem och inte så borde det gå att se om det korrelerar. Spontant känns det märkligt at MTN inte skulle funka bra.

Palle-Kuling

Ny medlem
Problemet upprepade sig för mig igår första turen för i år. Gick tillbaka till butiken, de kände inte till det problemet men bytte ut båda tådelarna på direkten. Hoppas det kommer funka bättre nu. Pjäxorna är Atomic Hawk Ultra.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp